Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 85

Ämne: KTM 1190 Adventure R vs Triumph Tiger Explorer

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177

    KTM 1190 Adventure R vs Triumph Tiger Explorer

    Ja, åsikter om de båda, vem är mest prisvärd osv? Provsatt båda på mässan, och jag tyckte nog att jag satt lite bättre, mer upprätt och avslappnat på nåt vis, men det kan man kanske liga göra med bar risers på KTM:en?

    Edit: Explorer XC tänkte jag på, men det är ju i princip samma..
    Senast redigerat av Tjita1 den 2013-01-27 klockan 20:41.

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Sittställning hit och sittställning dit.. Det går att justera. Betydligt svårare att justera styrgeometrier, försprång, effektkurvor, motorkaraktär, serviceintervall, osv, osv..
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Varför kan jag inte editera grejer på det här forumet när jag sitter på min förbannade padda?!

    Edit: om man tycker att explorer och explorer XC är i princip samma ska man välja explorern, helst inte XC. Vill man däremot använda hojen till vad den ser ut att kunna ska man välja KTM'n. Säger detta inte för att raljera utan för att enligt mig så är Trajjan en gathoj som försöker se äventyrlig ut, medans KTM'en är en offroad som man försökt göra gatusmart. Så KTM = redo för racing, Trajja = dagdrömmerier. Kommer jag att få mycket skit nu? Ös på! =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Inte från mig iaf, jag är själv mest inne på KTM:en. Satt jävligt bra på Ducatin, men den är ju i en egen prisklass, den vågar man ju knappast köra vidare på när asfalten ta slut..

  5. #5
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Säger detta inte för att raljera utan för att enligt mig så är Trajjan en gathoj som försöker se äventyrlig ut, medans KTM'en är en offroad som man försökt göra gatusmart. Så KTM = redo för racing, Trajja = dagdrömmerier. Kommer jag att få mycket skit nu? Ös på! =)
    Dagdömmeri är väl kanske ett udda uttryck... Dagdrömma om lerhål?
    Men du har en poäng så vitt jag läst testerna rätt. Explorer kan kanske sägas vara en långfärdshoj med god kapacitet för dåliga vägar, men ingen skogshoj. KTM:en är nog mer "skogig" om man prioriterar det.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Hur känns det att hantera en så stor hoj när vägarna är "sämre"? Upplevde det när jag provsatt den som att jag hade rätt dålig kontakt med hojen, men det är förstås annorlunda när man kör den.

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Ktm,en är ju läcker OCH mycket effekt.Själv väntar jag ju som sagt på min explorer xc.Vill ha en xc bara för att det är snyggare med ekerhjul och gillar den gröna färgen.Ktm,en måhända är en bättre grusmaskin men jag ska inte åka så mycket grus,visst blir det väl lite sådana vägar med Men är ju inte syftet med köpet även om många säger vad dom är till för,oftast dom som aldrig kommer att köpa något liknande.Är det grusmaskin jag ska ha så finns det lättare smidigare maskiner.Kvalitetsmässigt tror jag knappast Ktm,n har nått att säga till om,OCH den har kedja,och är dyrare än Trajjan om man vill ha samma utrustning.Multistradan är ju en kanon maskin,men dyr och går som fan,sedan dyra servicar precis som Ktm.Allt är väl sedan en smaksak
    Senast redigerat av engström67 den 2013-01-28 klockan 13:42.

  8. #8
    Medlem Tiger ofs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Bergslagen och Stockholm
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Varför kan jag inte editera grejer på det här forumet när jag sitter på min förbannade padda?!

    Edit: om man tycker att explorer och explorer XC är i princip samma ska man välja explorern, helst inte XC. Vill man däremot använda hojen till vad den ser ut att kunna ska man välja KTM'n. Säger detta inte för att raljera utan för att enligt mig så är Trajjan en gathoj som försöker se äventyrlig ut, medans KTM'en är en offroad som man försökt göra gatusmart. Så KTM = redo för racing, Trajja = dagdrömmerier. Kommer jag att få mycket skit nu? Ös på! =)
    Ingen orsak,du har så många gånger tidigare visat dina känslor för Triumph, att det här var inte oväntat.
    Jag var och provsatte alla "adventures" och Triumph Explorer kändes bäst, som det gjorde innan jag köpte den.Nu kan de nog vara att man vant sig, under ca 1000mils körning.
    KTM, kändes mer häftig när man läste om det första gång, Explorer var motsatsen, den var bättre i naturen än i bilder och tester.
    Men man köper ju en hoj för sig själv, oftast en kompromiss, för mig är det Explorer
    Senast redigerat av Tiger of den 2014-04-04 klockan 21:39.
    An adventure is incompetente without the Explorer

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Tiger of Visa inlägg
    Ingen orsak,du har så många gånger tidigare visat dina känslor för Triumoh, att det här var inte oväntat.
    Eh, jag har aldrig uttryckt mig negativt om Trajja? Gillar märket. Däremot kan en viss bitterhet skina igenom när jag pratar om stora äventyrshojar, men det är sviter från lanseringen av superteneren. (Förväntan på att nuuu kommer en hoj som ger 660Z-konceptet en motor och komponenter som motsvarar chassit, men så kom det ytterligare en överjäst långfärdslimo för 60+are med ryggproblem (där kom den där bitterheten igen, behöver terapi).)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Eh, jag har aldrig uttryckt mig negativt om Trajja? Gillar märket. Däremot kan en viss bitterhet skina igenom när jag pratar om stora äventyrshojar, men det är sviter från lanseringen av superteneren. (Förväntan på att nuuu kommer en hoj som ger 660Z-konceptet en motor och komponenter som motsvarar chassit, men så kom det ytterligare en överjäst långfärdslimo för 60+are med ryggproblem (där kom den där bitterheten igen, behöver terapi).)
    Superteneren är ju en kanon hoj.Kört 3000mil med min och mer än nöjd,en riktig gruspiskare om man väljer rätt däck.Även ett under vid snabb touring på krokiga vägar,mycket,mycket hoj.Jag byter bara för att det är kul att testa nått annat.Men alla dom här stora offroadarna har ju fått ett ryckte om sig att vara klumpiga i skogen,men dom hör ju hemma där lika mycket som alla suvvar som går efter vägarna,speciellt på Östermalm,ska föreställa Jeepar men värdelösa utanför vägen

Liknande ämnen

  1. Triumph explorer xc
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 19:36
  2. Triumph 1200 Explorer
    Av namn i forum Touring
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 14:52
  3. Triumph Tiger Explorer 1200
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 15:25
  4. triumph explorer vs honda crosstourer
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 00:01
  5. Triumph Adventure 770!
    Av BIG1 i forum Offroad
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •