Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Ni som har Triumph Tiger 800 XC - är ni nöjda?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Hur är det med slitstyrka och kvalitet?
    Servicekostnader och är det svårt att skruva själv med dom?
    Vanliga fel/svaga länkar?
    Det finns en del som gått över 4-5000 mil, något som är något att bry sig om eller är det som övriga kvalitetsmärken, spelar mindre roll sålänge servicen är skött.
    Using Tapatalk

  2. #12
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Dina specifika frågor om servicekostnader har jag ingen koll på. Troligen inte billig att serva - vilken modern hoj är det...?

    Det finns massor att läsa här http://www.triumphrat.net/ där trajjaägare över hela världen skriver om både glädje och ev. problem.

    Generellt är annars de moderna trajjorna av god eller mycket god kvalitet. Tyska Motorad hade länge en Sprint med 1050-motorn som "bäst kvalitet över 5000 mil". Det var visserligen flera år sedan, så den rankningen kan ha ändrats nu.

    4-5000 mil på en Tiger 800? Vet inte. Säkert helt utan problem så länge servicen är skött. Jag har över 4000 mil vardera på mina två hojar. Räknar med att min 955:a har gått uppåt 5000 mil innan 2015 är till ända (den skall till Ardennerna i maj!). Då är det en 12 år gammal lady som är lite uppskrämd effektmässigt med slip-on och annan mappning.

  3. #13
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Dina specifika frågor om servicekostnader har jag ingen koll på. Troligen inte billig att serva - vilken modern hoj är det...?

    Det finns massor att läsa här http://www.triumphrat.net/ där trajjaägare över hela världen skriver om både glädje och ev. problem.

    Generellt är annars de moderna trajjorna av god eller mycket god kvalitet. Tyska Motorad hade länge en Sprint med 1050-motorn som "bäst kvalitet över 5000 mil". Det var visserligen flera år sedan, så den rankningen kan ha ändrats nu.

    4-5000 mil på en Tiger 800? Vet inte. Säkert helt utan problem så länge servicen är skött. Jag har över 4000 mil vardera på mina två hojar. Räknar med att min 955:a har gått uppåt 5000 mil innan 2015 är till ända (den skall till Ardennerna i maj!). Då är det en 12 år gammal lady som är lite uppskrämd effektmässigt med slip-on och annan mappning.
    10000 problemfria mil är väl minikrav ?
    Jan

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Hur är det med slitstyrka och kvalitet?
    Servicekostnader och är det svårt att skruva själv med dom?
    Jag har två Triumph och jag tycker att de är toppenfina att köra. Den ena, Triumph Scrambler är enkel att t o m jag klarar av att meka med den. Lite old school över den och allt känns så där intuitivt när man börjar skruva på den, det liksom bli logiskt av alltihop medan man håller på.

    Den andra har databoxar, av rädsla för att lyckas ha sönder den så lämnas den in. Men de har båda bara funkat utan problem. Helt klart nöjd med dem.

    Kommer det återkallelser så får man reda på det, dock har min med databoxen återkallats en gång, sen har det varit tyst på den fronten. Den andra old school-moppen har aldrig blivit återkallad, den bara tuffar på.

    Servicekostnader, old school-moppen kostar ören medan den med databox kostar kronor. Men inget man blir skinnad på som BMW:n jag hade.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag har två Triumph och jag tycker att de är toppenfina att köra. Den ena, Triumph Scrambler är enkel att t o m jag klarar av att meka med den. Lite old school över den och allt känns så där intuitivt när man börjar skruva på den, det liksom bli logiskt av alltihop medan man håller på.

    Den andra har databoxar, av rädsla för att lyckas ha sönder den så lämnas den in. Men de har båda bara funkat utan problem. Helt klart nöjd med dem.

    Kommer det återkallelser så får man reda på det, dock har min med databoxen återkallats en gång, sen har det varit tyst på den fronten. Den andra old school-moppen har aldrig blivit återkallad, den bara tuffar på.

    Servicekostnader, old school-moppen kostar ören medan den med databox kostar kronor. Men inget man blir skinnad på som BMW:n jag hade.
    Låter mycket bra.
    Jag har inte tummen mitt i handen men ger mig inte på allt för avancerade operationer själv.
    Scramblern var en riktig läckerbit men en gammaldags hoj har jag redan så det lutar åt något i samma stil som Triumph Tiger, BMW R1200GS, Suzuki V-Strom, mm...

    Gillar V-Strom starkt men det är skralt utbud med beg DL1000 så jag tänkte utvidga sökningen till Triumph Tiger också, gärna större än 800 men den duger ju fint sen också.
    BMW är ju BMW, men tycker priserna är lite i överkant och har förstått att service och underhåll kan innebära betydande kostnader...

    Får använda säsongen för att försöka bringa klarhet i vad jag vill ha och hur stort...
    Using Tapatalk

  6. #16
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Låter mycket bra.
    Jag har inte tummen mitt i handen men ger mig inte på allt för avancerade operationer själv.
    Scramblern var en riktig läckerbit men en gammaldags hoj har jag redan så det lutar åt något i samma stil som Triumph Tiger, BMW R1200GS, Suzuki V-Strom, mm...

    Gillar V-Strom starkt men det är skralt utbud med beg DL1000 så jag tänkte utvidga sökningen till Triumph Tiger också, gärna större än 800 men den duger ju fint sen också.
    BMW är ju BMW, men tycker priserna är lite i överkant och har förstått att service och underhåll kan innebära betydande kostnader...

    Får använda säsongen för att försöka bringa klarhet i vad jag vill ha och hur stort...
    Tiger 900 med 19 tum framhjul är trevlig hoj.
    Jan

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Tiger 900 med 19 tum framhjul är trevlig hoj.
    Den tar vi med på listan den också...
    Using Tapatalk

  8. #18
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Fast tänk då på att Tiger 900 (egentligen: 885) är minst 15-20 år gammal. Tre generationer tillbaka.
    Men... så fräck! Se här: https://www.google.se/search?q=trium...umph+tiger+885

    Vill ha!!

    Kommentar: Scrambler må se gammal ut och är konstruerad att se ålderdomlig ut. Men det är en modern hoj. Både den och syskonen Bonneville och Thruxton är moderna hojar med "databox" (Nina!), balansaxlar, insprutning, katalysator och allt det där. (Utom ABS, då.)
    I en retroförpackning...

    Kommentar 2: Tiger finns ju som 1050 också. En helt annat cykel än 800:an.
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-01-17 klockan 23:04.

  9. #19
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Fast tänk då på att Tiger 900 (egentligen: 885) är minst 15-20 år gammal. Tre generationer tillbaka.
    Men... så fräck! Se här: https://www.google.se/search?q=trium...umph+tiger+885

    Vill ha!!

    Kommentar: Scrambler må se gammal ut och är konstruerad att se ålderdomlig ut. Men det är en modern hoj. Både den och syskonen Bonneville och Thruxton är moderna hojar med "databox" (Nina!), balansaxlar, insprutning, katalysator och allt det där. (Utom ABS, då.)
    I en retroförpackning...

    Kommentar 2: Tiger finns ju som 1050 också. En helt annat cykel än 800:an.
    1050 har väl 17 tum framhjul å blir mer ren gathoj ?
    Jan

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Fast tänk då på att Tiger 900 (egentligen: 885) är minst 15-20 år gammal. Tre generationer tillbaka.
    Men... så fräck! Se här: https://www.google.se/search?q=trium...umph+tiger+885

    Vill ha!!

    Kommentar: Scrambler må se gammal ut och är konstruerad att se ålderdomlig ut. Men det är en modern hoj. Både den och syskonen Bonneville och Thruxton är moderna hojar med "databox" (Nina!), balansaxlar, insprutning, katalysator och allt det där. (Utom ABS, då.)
    I en retroförpackning...

    Kommentar 2: Tiger finns ju som 1050 också. En helt annat cykel än 800:an.
    15 år är väl ingen ålder...
    Precis byxmyndig så innan dess går de knappt köras ju...

    Rätt pris och bra skick med regelbunden service så ska det nog inte vara någon fara.
    Using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 84
    Senaste inlägg: 2014-08-24, 22:45
  2. Triumph Tiger Explorer 1200
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 15:25
  3. Nya Triumph Tiger XC 800
    Av Mats Liifv i forum Offroad
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 21:28
  4. underhållsladda triumph tiger 955i
    Av Gerro i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 15:39
  5. Triumph Tiger 800XC - Orginalväskor eller eftermarknads?
    Av lasrberglund i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •