Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 40

Ämne: mc-ställ

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    23
    konstigt att man klagar på follk som köper funktionella kläder men tiger när andra
    köper mopeder för 200000 och mer. var finns logiken

  2. #22
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erot Visa inlägg
    konstigt att man klagar på follk som köper funktionella kläder men tiger när andra
    köper mopeder för 200000 och mer. var finns logiken
    Svenska avundsjukan

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av erot Visa inlägg
    konstigt att man klagar på follk som köper funktionella kläder men tiger när andra
    köper mopeder för 200000 och mer. var finns logiken
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Svenska avundsjukan
    Eftersom jag är en som inläggen syftar på så får jag väl svara.

    Nej, det är inte avundsjuka utan bara ekonomisk realitet. Funktionella kläder behöver inte vara svindyra. Finns ju folk som lägger ut miljoner på ett smycke utan annan funktion än att glittra och det bekymrar mig inte ett dugg. Samma sak med dyraste mcstället, funktionen kanske är marginellt bättre men det viktigaste är väl känslan att ha det häftigaste som kan köpas för pengar. Imponerande? Ja, hos dom med samma inställning, men i allmänhet - knappast.
    Ove

  4. #24
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Eftersom jag är en som inläggen syftar på så får jag väl svara.

    Nej, det är inte avundsjuka utan bara ekonomisk realitet. Funktionella kläder behöver inte vara svindyra. Finns ju folk som lägger ut miljoner på ett smycke utan annan funktion än att glittra och det bekymrar mig inte ett dugg. Samma sak med dyraste mcstället, funktionen kanske är marginellt bättre men det viktigaste är väl känslan att ha det häftigaste som kan köpas för pengar. Imponerande? Ja, hos dom med samma inställning, men i allmänhet - knappast.
    He he så du tror att jag skulle köpa dyra kläder för att sticka ut??knappast,har testat det mesta och fick vid ett tillfälle möjlighet att köpa detta och har nu haft det i några år(10års garanti) och skulle jag behöva ett nytt ställ så vet jag vad det skulle bli.Har letat efter just ett sådant plagg som funkar vår,sommar,höst oavsett väder,bara ett enkelt underställ under,merinoull såklart sedan bara att åka utan bekymmer.Många gånger på långa resor som man fått vänta på resekamrater som lär på med regnställ,extra tröjor osv,störande,ja.Jag är lite av ensamvarg när jag är ute och kör,åker för det mesta själv och skiter fullständigt vad folk tycker och tror om mig.Visst många i min omgivning har väl lite bekymmer att man byter hoj var och vartannat år,OCH är ju mitt intresse.Jag brukar fundera lite så här,dom som är så ekonomiska och köper det billigaste jämt,även hoj,inget fel i det.MEN då måste man ju kunna få hur mycket pengar som helst över till slut.Varför inte prova på att köpa tex en ny motorcykel som man säkert drömmer om och se vad man gått miste om,än att grävas ner med massa pengar i madrassen.Men alla är ju olika,finns även dom som vill glänsa,men inte jag.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag brukar fundera lite så här,dom som är så ekonomiska och köper det billigaste jämt,även hoj,inget fel i det.MEN då måste man ju kunna få hur mycket pengar som helst över till slut.Varför inte prova på att köpa tex en ny motorcykel som man säkert drömmer om och se vad man gått miste om,än att grävas ner med massa pengar i madrassen.Men alla är ju olika,finns även dom som vill glänsa,men inte jag.
    Jo visst har du rätt - till en del. Vi har en del grupper i samhället som faktiskt vill men inte kan. Dom som kämpat till sig ett körkort och befinner sig i början av karriären - livet, yrket och mc-körandet men en ekonomi som mest pekar på minus. Finns inget att gräva ner i någon madrass där inte. Då tycker jag att det är helt rätt att ändå satsa på en billigare hoj, kanske en 80-talare i nyskick och utrustning som är bra men billig. Inte världsbäst men OK.

    Finns folk som trots att man har jobb sen länge ändå inte kan lägga undan så mycket, men ändå vill, samma sak - man gör som man kan och har kul ändå.

    Min och många andras: Vägen mot en bra pension avbröts pga att kroppen lade av och det blev sjukhus, långtidssjukskrivning, sjukpension och en pension långt mindre än vad som var kalkylerat.

    Det handlar inte om avund, snålhet eller annan typ av oginhet. det handlar om att alla inte KAN satsa allt på ett hojliv, det finns annat som också kostar. Därför kan det vara OK, tycker jag, att man nämner de billigare alternativen.
    Ove

  6. #26
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jo visst har du rätt - till en del. Vi har en del grupper i samhället som faktiskt vill men inte kan. Dom som kämpat till sig ett körkort och befinner sig i början av karriären - livet, yrket och mc-körandet men en ekonomi som mest pekar på minus. Finns inget att gräva ner i någon madrass där inte. Då tycker jag att det är helt rätt att ändå satsa på en billigare hoj, kanske en 80-talare i nyskick och utrustning som är bra men billig. Inte världsbäst men OK.

    Finns folk som trots att man har jobb sen länge ändå inte kan lägga undan så mycket, men ändå vill, samma sak - man gör som man kan och har kul ändå.

    Min och många andras: Vägen mot en bra pension avbröts pga att kroppen lade av och det blev sjukhus, långtidssjukskrivning, sjukpension och en pension långt mindre än vad som var kalkylerat.

    Det handlar inte om avund, snålhet eller annan typ av oginhet. det handlar om att alla inte KAN satsa allt på ett hojliv, det finns annat som också kostar. Därför kan det vara OK, tycker jag, att man nämner de billigare alternativen.
    Helt klart,respekterar det med,som jag sa tidigare inget fel det.Men skulle ju aldrig döma nån för det heller.Jag får nog vända och dona på slantarna och åka skrotbil ska du veta,men är värt det.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-01-27 klockan 11:57.

  7. #27
    Medlem LAHAs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    17
    Jag har ett 3 lagers EVO-allväderställ som jag varmt rekomenderar, kostar ca 4000:- så det får väl sägas ligga i det lite billigare segmentet!
    Det inhandlades på Addemoto i Lund som för övrigt också varmt kan rekomenderas! Trevlig och kunnig personal och alltid en massa bra erbjudande.
    Jag har använt detta ställ flitigt mestadels höst, vinter och vår utan att något som helst problem (förutom ett brännhål på benet efter närkontakt med avgasröret på min fyrhjuling) , det håller både regn och kyla ute.

    http://www.addemoto.se/

  8. #28
    Medlem classe8s avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    skåne
    Inlägg
    52
    Ja, EVO är helt klart ett prisvärt alternativ. Har själv ett gammalt EVO ställ samt ett nyare Dainese och måste säga att EVO-stället är mer genomtänkt och har bättre funktionalitet. Jag har dock ingen erfarenhet av kläderna i den högsta prisklassen och kan därför inte jämföra med dessa.

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Finns en uppsjö av bra mc ställ på marknaden i olika prisklasser,även dåliga.Det som är viktigt är hur dom sitter så skydden sitter på plats.Mitt ställ är ju 100% vattentätt skinn/textil som sitter åt på kroppen och med bra skydd som sitter på plats,även riktigt ryggskydd..level2 innbyggt

  10. #30
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Svenska avundsjukan
    Jag erkänner; jag är avundsjuk, om jag hade råd skulle jag defenitivt köpa de bästa kläderna jag kunde (behöver inte vara dyrast).
    Jag tror mycket på att de dyrare kläderna fungerar o sitter bättre på kroppen.
    Att de ofta kommer med mycke längre garantier är ju ett plus !
    Men om jag personligen ska lägga ut 15-20 tusen på min Mc-hobby, blir det på en till hoj eller en bättre/intressantare hoj.
    Och som det är nu så måste jag erkänna; min "outfit" stämmer bra med min Rat bike

Liknande ämnen

  1. Sökes: MC-ställ Dam
    Av Krokmark i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-24, 11:14
  2. MC-ställ för långa personer?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 21:17
  3. Tvättråd MC-ställ
    Av ellie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 21:59
  4. Torka vått ställ
    Av Jonas i forum Träffar & Körningar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 00:47
  5. mc-ställ med inbyggd airbag
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •