Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 58

Ämne: Camping med komfort?

  1. #1
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124

    Camping med komfort?

    Skaffade mitt hojkort för 3 år sen nu och det är det bästa jag någonsin gjort, utan tvekan.
    Jag har aldrig varit särskilt intresserad av camping med allt vad det innebär tidigare men nu när man skaffat hoj så har det plötsligt väckts till liv.
    Har varit i Norge tidigare år och då hyrt stuga vilket har fungerat bra men nu i år så är det Sverige och tältet som gäller.
    Tältade ett par nötter i fjol och tyckte det var obekvämt och sov knappt alls på nätterna, hade köpt en uppblåsbar madrass på jysk för 200 :- men den var inte alls skön, kallt och läckte lite grann så man vaknade på backen och hade ont i hela kroppen efter det...
    Ska iväg med sambon någon vecka innan med bil för att sedan ta hojen och åka ytterligare en vecka och då vill jag ha något som verkligen fungerar. Vad använder ni när/om ni tältar?
    Har kollat lite på olika alternativ, tältsäng m.m. Är dom bra?

    Budgeten är väl ca. 1000 spänn styck och tältet är 2x1,80.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    Har tältat en del på "stenhårda" ojämna klipphällar då jag varit ute med kajak. Hade alltid uppblåsbar luftmadrass. Pumpade först så den blev hård och då jag lagt mig i sovsäck ovanpå, släppte jag ur lagom luft, så den formade sig efter huvud, kropp och ojämn mark, detta fungerar toppenbra, även nu med MC-camping och på skogsbackar.
    Enda jobbiga är att blåsa upp den. Har letat efter en smart pryl som jag såg reklam för en gång men aldrig hittat. Det var en tunn mindre säck, (lätt att ha med hopvikt o vägde minimalt) med anslutning i botten som passar till ex. en luftmadrass luftintag. Först anslöt man säcken till luftmadrassen, så öppnade man säcken och höll upp den helt öppen, vek ihop överkanten runt en käpp och rullade sedan neråt med käppen och på så vis pressades en massa luft sakta in i madrassen. En sådan säck/påse skulle jag vilja ha.
    Har funderat på att tillverka en själv av min packpåse som jag har tält m.m. i på MCn, en typ av nippel i botten är allt som behövs, var man nu kan hitta en sådan nippel?
    Senast redigerat av wbr den 2013-01-18 klockan 15:52.

  3. #3
    Jag har lärt mig av en yrkesmilitär som sovit mycket i tält. När jag blåst upp madrassen så tar jag en flisfilt och lägger ovanpå och låter den ligga utanför så att mina armar inte hamnar på tältgolvet när jag rör mig i sömnen. Utan filten så vaknar jag garanterat för golvet är kalt. Filten isolerar med så det känns behagligare att ligga.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Oden68 Visa inlägg
    Skaffade mitt hojkort för 3 år sen nu och det är det bästa jag någonsin gjort, utan tvekan.
    Jag har aldrig varit särskilt intresserad av camping med allt vad det innebär tidigare men nu när man skaffat hoj så har det plötsligt väckts till liv.
    Har varit i Norge tidigare år och då hyrt stuga vilket har fungerat bra men nu i år så är det Sverige och tältet som gäller.
    Tältade ett par nötter i fjol och tyckte det var obekvämt och sov knappt alls på nätterna, hade köpt en uppblåsbar madrass på jysk för 200 :- men den var inte alls skön, kallt och läckte lite grann så man vaknade på backen och hade ont i hela kroppen efter det...
    Ska iväg med sambon någon vecka innan med bil för att sedan ta hojen och åka ytterligare en vecka och då vill jag ha något som verkligen fungerar. Vad använder ni när/om ni tältar?
    Har kollat lite på olika alternativ, tältsäng m.m. Är dom bra?

    Budgeten är väl ca. 1000 spänn styck och tältet är 2x1,80.
    Var det möjligtvis den luftmadrassen med sammets på ovansidan,dom brukar inte vara jättebra.Då vi tältade hade vi den äldre tjockare luftmadrasserna blå/röda.Dom väger lite mer men du kan och andra sidan ligga på stenar utan att dom går sönder.Ovanpå har vi sovsäckar.
    Har hört dom som har en liten kupevärmare med sig då dom tältar och då blir det varmt och fuktfrit i tältet,har ej testat detta själv men kan vara ett alternativ.

  5. #5
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Kupevärmare är ju rätt smart när man kör bil men på hojen vill man ju ha med så lite som möjligt. Kanske kan klämma ner en liten en, fick med en när vi köpte bil och den är typ 3 cm tjock.
    Har en liten 12 volts-kompressor med som knappt tar någon plats alls som funkar bra att blåsa upp med. (Svårt med kanot dock )
    Fleecefilt låter som en vettig idé tycker jag.
    Men om man ska köpa en uppblåsbar madrass, är det någon som har ett bra märke eller tips på vad man ska köpa?

  6. #6
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Var det möjligtvis den luftmadrassen med sammets på ovansidan,dom brukar inte vara jättebra.Då vi tältade hade vi den äldre tjockare luftmadrasserna blå/röda.Dom väger lite mer men du kan och andra sidan ligga på stenar utan att dom går sönder.Ovanpå har vi sovsäckar.
    Har hört dom som har en liten kupevärmare med sig då dom tältar och då blir det varmt och fuktfrit i tältet,har ej testat detta själv men kan vara ett alternativ.
    Huvet på spiken! Den köpte jag och håller med om att den INTE var bra.

  7. #7
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Själv önskar jag att jag inte var så lat och bekväm så man fick campa i tält mer, tycker egentligen om det men campingstugor är så rysligt skönt (både med bil eller hoj)

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Men hörni pojkar, när jag var tvungen att ligga i tält på 80- 90-tal fanns det självuppblåsande madrasser som var jättesmidiga och bekväma. Existerar inte dom längre?
    Ove

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Men hörni pojkar, när jag var tvungen att ligga i tält på 80- 90-tal fanns det självuppblåsande madrasser som var jättesmidiga och bekväma. Existerar inte dom längre?
    Dom existerar. Jag fick en i julklapp. Jag har inte hunnit testa den än men jag vill tro att den är bekvämare än liggunderlag iaf.

    TS: När jag var mindre var jag scout och hade inga problem att sova ute. Inte heller när jag ett antal år senare var med i junior-hemvärnet var det några problem. När jag slaggade i tält i somras var det däremot en plåga.
    Jag vill tro att det är lika mycket utrustning som vana i hur väl man sover ute. För egen del ska jag tälta massor i år, främst på mc-turer.

  10. #10
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3 Visa inlägg
    Själv önskar jag att jag inte var så lat och bekväm så man fick campa i tält mer, tycker egentligen om det men campingstugor är så rysligt skönt (både med bil eller hoj)
    Håller med till 100% men ekonomin tillåter tyvärr inte stugor i år, tältar man kan man vara borta dubbelt så länge!

    Vad gör man inte för å slippa diska

Liknande ämnen

  1. Komfort sadel
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-03-28, 00:47
  2. Camping/-stugor att hyra?
    Av pentti01 i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 22:58
  3. Komfort för ryggen - Välja hoj
    Av miklagard i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 17:18
  4. Camping-liv
    Av Guzzi-Leif i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 10:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •