Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: ARG!

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    ARG!

    Usch vad sur jag är just nu. Var ute och gick en sväng när jag ser ett gäng ungdomar stå vid ett vattenbryn och kasta sten. När jag kommer fram till platsen och ser en stackars gräsand simma för livet för att komma undan blir jag rejält arg och ryter till på skarpen. Missförstå mig inte nu, jag älskar ungar. Men nu till min fråga. Har man rätt att säga ifrån om främmande ungar beter sig illa? Exempelvis mot andra levande varelser? Själv ser jag inget fel i det.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Usch vad sur jag är just nu. Var ute och gick en sväng när jag ser ett gäng ungdomar stå vid ett vattenbryn och kasta sten. När jag kommer fram till platsen och ser en stackars gräsand simma för livet för att komma undan blir jag rejält arg och ryter till på skarpen. Missförstå mig inte nu, jag älskar ungar. Men nu till min fråga. Har man rätt att säga ifrån om främmande ungar beter sig illa? Exempelvis mot andra levande varelser? Själv ser jag inget fel i det.
    Finnjäveln - du är en god människa!

    Civilkurage är en bristvara och det är vad som behövs för att säga ifrån, speciellt till ungdomar som bär sig dumt åt för dom har har curlingmammor som blir VANSINNIGA när man bannar deras små gullungar även om dom blivit tonåringar och rimligtvis borde ha något vett.
    Ove

  3. #3
    Medlem classe8s avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    skåne
    Inlägg
    52
    Det är ingen rättighet att säga ifrån det är en skyldighet.

  4. #4
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av classe8 Visa inlägg
    Det är ingen rättighet att säga ifrån det är en skyldighet.
    Presis vad jag trodde ända tills jag började få underliga blickar från folk som bara stog där och såg det hända utan att säga till ;(

  5. #5
    Du har helt rätt,säg ifrån när andra bär sig illa åt. Även till vuxna.
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Presis vad jag trodde ända tills jag började få underliga blickar från folk som bara stog där och såg det hända utan att säga till ;(
    De skämdes väl över sin egen menlöshet..

    Tack för att du sa ifrån.
    Fjädring är överskattat..

  7. #7
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Du gjorde absolut helt rätt,hoppas alla gör likadant.

  8. #8
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    De skämdes väl över sin egen menlöshet..

    Tack för att du sa ifrån.
    Det tror jag oxå ! Bra att du klev in finnjäveln !!

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Man ska säga ifrån har min pappa lärt mig. En gång var det ett gäng ungdomar som betedde sig illa (hur låter vi vara osagt men det var barnsligt och elakt), han sprang ikapp dom och frågade vad deras problem var. Då en av dom fortsatte att vara uppkäftig bar han tillbaka denne till "olycksplatsen", vände honom upp och ner och sänkte honom i en vattentunna tills han pep en ursäkt. Bryskt? Ja. Effektivt? Så här 30 år senare visade det sig ha varit en vändpunkt till det bättre i grabbens liv. Med tanke på att min far var präst så kanske det hade orsakat rubriker idag, men han hade nog agerat på samma sätt ändå. =)
    Senast redigerat av Molgan den 2013-02-02 klockan 01:41.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Man ska säga ifrån har min pappa lärt mig. En gång var det ett gäng ungdomar som betedde sig illa (hur låter vi vara osagt men det var barnsligt och elakt), han sprang ikapp dom och frågade vad deras problem var. Då en av dom fortsatte att vara uppkäftig bar han tillbaka denne till "olycksplatsen", vände honom upp och ner och sänkte honom i en vattentunna tills han pep en ursäkt. Bryskt? Ja. Effektivt? Så här 30 år senare visade det sig ha varit en vändpunkt till det bättre i grabbens liv. Med tanke på att min far var präst så kanske det hade orsakat rubriker idag, men han hade nog agerat på samma sätt ändå. =)
    det där är kanske något att ta i men jag skall inte säga nåt mer, har själv blivit arg flera ggr och tagit ungar i kragen och lyft upp en bit för att skrämmas´. Inte minst när jag kom på ett gäng grabbar som sparkat ner min grabb när han cyklade förbi.

    Men nu kan vi vara stolta över att skapat ett samhälle själva, eller dvs föregående generation kanske man skall säga, som uppmuntrar till total handlingsförlamning och apati vad gäller att ingripa eller säga ifrån om något över huvud taget. Av rädsla för att bli dömd för övergrepp eller misshandel så står FÖR många och ser på
    Heder och Ära åt alla som trotsar de korkade lagarna, som uppfanns i början säkert i nåt bra syfte mot våld och barnaga etc etc, men borde kompletterats för länge sedan med undantag !
    Igen vill gå tillbaka till medeltida straff eller barnaga men det måste finnas utrymme i lagen för undantag i situationer då man ingriper för att förhindra mobbing, djurmisshandel och skadegörelser etc. Eller är jag ute och cyklar.

    Alltså pedagogik i all ära, samtal och mobbningsgrupper i skolor !
    Det verkar mer som när sanningen skall fram eller det uppdagas i skolor misshandel och dylikt att det där flummet bara finns på papper för att kunna tala om att på den här skolan eller arbetsplatsen jobbar vi aktivt med såna här saker.

    alla ni som stödjer civilkurage

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •