Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 45

Ämne: Köpråd!

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av fransson Visa inlägg
    Något som ingen tycks ta upp är servicekostnaden 2takt kontra 4takt om vi pratar cross o rena endurohojar
    En tvåtakt behöver du byta kolv då o då på lite oljebyte pluss rengöring av luftfilter
    medans en fyrtakt kräver ungefär samma men till kostnad av en betydligt högre valör
    Tror du glömt att cylindern måste beläggas och slipas, vilket är mycket dyrt. I allafall var det det till min KTM.

  2. #32
    Medlem franssons avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Smauland
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tror du glömt att cylindern måste beläggas och slipas, vilket är mycket dyrt. I allafall var det det till min KTM.
    Vist är det dyrt men sköter man kolvbytet+ att man andvänder rätt olja till soppan framför allt håller filtret rent= tvättning o klistring efter varje körning. Har själv haft en KTM 250 2takt med 7 kolvbyte på samma cylinder utan omnicasilning ivägskickad för kontroll vid sista kolvbytet för kontroll fick tillbaka utan någon åtgärd pga såg ut som ny enligt firman

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av fransson Visa inlägg
    Vist är det dyrt men sköter man kolvbytet+ att man andvänder rätt olja till soppan framför allt håller filtret rent= tvättning o klistring efter varje körning. Har själv haft en KTM 250 2takt med 7 kolvbyte på samma cylinder utan omnicasilning ivägskickad för kontroll vid sista kolvbytet för kontroll fick tillbaka utan någon åtgärd pga såg ut som ny enligt firman
    hur många timmar klarar en kolv vid lite hårdare körning?

  4. #34
    Medlem franssons avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Smauland
    Inlägg
    146
    Ja det strider de lärde om 25-50h säger en del, jag bytte efter 50h men klart jag är ju inget proffs så min gick ju inte hårt(motionskörning)
    Kan tilläggas att 50h är mycket tid på en cross

  5. #35
    Jag läser och ser vad folk skriver, både fakta och åsikter. Och jag svarar efter det, inga förhastade hypoteser eller beslut. Jag ser inte ner på offroadfolk och deras hojjar, eller deras kunskaper. Men snackar vi cross så ÄR detta ett sämre forumdel för att diskutera cross/enduro jämfört med forumet jag rekommenderade som är enbart just det tråden handlar om. Sånt kan vi träffas över en öl å snacka öga mot öga så lovar jag du kommer förstå vad jag menar. Jag informerar det jag vet, inte sånt jag tror. Vet man inte håller man truten å hänvisar till de som kan.

    Däremot verkar det som att vissa har svårt att acceptera att det finns folk som kan mer än de själva. Jag hänger på hojen.nu, enduromx.com, harleyforum.com, sporthoj.com. Jag vet vart jag vänder mig när jag har en fråga på harleyn eller crossen å det är inte hojen.nu eller sporthoj.com. Känner många som kan meka och skruva och massa teknik om hojjar, men som inte kan åka över ett litet dike med en motorcykel. Den personen frågar man inte saker som rör körteknik eller val av hoj. Hojen.nu är en blandning av löst folk med olika intressen och bakgrunder. Nästan allt mellan himmel å jord som har 2 hjul.

    Det där om touringhojar och allvädersställ jag sa då....lät säkert nedvärderande men ibland blir jag så trött på folk som inte kan något om ämnet utan bara ska lägga sig i varenda tråd. Vill man åka offroad som i "Long Way Round" med en mc och packning som väger mer än en Harley så får man väl göra det. Men det är inget jag vill rekommendera till nybörjaren som vill åka skogstigar, traktorstigar m.m. Jag berättar ju för trådstartaren var han få ännu bättre tips å råd än av mig och utav av folk som kan svara på alla hans vidare frågor om cross/enduro 2T/4T.

    Att personer som Hamre tar åt sig visar bara vilken typ av person han är. Sen att det är många som tycker det e lite gubbigt med stor hoj med packväskor eller tex scooter är ju synd, men men alla kan ju inte ju inte alltid vara tuffast när man väljer det som är mest praktiskt. Att kalla folk med mc väst för HA -wannabe är bara riktigt hårda keyboard warriors som gör. Snacka om att inte veta vad man pratar om då. Då har man inte åkt hoj länge. Varför tror ni det finns andra mc klubbar än HA? Ta hojen å stick ut å träffa dessa människor. Dom är glada å älskar motorcyklar som alla andra, om inte gladast av alla bikers?

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av whiskeythrottle Visa inlägg
    Hojen.nu är en blandning av löst folk med olika intressen och bakgrunder. Nästan allt mellan himmel å jord som har 2 hjul.
    Jadu, whiskeythrottel. Lite sur var du nog när du skrev - men du har rätt! Tog med ovanstående citat för det fångar Hojen rätt bra och beskriver även alla oss på två hjul väldigt bra också- Vi kör på allt som rullar och var och en blir nöjd på sitt sätt och kunskapsnivåerna när det gäller mek och körning täcker hela skalan.

    Tolerans och hjälpsamhet är viktigt, både i olika fora och ute på vägarna.
    Ove

  7. #37
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    Sv: Köpråd!

    Citat Ursprungligen postat av whiskeythrottle Visa inlägg


    Det där om touringhojar och allvädersställ jag sa då....lät säkert nedvärderande men ibland blir jag så trött på folk som inte kan något om ämnet utan bara ska lägga sig i varenda tråd.

    Att personer som Hamre tar åt sig visar bara vilken typ av person han är. Då har man inte åkt hoj länge.
    De e ju en jävla tur att vid har en bror duktig här som kan tala om hur det ska vara då!

    Jag åkte hoj innan du va född lille pojk. Men du vet väl bäst,åtminstone låter du sån!


    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Varför i helsike måste nästan varenda tråd spåra ur??????????
    Öppnar en ny tråd för detta.

  9. #39
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Håller med. Lugn och fin, allihopa. Hetsa inte upp er så. Det är bara hojsnack, inget allvarligare än så...

    *fast det är ju i och för sig viktigt..*

  10. #40
    whiskeythrottle ditt förra inlägg misstolkades nog av många, men det stack förmodligen ut lite, ditt nya inlägg var riktigt bra formulerat, de gillas med välskrivna inlägg där man har underlag till varför man tycker en viss sak.
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

Liknande ämnen

  1. Köpråd XT660x
    Av brittaspjut i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-19, 18:38
  2. Köpråd Daytona / CBR
    Av reidefors82 i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-19, 15:31
  3. Köpråd ?
    Av lassebe i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 10:03
  4. Köpråd ER-6n
    Av Tjita1 i forum Street
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 16:27
  5. Köpråd 80 cc KTM
    Av KTMFt i forum Offroad
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •