Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Spanienresa

  1. #1
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557

    Spanienresa

    Har skrivit några rader om och lagt upp lite bilder från vår Spanienresa på bloggen!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har skrivit några rader om och lagt upp lite bilder från vår Spanienresa på bloggen!
    Fantastisk läsning

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Trevlig läsning!

    Får man fråga vad autozug kostade`?


    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Fantastisk läsning

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vill minnas att det kostade ungefär 8.000:- för oss två i egen kupé. Vi sparade in 200 mils körning med allt vad det kostar i form av bensin och motorvägsavgifter. Dessutom sparade vi tre övernattningar. Tar alltid tåget om det passar in med avgångarna. I det här fallet gick tåget bara en gång i veckan så det blev till att rulla på egna hjul hem!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2013-09-24 klockan 12:55.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har skrivit några rader om och lagt upp lite bilder från vår Spanienresa på bloggen!
    Härlig reseskildring. Jag har själv åkte runt (med bil) i Mallorca och drömde då om att göra om samma sak med mc. Härliga vägar och väldigt grönt och lummigt på sina håll. Vi tog oss även längst ut till fyren .

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Härlig reseskildring. Jag har själv åkte runt (med bil) i Mallorca och drömde då om att göra om samma sak med mc. Härliga vägar och väldigt grönt och lummigt på sina håll. Vi tog oss även längst ut till fyren .
    Det var riktigt fint på Mallorca när man kommit utanför turistorterna. Tror dock att många aldrig kommer så långt utan stannar vid stränder och barer. Mysiga vägar och väldigt lite trafik när man kom ut på landet. Med tåget var det inga problem att ta sig ner dit. Bara 120 mils körning från Stockholm. En aning mer tidskrävande om man kör hela vägen...
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2013-09-24 klockan 12:54.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det var riktigt fint på Mallorca när maqn kommit utanför turistorterna. Tror dock att många aldrig kommer så långt utan stannar vid stränder och barer. Mysiga vägar och väldigt lite trafik när man kom ut på landet. Med tåget var det inga problem att ta sig ner dit. Bara 120 mils körning från Stockholm. En aning mer tidskrävande om man kör hela vägen...
    Jo, och då har jag 100 mil till att köra.
    Håller med om att det nog är många som missar dom riktiga godbitarna på charterresemålen. Vi brukar lägga två dar på att åka runt i bil och sen brukar jag hyra vespa eller mc en dag och åka iväg själv. Blir fruktansvärt rastlös om jag ska ligga på en strand eller vid en pool hela dagen.

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Vill minnas att det kostade ungefär 8.000:- för oss två i egen kupé. Vi sparade in 200 mils körning med allt vad det kostar i form av bensin och motorvägsavgifter. Dessutom sparade vi två övernattningar. Tar alltid tåget om det passar in med avgångarna. I det här fallet gick tåget bara en gång i veckan så det blev till att rulla på egna hjul hem!
    8000kr oj då.Är nog bekvämt har jag hört av bekanta som gjort samma sak,men går nog att mer än halvera den kostnaden om man kör OCH har tid vill säga.Var är det motorvägs avgifter för hoj?Kan ju vara kul att veta.Var ju själv ute på en liten tripp på 400 mil i Holland och tyskland.Först 3 nätter på hotell i Assen och 3 nätter i Moseldalen.Gick lös på runt 8-10000kr med allt,bensin,hotell,entreer,båtturer,puben varje dag.Men som sagt inte så erfaren av just Europa resor,tåg och så vidare...kostar väl så
    Senast redigerat av engström67 den 2013-09-24 klockan 12:09.

  9. #9
    Hondamannen
    Gäst
    Jag reagerade också på det hela men tänkte att folk får göra sina mcresor så dyra som dem vill.

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    8000kr oj då.Är nog bekvämt har jag hört av bekanta som gjort samma sak,men går nog att mer än halvera den kostnaden om man kör OCH har tid vill säga.Var är det motorvägs avgifter för hoj?Kan ju vara kul att veta.Var ju själv ute på en liten tripp på 400 mil i Holland och tyskland.Först 3 nätter på hotell i Assen och 3 nätter i Moseldalen.Gick lös på runt 8-10000kr med allt,bensin,hotell,entreer,båtturer,puben varje dag.Men som sagt inte så erfaren av just Europa resor,tåg och så vidare...kostar väl så
    Beror lite på hur man värderar saker och ting.

    Så här har jag räknat: Tre övernattningar: 3.000:-
    Bensin: 2.000:-
    Vägavgifter: 800
    Mat för två personer under tre kördagar 1.500:-
    Värdeminskning/slitage: 500:-

    Här är man uppe i tågets kostnad. För vår del är det klart värt pengarna. Andra gör en annan värdering och väljer att dela tågkupe´med andra. Där kan man troligen få ner kostnaden rejält. Man kan tälta, laga sin egen mat etc. Eller undvika motorvägar och välja de avgiftsfria vägarna. Då tar det lång tid och man får ligga i oändliga köer med fordon i yrkestrafik, vilka väljer att spara in. Kanske tar det en dag extra. Infrastrukturen i form av bensinmackar etc. håller inte samma standard. Har kört småvägar i Italien och kan tänka mig att det funkar likadant i Frankrike.

    Har i min ungdom åkt runt på lågbudgetresor i europa. Funkade när jag var ung och fattig. Nu när jag kan, väljer jag att göra en annan prioritering. Det finns ett oändligt antal sätt att lägga upp sin semester. Det viktiga är att man kommer iväg, sen får man rätta sig efter sin budget.
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •