Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 45

Ämne: Köpråd!

  1. #1

    Question Köpråd!

    Hallå alla kunniga där ute, Det är så här att jag skulle behöva lite hjälp..

    jag och en polare tänkte skaffa oss var en extra hoj att köra runt och leka med i skogen.
    Hans farsa har massor med mark då han är bonde, och vi tänkte bygga en liten bana i skogen och köra en del off road, detta är då huvudsyftet med extra hojen.

    Det kommer inte blir någon "off road" motorcykel, utan en cross motsvarande.. dock nått jag inte gillar är att man ska hålla på att byta olja varje timme, luftfilter och kolv stup i kvarten!
    det måste väll finnas något som håller bra så länge man inte tävlar med dem ?

    Önskemålen om hoj är endast att de ska vara bra kvalité rätt anpasade för oss!
    Nått i 10-20.000:- klassen

    Min polare vill skaffa en 250cc men jag undrar om det inte känns lite mesigt ? jag hade gärna haft lite större upp till 4-500 cc.. eller den blir för tung och osmidig ?

    Hur som har vi båda dålig koll i denna delen av hojåkande så vi behöver lite hjälp!
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Hallå alla kunniga där ute, Det är så här att jag skulle behöva lite hjälp..

    jag och en polare tänkte skaffa oss var en extra hoj att köra runt och leka med i skogen.
    Hans farsa har massor med mark då han är bonde, och vi tänkte bygga en liten bana i skogen och köra en del off road, detta är då huvudsyftet med extra hojen.

    Det kommer inte blir någon "off road" motorcykel, utan en cross motsvarande.. dock nått jag inte gillar är att man ska hålla på att byta olja varje timme, luftfilter och kolv stup i kvarten!
    det måste väll finnas något som håller bra så länge man inte tävlar med dem ?

    Önskemålen om hoj är endast att de ska vara bra kvalité rätt anpasade för oss!
    Nått i 10-20.000:- klassen

    Min polare vill skaffa en 250cc men jag undrar om det inte känns lite mesigt ? jag hade gärna haft lite större upp till 4-500 cc.. eller den blir för tung och osmidig ?

    Hur som har vi båda dålig koll i denna delen av hojåkande så vi behöver lite hjälp!
    Köp en gammal Honda xr 400, så kan du nästan glömma det där med oljebyten och en massa besvärlig service, eftersom det är en 4taktare. Det är en otrolig slitstark motor som sedan fick sin efterföjjare i deras xr 600 modeller.

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Köp en gammal Honda xr 400, så kan du nästan glömma det där med oljebyten och en massa besvärlig service, eftersom det är en 4taktare. Det är en otrolig slitstark motor som sedan fick sin efterföjjare i deras xr 600 modeller.
    ,,, "slitstark motor",,, Ja, de e ju en HONDA!!!!!
    Skämt åsido; en fyrtaktare borde vara alternativet. Märket spelar mindre roll (väl?)

  4. #4
    Intressant! kolla blocket precis http://www.blocket.se/kristianstad/H...3_4&w=2&last=1 var den enda jag hittade i närheten.. utbudet var lite vagt om man säger så... några fler liknande modeller som är att rekomendera ?

    Det var ingen som svarade på om 250 var en tråkig motorstorlek ?
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Intressant! kolla blocket precis http://www.blocket.se/kristianstad/H...3_4&w=2&last=1 var den enda jag hittade i närheten.. utbudet var lite vagt om man säger så... några fler liknande modeller som är att rekomendera ?

    Det var ingen som svarade på om 250 var en tråkig motorstorlek ?
    Det är ett jäkla drag i en 250cc 2-takt. Har haft en själv. men då är ju problemet med all skruvning och service.

  6. #6
    Det är alltså bättre drag i en 2 taktare men mer service ? betyder det att 4taktaren är lite tröttare ?
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Det är alltså bättre drag i en 2 taktare men mer service ? betyder det att 4taktaren är lite tröttare ?
    Om du jämför cylindervolymen, så är en tvåtaktare starkare än motsvarande fyrtaktare
    Om du tar en endurohoj 2t och jämför den med en 450 4t, så tävlar de i samma klass.
    Den som då har en 450 4t har väldigt lite underhållsservice att göra än den med 2t.
    Personligen skulle jag föredra en 4t.

  8. #8
    Jag tor fördelarna väger över på 4 takt.. men då får man leva med en lite tyngre hoj att köra runt med då, än om han vatt 2t.

    Hur kan de komma sig att man får ur er kraft så pass mycket mer kraft ur två takter ?
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  9. #9
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Hur kan de komma sig att man får ur er kraft så pass mycket mer kraft ur två takter ?
    Rätt logiskt egentligen, en smäll per snurr mot en smäll vartannat varv på vevaxeln + att en tvåtaktare har färre rörliga delar som stjäl energi.
    Fjädring är överskattat..

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Hur kan de komma sig att man får ur er kraft så pass mycket mer kraft ur två takter ?
    I en explosionsmotor skjuts kolven ner av expanderande gaser efter tändning och verkar i 2t motorn knappt ett halv varv för varje helvarv som motorn gör. I 4t motorn sker samma sak ett fullt halvvarv, men bara vartannat helvarv. Detta gör att du får ut mera effekt per kubik. Sen tillkommer att 4t motorn också är mera komplicerad med fler rörliga delar vilket gör den tyngre.

    För att uppnå samma effekt -> större kubik och ännu tyngre motor.

    Som Olle säger: för att få samma kräm som i en 250cc 2takt behövs 350 - 450cc 4takt.

    4taktaren är renare än 2taktare som släpper ut smörjoljan genom avgasröret. Därför har man gått över till 4takt t.ex i MotoGP av miljöskäl.

    Undrar bara om jag lyckats komma med en begriplig förklaring? Annars fråga vidare.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Köpråd XT660x
    Av brittaspjut i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-19, 18:38
  2. Köpråd Daytona / CBR
    Av reidefors82 i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-19, 15:31
  3. Köpråd ?
    Av lassebe i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 10:03
  4. Köpråd ER-6n
    Av Tjita1 i forum Street
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 16:27
  5. Köpråd 80 cc KTM
    Av KTMFt i forum Offroad
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •