Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 31

Ämne: Bästa sätt att rengöra krom?

  1. #21
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Kan tipsa om "BlueJob" har för mig att jag köpte det på bikeline efter lite research om chromputs och slipande effekter.

    Det har funkat kanon för mig på min och min sambos avgassystem som varit lite eftersatta på putsandet.
    Kostar en slant men det är drygt och jag tycker helt klart det är värt det.
    Blanda ut lite av pulvret/pastan i lite vatten, doppa trasan i blandningen och gnugga.... som nån gubbe sa i en reklam jag såg om det på youtube "the only active ingredient is your elbow".

  2. #22
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    hej hej.
    var och en blir salig på sitt sätt. vi som kör bägge delarna har fattat det där för länge sedan med underhåll pch att det krävs på både hojar med eller utan krom ) kör man grus får man grus i maskineriet som skall rensas, bl a kedje och drev rengöring i tid och otid och byte av drev. endast barnsligt omoget att svara som en efterbliven på inlägg om underhållstips oavsätt vad det handlar om. har man inget komma med i ärendet, varför svara ? Har ni behov av att spy starta en gnälltråd. Den kan ni kalla "Gnälltråden"
    Beskrivning: Tråden för almännt gnäll och suck om varför världen är orättvis och inte begriper att JAG vet bäst om allt.

    till din fråga så skulle jag råda dig ifrån ge dig på hojens krom med några hårda putsgrejer vare sig autosol eller ännu mindre svinto eller kökssvamp eller sånt utan som absolut sista utvägen och då menar jag att vara beredd kroma om !
    Fick själv tipset för att rengöra och underhålla krom använda oljor, typ babyolja eller liknande.
    har du fläckar som behövs mer jobb så är det svårt att jobba helt bort utan riktiga proffsgrejer. det är kemi på lite annan nivå än svinto och autosol. alltså beror det på fläcken och på skicket på kromet runt om.
    Risken är några svep med autosol eller svinto och du får en större fläck att jobba med istället !
    det är så stor skillnad på krom. på en del tjocka lager med kromade saker kan ytterst försiktig mjuk polering med autosol funka, på en del krom är du igenom hinnan på en gång och det är kört
    jag kommer inte ge dig några konkreta råd om polering tyvärr utan att du skall kolla med proffs istället. har fått lära mig den hårda vägen att helst låta bli. vårda med olja eller kromvax i förebyggande syfte.

    skall se om jag hittar den tråden på en motorsajt specifikt om krom.

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    hej hej.
    var och en blir salig på sitt sätt. vi som kör bägge delarna har fattat det där för länge sedan med underhåll pch att det krävs på både hojar med eller utan krom ) kör man grus får man grus i maskineriet som skall rensas, bl a kedje och drev rengöring i tid och otid och byte av drev. endast barnsligt omoget att svara som en efterbliven på inlägg om underhållstips oavsätt vad det handlar om. har man inget komma med i ärendet, varför svara ? Har ni behov av att spy starta en gnälltråd. Den kan ni kalla "Gnälltråden"
    Beskrivning: Tråden för almännt gnäll och suck om varför världen är orättvis och inte begriper att JAG vet bäst om allt.

    till din fråga så skulle jag råda dig ifrån ge dig på hojens krom med några hårda putsgrejer vare sig autosol eller ännu mindre svinto eller kökssvamp eller sånt utan som absolut sista utvägen och då menar jag att vara beredd kroma om !
    Fick själv tipset för att rengöra och underhålla krom använda oljor, typ babyolja eller liknande.
    har du fläckar som behövs mer jobb så är det svårt att jobba helt bort utan riktiga proffsgrejer. det är kemi på lite annan nivå än svinto och autosol. alltså beror det på fläcken och på skicket på kromet runt om.
    Risken är några svep med autosol eller svinto och du får en större fläck att jobba med istället !
    det är så stor skillnad på krom. på en del tjocka lager med kromade saker kan ytterst försiktig mjuk polering med autosol funka, på en del krom är du igenom hinnan på en gång och det är kört
    jag kommer inte ge dig några konkreta råd om polering tyvärr utan att du skall kolla med proffs istället. har fått lära mig den hårda vägen att helst låta bli. vårda med olja eller kromvax i förebyggande syfte.

    skall se om jag hittar den tråden på en motorsajt specifikt om krom.
    Sedan är det ju frågan om det är chrome eller rostfritt.Nu handlade ju det om en modern hoj som ofta kan ha chromad plast vilken kan vara känslig.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    9
    Hej Romeo det finns krompolish hos mekonomen jag har inte testa det. sen kan du se på en sida som heter Meguiars en firma som har det mästa inom bil o mc vård, kicka in där så ska du få se att de kommer att bli sååååå jävla bra ha deee såå gött m v h roy

  5. #25
    När jag polerar risigt krom använder jag autosol, är det bara lite smutsigt så vaxar jag och sen har jag även köpt ett polermedel som är mildare än autosol. Autosol repar ju kromet, har en gång gått igenom massa krom som var schysst till att göra det mycket repigare och sämre med autosol. Inget någon annan än jag ser och jag polerade som satan då. Det som är mildare än autosol heter Pol Metalpolish och ska ha plastkulor i sig som är svinmilt mot kromet.

    http://www.tradera.com/pol-polermede...0708_169515815

    Där köpte jag men har inte testat det ännu så kan inte svara på hur bra det är.

  6. #26
    Medlem Gunnar_Has avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Åland
    Inlägg
    11
    Om man har som min svärfar lite fast bränt gore-tex på avgasröret i krom. Vet nån hur man skulle kunna få bort det?

  7. #27
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Det vet jag, har aldrig provat något som är i närheten av detta tips.

    Köp ett paket hårt bitsocker (den typen man hade förr i tiden när man drack kaffe på bit) och fukta en bit och gnugga, fukta och gnugga och sen är klädresterna borta.
    Går med vanligt bit socker med om det inte är mycket för det smular i sönder sig väldigt snabbt.
    Senast redigerat av Gert den 2013-05-06 klockan 21:48. Anledning: stavfel....
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  8. #28
    Medlem Gunnar_Has avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Åland
    Inlägg
    11
    Tack för tipset skall pröva bara han får hem cykeln igen.

  9. #29
    Medlem Gunnar_Has avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Åland
    Inlägg
    11
    Nu e svärfars kromet rent tack för tipset

  10. #30
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Vad tyckte du om tipset med bitsockert?
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

Liknande ämnen

  1. Underhålla skinnställ på bästa sätt?
    Av simonwellander i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 11:03
  2. Nya sätt att sno hojar
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 22:11
  3. Rengöra skitiga fälgar
    Av MEHall i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 20:32
  4. rengöra avgasrör
    Av smulan i forum Custom
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 23:07
  5. Hur montera kedjelås på bästa sätt?
    Av Vallejos i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •