Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Ni som har Triumph Tiger 800 XC - är ni nöjda?

  1. #1

    Ni som har Triumph Tiger 800 XC - är ni nöjda?

    Jag provade en Triumph Tiger 800 förra året som jag tyckte var skön att köra, förutom att ljudet var lite trist.

    Funderar nu på en 800XC (som jag ej provat) samt alternativen BMW 800GS eller 1200GS.

    Vad tycker ni om 800 XC i relation till alternativen? Gärna lite för- och nackdelar

    Jag kanske ska tillägga att detta är min första hoj och helst vill jag inte byta varje år utan köpa en hoj som man kan ha ett bra tag / några år.

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jag äger visserligen ingen Tiger men är lite såld på den...

    GS 800 - jättebra hoj, presterar kalas. Ett mycket bra köp, tror jag. Något könlös, kanske? Åtminstone fick jag inte den rätta "passionen" när jag provkörde. Lite hög om du har korta ben som jag. Annars ok. GS 700:an är lite lägre.

    GS 1200 - en superhoj. Vinner nästan alla jämförelser (eller kommer tvåa). Dock hög den med. Särskilt Adventure... där måste du nästan vara 1,80 för att nå ned på ett bra sätt, tycker jag. Och den väger en hel del del än de övriga två.

    Tiger 800 - mitt val om jag skulle köpa. Härlig motor, lagom stor. Man (jag) behöver inte en stor 1200 på 230+ kilo om jag inte skall åka riktigt långt med riktigt mycket packning. Eller med passagerare.

    En hoj på runt 800 cc är jättebra i mina ögon. Smidig nog i vardagen, kompetent så att det räcker och blir över på långresan. Ljudet fixar du med ett Arrowssystem, då blir det bra! Det gäller förresten alla här tycker jag - byt system till ett med go'are ljud!

    EDIT: den vanliga Tigern och XC:n känns lite, lite olika i styrningen. Skillnaden beror nog på storleksskillnaden på framhjulet. XC:n kändes mer kursstabil och asfalts-Tigern med sitt mindre hjul upplevdes som något mera snabbstyrd, tyckte jag när jag provade båda efter varandra.
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-01-31 klockan 09:46.

  3. #3
    Vilken typ av åkning är du ute efter? Den fungerar säkert att smyga lite grusvägar med. Ska du åka 99% asfalt så finns det bättre hojjar. likaså om du ska åka mest offroad=inte grusväg/asfalt....Har för mig att de där väger ca 220kg å det e lagom kul att köra fast i terrängen med.
    Senast redigerat av whiskeythrottle den 2013-01-31 klockan 11:46.

  4. #4
    Ren offroad kommer nog inte bli så aktuellt. Kanske att man skulle åka till Säfsen Adventure days någon gång, men annars är det mest en kombination av asfalt/grusväg (mest asfalt). Dock måste det vara någon hoj som klarar lite grusvägar.

    Whiskeythrottle: Vad är det för hojar du tänker på när du säger att det finns bättre hojar? Några exempel?

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av goldfish Visa inlägg
    Ren offroad kommer nog inte bli så aktuellt. Kanske att man skulle åka till Säfsen Adventure days någon gång, men annars är det mest en kombination av asfalt/grusväg (mest asfalt). Dock måste det vara någon hoj som klarar lite grusvägar.

    Whiskeythrottle: Vad är det för hojar du tänker på när du säger att det finns bättre hojar? Några exempel?
    Han menar nog om du ska åka i skogen,då finns det bättre hojar.Kurviga asfaltsvägar så funkar ju 800,an kanon,hänger lätt av många,många hojar där om man vill köra aktivt

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Om jag skulle trots min berusning slänga in en liten fundering, gs 800 & 1200 samt Tiger 800, varför inte då ta med Tiger Explorer 1200 ?
    Är det ljud du vill ha, så kom och lyssna på min... sedan kommer du aldrig titta på en "tysk" igen.
    men det är ingen skogsmaskin/enduro, 240kg... då spelar det ingen roll vad det står på tanken , nya ktm 1190 samma sak 235 kg... vad ska du ha den till?
    åka komfortabelt på väg (dålig eller bra väg) då rekomenderar jag en stor & stark maskin,

    men.....

    Som din första hoj skulle jag ändå förelå att du köper en nyare (inte helt ny) hoj som ligger i ditt "område" jag tänker Suzuki v.strom, Honda Varadero, triump tiger (? 1050 ?). sedan när du av egen erfarenhet vet vad du vill ha så kan du köpa en Explorer 1200 vanlig eller XC.

    Skål !
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  7. #7
    Medlem Tiger ofs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Bergslagen och Stockholm
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av goldfish Visa inlägg
    Jag provade en Triumph Tiger 800 förra året som jag tyckte var skön att köra, förutom att ljudet var lite trist.

    Funderar nu på en 800XC (som jag ej provat) samt alternativen BMW 800GS eller 1200GS.

    Vad tycker ni om 800 XC i relation till alternativen? Gärna lite för- och nackdelar

    Jag kanske ska tillägga att detta är min första hoj och helst vill jag inte byta varje år utan köpa en hoj som man kan ha ett bra tag / några år.
    Jag rekommenderar att du provar Tiger 1050 eller Tiger sport också.
    An adventure is incompetente without the Explorer

  8. #8
    Är det någon mer som har uppdateringar ang denna hoj ???
    Börjat fundera mer på denna hoj ;-)
    Ca förbrukning , pigg ? '
    Funkar den på bland körning ?

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Ofta ligger dom runt 200kg tomvikt om du inte väljer Advent hoj. Vikten kanske inte betyder så mycket för vanlig gruskörning. Skulle den ramla så är det dom sista 20kg som är dom tyngsta.
    Jan

  10. #10
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Har kört ett par kortare turer bara, både på den vanligt Tigern och på XC:n.

    - Förbrukning: ingen aning. Drar inte de flesta hojarna runt 0,5? Eller strax under vid försiktigt körning, och strax över när man gasar tungt?
    - Pigg: ja. Pigg, kul och lättkörd. Särskilt med Arrows-pipa baktill. Kändes lite piggare än original. XC:n är lite mer riktningsstabil, den vanliga är mera snabbstyrd (mindre framhjul).
    - Blandad körning: absolut. Bra komfort. Ganska upprätt körställning (bra i stan). Vindruta - bra att ha på landsväg. Tillräckligt med effekt (har dock inte testat att skjutsa). Trivsam att köra.

    Gillar!

    Kan mycket väl tänka mig en Tiger med tillbehörspipor (för ljudet och de extra hästarna), väskor, värmehandtag och navigator för mina resor till Norge. Bör vara en kalashoj för de vägarna. Lättkörd och smidig på krokvägarna (200 kg nånting?) och ändå tillräckligt med pulver för att dra på lite uppför fjällsidorna.

    Den vore ett bättre val är de trajjor jag har nu. Thruxton: härlig att köra, men inte så praktisk. Sprint: mustig karaktär och skön effekt, men en Tiger 800 är smidigare i hårnålarna.

    EDIT: såg nu att jag skrivit i den här tråden tidigare. För nära två år sedan. Vilken tur att jag skrev nästan samma nu!
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-01-14 klockan 17:36.

Liknande ämnen

  1. Svar: 84
    Senaste inlägg: 2014-08-24, 22:45
  2. Triumph Tiger Explorer 1200
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 15:25
  3. Nya Triumph Tiger XC 800
    Av Mats Liifv i forum Offroad
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 21:28
  4. underhållsladda triumph tiger 955i
    Av Gerro i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 15:39
  5. Triumph Tiger 800XC - Orginalväskor eller eftermarknads?
    Av lasrberglund i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •