Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: KNIX-kurser.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    KNIX-kurser.

    Blivit lite diskussioner angående möjligheten att under ordnade former kunna träna sin förmåga att hantera hojen oavsett typ på en liten bana i ganska moderat hastighet.
    Felet är ju att alla inte vet om dessa kurser även de som är SMCmedlemmar. Man måste ju veta ATT AKTIVT LETA PÅ VARJE DISTRIKTS HEMSIDA. Eller på SMC under SCOOL.
    Önskvärt vore att SMC satsade lite pengar på lite reklam för dessa kurser, så de når även de som står utanför och på så sätt kanske kan värva FLER MEDLEMMAR.

    Frågan riktas till dig som har erfarenhet av dessa kurser. Vad tycker ni om dem.???????

    Själv kör jag en Transalp och varit med flera gånger och tycker att jag fått bättre handlag i hanterandet av hojen

    Skall på något sätt försöka att få SMC att ta del av era synpunkter, så raljera inte utan håll i tråden.

  2. #2
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Blivit lite diskussioner angående möjligheten att under ordnade former kunna träna sin förmåga att hantera hojen oavsett typ på en liten bana i ganska moderat hastighet.
    Felet är ju att alla inte vet om dessa kurser även de som är SMCmedlemmar. Man måste ju veta ATT AKTIVT LETA PÅ VARJE DISTRIKTS HEMSIDA. Eller på SMC under SCOOL.
    Önskvärt vore att SMC satsade lite pengar på lite reklam för dessa kurser, så de når även de som står utanför och på så sätt kanske kan värva FLER MEDLEMMAR.

    Frågan riktas till dig som har erfarenhet av dessa kurser. Vad tycker ni om dem.???????

    Själv kör jag en Transalp och varit med flera gånger och tycker att jag fått bättre handlag i hanterandet av hojen

    Skall på något sätt försöka att få SMC att ta del av era synpunkter, så raljera inte utan håll i tråden.
    Var på min första men definitivt inte sista förra året ,hur kul och lärorikt som helst. Hade fortfarande ej fått mitt kort men det går alldeles utmärkt att köra ändå bara man har sin handledare med. Redan kikat på vad som erbjuds i år.
    För en mkt billig penning (vilket man ju inte blir bortskämd med direkt med i den här livstilen/hobbyn) och kunniga ledare som arbetar mer eller mindre idellt får du massor med träningtips och råd för att utvecklas i din körning.Dessutom är alla där för att det är roligt! Att köra på bana det är skoj det, så se genast till att åtminstonde boka in en kurs i vår/sommar om inte annat.

  3. #3
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag har gått med i SMC bland annat för dessa kurser. Jag har nytaget körkort och tycker att detta verkar vara ett strålande sätt att vidareutbilda mig i hojkörning. Så jag ser verkligen fram mot kurser i år.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag har gått med i SMC bland annat för dessa kurser. Jag har nytaget körkort och tycker att detta verkar vara ett strålande sätt att vidareutbilda mig i hojkörning. Så jag ser verkligen fram mot kurser i år.
    Tänk om flera vore så förståndiga.

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tänk om flera vore så förståndiga.
    Gick guldhjälmen -83

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Ursäkta fråga - men vad är "KNIX - kurs"???

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jtr Visa inlägg
    Ursäkta fråga - men vad är "KNIX - kurs"???
    Det är en träningskurs som respektive SMC-distrikt anordnar flera gånger per säsong. Den anordnas företrädesvis på gokartbanor.
    Fördelen med de banorna är ju att hastigheten hålls förhållandevis låg och det går utmärkt att lära sig broms och kurvteknik.
    Är mycket lämpliga att lära sig att behärska hojen utan att behöva köra ner i ett dike om man missar.
    Kan köras med alla hojar eftersom deltagarna delas in i tre grupper allt efter erfarenhet.
    Har sett en äldre dam köra en Goldwing med bra fart. Likaså har ju några glidare kört. Verkar som om de sistnämnda som man ser ute på vägarna verkligen skulle behöva dessa kurser.
    Man blir helt enkelt en säkrare förare under uppsikt av erfarna instruktörer.
    Försöker själv hänga med ett par gånger per år. Man lär sig ganska snabbt hur mycket man egentligen kan lägga ner hojen.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det är en träningskurs som respektive SMC-distrikt anordnar flera gånger per säsong. Den anordnas företrädesvis på gokartbanor.
    Fördelen med de banorna är ju att hastigheten hålls förhållandevis låg och det går utmärkt att lära sig broms och kurvteknik.
    Är mycket lämpliga att lära sig att behärska hojen utan att behöva köra ner i ett dike om man missar.
    Kan köras med alla hojar eftersom deltagarna delas in i tre grupper allt efter erfarenhet.
    Har sett en äldre dam köra en Goldwing med bra fart. Likaså har ju några glidare kört. Verkar som om de sistnämnda som man ser ute på vägarna verkligen skulle behöva dessa kurser.
    Man blir helt enkelt en säkrare förare under uppsikt av erfarna instruktörer.
    Försöker själv hänga med ett par gånger per år. Man lär sig ganska snabbt hur mycket man egentligen kan lägga ner hojen.
    Tack Olle. Det skall jag titta på lite närmare.

  9. #9
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Årets tråduppväckning eller...
    I år är det lättare att hitta KNIX-kurserna...
    Det gör man här via SMC-School genom att klicka på grundkurser
    Visserligen börjar säsongen lida mot sitt slut men det finns fortfarande några tillfällen kvar, lite beroend på var man bor någonstans och ev. hur långt man är beredd att åka.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

Liknande ämnen

  1. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  2. Träna (SMC-kurser)
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 08:34
  3. SMC:s KNIX utbildning
    Av Hilda i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •