Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Däckfråga från ny medlem

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73

    Däckfråga från ny medlem

    Hep!

    Ny medlem från Kalmar här! Köpte en Yamaha XTZ 660 i höstas och till våren börjar min resa mot A-kortet.

    Första inlägget här får bli en däckfråga.

    Ska byta däck på hojen till ett par som är lämpligare för grusbus (därav mitt nick) och funderar på val av dimension. I manualen står det:

    fram 90/90-21
    bak 120/90-17

    Nu undrar jag hur stora avsteg från detta man kan göra utan att påverka hojens egenskaper negativt?

    Har hitta dessa däck:

    Fram 80/90-21
    bak 130/80-17

    Om jag inte fel ute så står siffrorna för bredd/profil-diameter.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Question

    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Hep!

    Ny medlem från Kalmar här! Köpte en Yamaha XTZ 660 i höstas och till våren börjar min resa mot A-kortet.

    Första inlägget här får bli en däckfråga.

    Ska byta däck på hojen till ett par som är lämpligare för grusbus (därav mitt nick) och funderar på val av dimension. I manualen står det:

    fram 90/90-21
    bak 120/90-17

    Nu undrar jag hur stora avsteg från detta man kan göra utan att påverka hojens egenskaper negativt?

    Har hitta dessa däck:

    Fram 80/90-21
    bak 130/80-17

    Om jag inte fel ute så står siffrorna för bredd/profil-diameter.
    Varför vill du ändra demensioner ?
    Jan

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Gissar att det inte gör så stor skillnad med lite smalare däck fram och lite bredare bak.

    Vet inte om det är någon speciell effekt du vill uppnå genom att byta dimension från vad tillverkaren anger. Själv skulle jag nog hålla mig till det rekommenderade. Bör finnas flera olika däck i de rätta dimensionerna att tillgå.

    Du har rätt i ditt antagande angående vad siffrorna anger.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Blir ju lite tuffare med ett aningen bredare bakdäck.

    Dimensionen du valt bak lär inte bli något problem men fortsätter du uppåt om det får plats på fälgen så får du brottas mer med hojen vid kursändring.Detsamma gäller för framdäcket där du tydligen vill gå ner en dimension och på så vis får en snabbar styrrespons.Personligen hade jag nog valt standardimensionen fram om det går att få tag i om du ska ha ett bredare bakdäck.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-01-23 klockan 15:43.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Det är så att det bakdäck jag vill ha (Michelin T63) inte verkar finnas i 120/90-17. Framdäcket finns däremot i rätt dimension.

    Continental TKC 80 finns i rätt dimensioner.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Det är så att det bakdäck jag vill ha (Michelin T63) inte verkar finnas i 120/90-17. Framdäcket finns däremot i rätt dimension.

    Continental TKC 80 finns i rätt dimensioner.
    TKC 80 anser jag vara ett alldeles utmärkt däck att köra med på alla underlag. Körde utselutande på sådana under ungefär 5.000 mil. Funkade till allt från körning på gocartbana till grusåka och alpsemester med hustru och en massa packning. Brukade få ut runt 1.000 mil på ett bakdäck med min typ av körning på en BMW 1100 GS.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Jag har kört allt från 100-140 bredd bakdäck på crosshojjar. Man märken ingen skillnad när man kör. Däremot märker man om däcket är slitet eller ej. Så se till att ha fräscha däck på grus. Det är mycket viktigare än på asfalt.

    Du kan utan problem byta till de däck du har tänkt dig. Bredare däck är vanligtvis lite lättare att byta själv om du kan sånt?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Tack för tipsen! Det lär väl dröja ett tag till innan moppen kan väckas ur vinterdvalan.

    Själva påläggningen överlåter jag nog till min lokala däcknassare.

  9. #9
    glöm inte att pruta, 25% ska inte vara några problem att få....jag brukar alltid begära mera.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Idag var jag förbi posten och hämtade ut min nya Heidenau K60. Det känns som om det var ett bra val med tanke på mina planer.

    Nu frågar jag det allvetande forumet: Hur löser jag påläggningen på ett smidigt sätt? Idén är att jag monterar av hjulen och gör ett besök hos min lokala däckfirma men jag saknar garage och mclyft.

    Hur pallar jag upp hojen på ett smidigt sätt?

    Tacksam för tips.

Liknande ämnen

  1. Däckfråga.
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-04-21, 21:27
  2. Ny medlem
    Av Figge73 i forum Ny på forumet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 18:13
  3. En liten däckfråga bara.
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 10:47
  4. Ny medlem!
    Av erkagn i forum Ny på forumet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 20:32
  5. Ny medlem Eva
    Av Eva i forum Ny på forumet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 15:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •