Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Inträde i bostadrätssförening (brf)

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Stockholm, Vällingby
    Inlägg
    34

    Post Inträde i bostadrätssförening (brf)

    Hej,

    Min fru och jag har precis skrivit på kontrakt för en fin lägenehet. Dock måste vi vänta på att bli godtagna till föreningen. Detta kan ta allt mellan 2 veckor och 3 månader säger folk.
    I nuläget bor vi i en hyresrätt med tre månders uppsägningstid och även om vi har råd så är det inte kul att betala för dubbla boenden.

    Har någon tips på hur man kan skynda på det hela? Hur har ni gjort? Ska man bara vänta och se glad ut? Ser ni någon fara med att kontakta sytrelsen och be dom om ett snabbt svar?

    Vi vill så gärna flytta in!

  2. #2
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Skulle kontakta dem och höra mig för, samt förklara er situation. Har ni inga stora anmärkningar i belastningsregistret eller någon av er med massa skulder, så lär det inte bli problem.

  3. #3
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Det ska rätt mycket till om man inte ska bli godkänd av bostadsrättföreningen. Så jag skulle våga säga att ni nog kan säga upp lägenheten ni sitter på nu, om ni inte har någon historik av betalningsanmärkningar eller haft många anmärkningar från er förra hyresvärd.

    I föreningen som jag sitter med i så är det mest bara formaila att godkänna nya medlemmar. Finns inte så mycket man kan göra egentligen med alla principer om likaberättigande och diskriminering så är det svårt att ens våga säga nej till en ansökande medlem.

  4. #4
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Har varit ordförande i 2 st BRF. Det enda (nästan) som va viktigt var betalningsanmärkningar! Fanns det, så nej tack! Ett snabbt svar kan du få genom att ringa ordföranden och be snällt.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Vid "nej" måste BRF`s styrelsen komma med ett motivering. Oftast tittar man på betalnningsanmärkningar och antal personer i familjen. (det kan vara svårt att få godkänd för 2 vuxna och 5 barn i ett 2 rum) Alt annat är till 99,9% OK.
    P.S. Jag jobbar aktivt som styrelseledamot i ett BRF.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Stockholm, Vällingby
    Inlägg
    34
    Tack för svaren!
    Då kan vi sitta lungt i båten - har varken anmärkningar i belastningsregistret eller betalningsanmärkningar.
    Ringer styrelseordförandet imorn och frågar lite snällt vad dom har för krav och håller sedan tummarna!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •