Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Våra hastigheter på vägarna

  1. #11
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Som Skaraborgare så undrar jag...? E20 har numera 80 som gräns där det inte är räcken. Det vill jag inte kalla medelväg när man gör europavägen till en byväg. Det handlar dessutom om många mil.

    Resultat av detta är att körningen blir otroligt sövande + att man får se vad kängurukörning innebär i praktiken.
    Man ska undvika E, både på vägar å i maten.
    Jan

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Har hänt mer än en gång att jag kommit till en trafikolycka i Xc 70:an och undrat hur sjutton den kvaddade bilen kunde köra av vägen eller komma över på fel sida. Men det frågetecknet har försvunnit snabbt när jag satt ut benet på asfalten för att gå ur bilen och helt plötsligt kravlat omkring som en räka på gatan. Dagens bilar med antislir, fyrhjulsdrift och ABS går ju som tåget tills det släpper och då släpper det rejält. Egentligen var dom gamla 240 och 740/940 med bakhjulsdrift tydligare då man tidigt kände att nu jävlar är det halt och kunde parera sladdarna. Även om bilarna alltså är gjorda för högre hastigheter så är det inte alltid väglag och körskicklighet hänger med. Så hastighetsgränserna är väl ett försök att hitta en medelväg för alla tänkbara förhållanden och körkunskaper.
    Det är då körsskickligheten kommer in i bilden,man lär sig se att det är halt

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det är då körsskickligheten kommer in i bilden,man lär sig se att det är halt
    Men det här problemet me en bil utrustad med de bästa INVAGGAR NOG EN DEL FÖRARE I FALSK SÄKERHET.
    Min frus väninna kom farande en vinterdag med sin Mercedes. Det var lite nysnö med blankis under på många ställen. Jag hade själv varit ute en sväng och konstaterade att det var jäkligt lurigt. Frågade henne om det var halt eftersom hon kör ganska friskt. Nej jag märkte inget, blev svaret.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det är då körsskickligheten kommer in i bilden,man lär sig se att det är halt
    Nja? Körskicklighet kanske, men mest handlar det väl om att man ska vara nästan sjukligt misstänksam. Före jättekrocken på E4;an hade man tydligen spritt ut saltlake vid sträng kyla och det ger som bekant en extrem halka som resultat. Helt omöjligt att se isen för man tror att det är bara blött men jäklar vad man får bli försiktig när man upptäcker att motorvarvet ökar fastän man kör på högsta växeln. Dubb och vinterdäck hjälper icke, däremot är det en fördel att ha en väldans massa tur.
    Ove

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Nja? Körskicklighet kanske, men mest handlar det väl om att man ska vara nästan sjukligt misstänksam. Före jättekrocken på E4;an hade man tydligen spritt ut saltlake vid sträng kyla och det ger som bekant en extrem halka som resultat. Helt omöjligt att se isen för man tror att det är bara blött men jäklar vad man får bli försiktig när man upptäcker att motorvarvet ökar fastän man kör på högsta växeln. Dubb och vinterdäck hjälper icke, däremot är det en fördel att ha en väldans massa tur.
    Misstänktsam måste man ju vara när det är vinter,finns många olika sätt att se och märka att det är såphalt,men hör till vardagen som yrkeschaufför,man har ju ingen lust att kvadda ett fordon för 3-5miljoner eller köra ihjäl någon.när det våta slutar skvätta runt hjulen eller det plötsligt blir tystare vägljud då är det lurigt.Is i alla former,inte kör man av vägen hur som helst,nånting orsaker det,hög hastighet dåligt avstånd,lek med barn,mobiler,etc,etc man ser ner i bilarna som passerar och har sett allt och lite till.Härligt nu börjar det snöa,packa väskan och dra till Huddiksvall en vända
    Senast redigerat av engström67 den 2013-01-21 klockan 11:01.

  6. #16
    Ankan1
    Gäst
    Fassan fick en hjärtattack för några år sedan en natt och telefonen ringde.Satte mig i bilen en vinternatt för att ta mig upp till sjukhuset han hamnat på.En färd på ca tjugo mil i snö och is.Kom slutligen fram och höll på att stå på näsan i halkan när jag lämnade bilen.Så visst kan en säker bil invagga förare i en fiktiv verklighet även om jag tror starkt på att erfarenhet och kunskap om att kunna läsa av väder och vind många gånger är en starkt bidragande orsak till att många som inte kommer ända fram till sitt mål saknar denna förmåga.

  7. #17
    Hade alla istället alltid kört EXAKT i samma hastighet på en skyltad väg tex 70 kmh hade man aldrig behövt irriterande omkörningar för fordonet framför kör konstigt eller 5-10 kmh saktare.. man hade iallafall minimerat omkörningarna och folk hade förmodligen mått bättre i trafiken!

    dock finns det ju andra andledningar till att man måste köra om.. men en "cynkad" hastighet hade nog varit en fin take
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Hade alla istället alltid kört EXAKT i samma hastighet på en skyltad väg tex 70 kmh hade man aldrig behövt irriterande omkörningar för fordonet framför kör konstigt eller 5-10 kmh saktare.. man hade iallafall minimerat omkörningarna och folk hade förmodligen mått bättre i trafiken!

    dock finns det ju andra andledningar till att man måste köra om.. men en "cynkad" hastighet hade nog varit en fin take
    Men när folk som upptäcker en fartkamera bromsar ner till 80 på en 90väg, gör ju att trafikrytmen verkligen störs. Folk verkar inte fatta att det faktiskt går att lita på hastighetsmätarna och att de oftast visar lite för mycket

  9. #19
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Behöver inga fler hastighetsbegränsningar, jag ligger alltid 10-20 km/h över det tillåtna !
    (utom i samhällen)

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Behöver inga fler hastighetsbegränsningar, jag ligger alltid 10-20 km/h över det tillåtna !
    (utom i samhällen)
    Håller med dig

Liknande ämnen

  1. att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj
    Av Foosi i forum Off topic
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 18:59
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. ABS - vara eller inte vara?
    Av Motormannen i forum Mekhörnan
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 00:09
  4. Nya hastigheter
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 20:20
  5. Svindlande hastigheter!
    Av Molgan i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •