Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Nordkap

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Varför skall man åka fort som f... på stora vägar? (tex E4). För mig är själva resan den rätta nöjen. Tycker som Engström att inlandsvägen är det som gäller även för mig.

  2. #12
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Håller med dig,motorvägar är bra i sådana fall när man ska långt,då man kan ligga på lite.Men själv ska jag åka inlandet upp om jag ska till nordkap,e4,an kräks jag på,sitter och harvar där så mycket
    Jag harvar också på E4 (Stockholm och söderut med personbil - fyra till sex resor i månaden) så vi kanske har setts där någon gång! ;-)

  3. #13
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Problemet med motorvägar är att det blir tråkigt. Sitta där mil efter mil i fartvinden och bara hålla i gasrullen och eventuellt titta på utsikten. Inte så spännande. Skall det vara "kul" på motorväg så får det gå riktigt fort. Olämpligt fort.

    Men visst, jag kör också motorväg ibland. På väg till Norge kan jag t ex i nödfall ta E6 för att komma-fort-fram-till-det-roliga. Eller fort hem sista dagen när man är trött och frusen efter en lång färd. Fast de gånger vi tar småvägar fram till "det roliga" har vi tusan så mycket trevligare!

    Lite off topic, det ju Nordkap som gällde. Men kopplingen till Nordkap kan kanske vara att ta mindre vägar trots allt. Om du har den extra tiden som krävs. Annars: motorvägstransport, fram till "det roliga".

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av jtr Visa inlägg
    Varför skall man åka fort som f... på stora vägar? (tex E4). För mig är själva resan den rätta nöjen. Tycker som Engström att inlandsvägen är det som gäller även för mig.
    Fort som fan behöver man ju inte åka,men minst den hastigheten som gäller på vägen,kanske 10+ är ju lagomt

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag harvar också på E4 (Stockholm och söderut med personbil - fyra till sex resor i månaden) så vi kanske har setts där någon gång! ;-)
    blir mest gävle och norrut

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vet inte vilken tid det tar att göra rundan om vi räknar från mellersta Sverige - Nordkap och norska kusten söderut.
    Tror om man kör undan ganska bra så tar det 3 dagar till Nordkap. Skall man ha någon behållning av resan söderut, så bör man nog ta vägen ut på Lofoten och färjan till Bodö och sedan följa v. 17. Flertal färjor på den vägen vilket sinkar en del.
    Beroende på den tid du har kan du efter Trondheim ta en sväng över Nordsjövägen och sedan mot Åndalsnäs. Då ligger ju Trollstigen och Geiranger på vägen hem.
    Har själv funderat på resan och tror att man behöver ca två veckor med tanke på att vädret ibland kan ställa till överraskningar.
    Var till Lofoten förra året och fick en mycket härlig resa med bara lie regn.

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet inte vilken tid det tar att göra rundan om vi räknar från mellersta Sverige - Nordkap och norska kusten söderut.
    Tror om man kör undan ganska bra så tar det 3 dagar till Nordkap. Skall man ha någon behållning av resan söderut, så bör man nog ta vägen ut på Lofoten och färjan till Bodö och sedan följa v. 17. Flertal färjor på den vägen vilket sinkar en del.
    Beroende på den tid du har kan du efter Trondheim ta en sväng över Nordsjövägen och sedan mot Åndalsnäs. Då ligger ju Trollstigen och Geiranger på vägen hem.
    Har själv funderat på resan och tror att man behöver ca två veckor med tanke på att vädret ibland kan ställa till överraskningar.
    Var till Lofoten förra året och fick en mycket härlig resa med bara lie regn.
    Exakt så jag tänkt åka ungefär,hoppas det blir av i år.Jag hade ruttat frånBorlänge-Narvik inlandet sedan väg 17 söderut och passera Geiranger naturligtvis och hem ca 380mil,räknat med en vecka,men är nog lite snålt med tid,som du säger mycket att se och så vädret,regn sinkar väl inte så mycket men snö men då ska man väl ha otur.Har inte räknat med Nordkap,ut på Lofoten så ja 10 dar minst.Men vissa åker ju 500 mil på 3 dar så man vet ju aldrig

  8. #18
    Lofoten(Norges dyraste område) är väl ett sånt där ställe som man måste besöka åtminstone en gång. Annars tycker jag att den är lite överreklamerad. Ön Senja norr om Lofoten(går en färja sommartid mellan dessa öar) tycker jag är faktiskt ett snäpp bättre....

    Färjan mellan Åå och Bodö tar väl minst fyra timmar, trist. Finns även en färja lite längre norrut som tar ca 2 timmar. Den går då mellan Svolvar och Skutvik....utifall man skulle få myror i kroppen av att sitta på en färja i fyra timmar.

    Ska man söderifrån upp till Lofoten så är ju faktiskt E6 i Norge underskattat. Riktigt fin körning från Trondheim norrut. Lagom hastighet att pinna på generellt är cirka 80-100 km/timmen, ungefär som hastighetsbegränsningarna.

    Ska man dessutom upp till Nordkap så är ju E6 från Narvik upp till Nordkap en helt underbar körväg.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet inte vilken tid det tar att göra rundan om vi räknar från mellersta Sverige - Nordkap och norska kusten söderut.
    Tror om man kör undan ganska bra så tar det 3 dagar till Nordkap. Skall man ha någon behållning av resan söderut, så bör man nog ta vägen ut på Lofoten och färjan till Bodö och sedan följa v. 17. Flertal färjor på den vägen vilket sinkar en del.
    Beroende på den tid du har kan du efter Trondheim ta en sväng över Nordsjövägen och sedan mot Åndalsnäs. Då ligger ju Trollstigen och Geiranger på vägen hem.
    Har själv funderat på resan och tror att man behöver ca två veckor med tanke på att vädret ibland kan ställa till överraskningar.
    Var till Lofoten förra året och fick en mycket härlig resa med bara lie regn.
    Det låter som en drömresa om det är max 4 - 5.st MC (jag är ingen kortege entusiast)

  10. #20
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Nordkap

    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg

    Ska man söderifrån upp till Lofoten så är ju faktiskt E6 i Norge underskattat. Riktigt fin körning från Trondheim norrut. Lagom hastighet att pinna på generellt är cirka 80-100 km/timmen, ungefär som hastighetsbegränsningarna.

    Ska man dessutom upp till Nordkap så är ju E6 från Narvik upp till Nordkap en helt underbar körväg.
    Jag menar väl det hälsar Knut från Narvik.

    Resan kommer att gå över Saltfjell som är avstängd på vintern, där passerar du också polcirkeln om jag inte minns fel. Det går att kolla in Svartisen som är en av Europas största glaciärer. Och är du i Bodö när det är springflod kan du uppleva en av världens endast sju marströmmar när allt havsvatten ska in eller ut över tröskeln i fjorden. När du är i Narvik tar du gärna en tur med fjellhissen upp på Fagernesfjellet och får utsikt över Ofotfjorden som också var stor krigsskådeplats under kriget. Kanske tar du också en tågtur på en av världens vackraste järnvägar mellan Narvik och Riksgränsen. I fiskehallen kan du äta goda äkta norska fiskekaker som severas på enklaste sätt i ett smörpapper.
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2013-01-22 klockan 02:03.

Liknande ämnen

  1. Nordkap 2013
    Av Grevenstid i forum Träffar & Körningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 23:41
  2. NORDKAP
    Av Olle Å i forum Träffar & Körningar
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-13, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •