Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Ni som har Triumph Tiger 800 XC - är ni nöjda?

  1. #21
    Efter att ha ägt en ny Triumph Tiger 2001 så.....har jag ännu lite svårt för märket. Men, dom har väl blivit bättre?

  2. #22
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    V Saarela: kanske hade du otur? Eller så hade fabriken en tillfällig "svacka"? I övrigt hör man sällan/aldrig om några särskilda kvalitetsproblem, tycker jag.

    räven: ja, 1050 är mer en utpräglad landsvägshoj.

    Krokmark: menade mest att hojen är gammal konstruktionsmässigt. Att en nyare objektivt sett är är en bättre produkt - chassie, motor, avgasrening, ABS och allt det där andra som blivit bättre över tiden. Ålder i övrigt visar väl sig ofta i form av torkat gummi, blek lack och plast, ärg och glapp i elsystem och sådant.

    Förutom rent slitage av maskin/drivlina då, men det var du ju inte så orolig för.

    Sedan sägs startmotorerna vara en öm punkt på Tiger 900. Sitter tydligen illa till = dyrt/jobbigt att byta.

    955:an en bättre/mer utvecklad maskin än 900:an. Kännas skillnad när man kör den. Och nästa generations 1050:a är i sin tur ännu bättre....

    Men, jag vill ändå ha en Tiger 900. En röd. Den är sååå fräck!
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-01-18 klockan 11:25.

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Har själv haft 2 Tiger 955,en -02 och 05.Kanonmaskiner,aldrig krångel.Snabbare och snålare än alla konkurenter då.Jag vet -02 hade uppdaterad topp jämfört med 01 som lät mer i motorn.Har då aldrig hört om nått problem.Därimot dom äldre 900 var mer rassliga.Känner många som åker sådana med 10-15000mil på mätarn.

  4. #24
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Jag körde mycket med en kompis på Tiger 900 när jag hade 1100 GS. Tigern verkade smidigare, men behövde varvas för att hänga med. Ett vinande ljud som man snart vant sig vid. Funkade även bra på grusvägar
    Jan

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    2

    Nöjd Tiger ägare

    Hej,

    Jag har en 2012's XC.

    Under tiden jag haft den (2år) har jag kört ca 2500mil.

    Kvalite: Ja mycket bra, finns vissa svagpunkter för tidiga årsmodeller så som dåligt med fett i styrlager, stepper motor problem (googla). Lite dålig framgaffel. (slår lätt igenom vid hård körning)
    Dessa är iofs lätt åtgärdade för en normal begåvad hemma pulare.

    Min hoj ANVÄNDS kan ja säga.
    Grusåka är mitt motto.
    Den har varit ut på ställen som man normalt sett inte skulle ta en sån stor och dyr hoj på.
    Den har smakat lera i endurospår.

    Men den har hållt för det mesta.
    Vid vurpor har saker gått sönder, men det gör det oavsett märke/modell.

    Under mina 2500mil har jag bytt: bromsar runt om (fram var beläggen dåliga, så ja passade på att byta bak till helfräsha inför en norgetur). Har nyss bytt drivpaket då kedjan vart sliten ((smörjer alldeles för sällan). Thats it om man bortser från sönderkörda prylar efter marksyningar.
    Nu har jag valt att skaffa en enduro då jag insett att tigern är för tung (ramlar för ofta) så nu kommer den enbart användas till grusvägar, dåliga grusvägar och asfalt.
    Enduron kommer bistå vid lera och stigar.

    Men förövrigt så tycker jag det är en bättre hoj än tex F800GSA osv. Det ända negativa om man ställer dom mot varandra är väl soppaförbrukningen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 84
    Senaste inlägg: 2014-08-24, 22:45
  2. Triumph Tiger Explorer 1200
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 15:25
  3. Nya Triumph Tiger XC 800
    Av Mats Liifv i forum Offroad
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 21:28
  4. underhållsladda triumph tiger 955i
    Av Gerro i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 15:39
  5. Triumph Tiger 800XC - Orginalväskor eller eftermarknads?
    Av lasrberglund i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •