Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 48

Ämne: Hur finner jag hojkompisar i min ålder?

  1. #21
    Medlem DaddyCools avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    21
    Själv har jag mitt påbrå från Larsmo i Österbotten... En riktig Finlandssvensk byhåla..
    Funderar på att nästa sommar ta en hojtur över dit... Hinns inte med i år tyvärr!

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Det var någon som sade så här till mig "Du talar väldigt bra svenska för att vara finne"
    Hjälps inte! Mark Levengood som talat svenska hela sitt liv och inte kunde tala finska var tvungen att gå SFI-kurs. Säkert samma för dig om du flyttar till Sverige och byråkraterna slår klorna i dig.
    Ove

  3. #23
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vad vi talade om när jag gick i skolan var att den renaste svenskan talades i Norrköping.
    Även här i Värmland talas det väldigt många klart urskiljbara dialekter.
    Du skulle höra min lilla kusin (bott hela sitt korta liv i götet) när hon vart några dagar här på besök. Då pratar hon någon sorts göteborgska blandat eknäsiska
    Senast redigerat av Mymlan den 2013-01-24 klockan 21:12.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Ouups! Förlåt! Jo, jag vet det. Formulerade mig lite fel. Borde inte skrivit rikssvenska. My mistake! Ville bara påvisa att finlandssvenskar inte är svenskar som flyttat till Finland eller tvärtom, som många svenskar tror. Göteborgskan är för övrigt en kul dialekt, min morbror och mina kusiner bor i götet. Så jag brukar nu och då befinna mig där. Var nyligen på visit i göteborg och även om jag är en pratglad person så tröttnade jag till sist på att förklara för varje kassa- och kafebiträde, samt varannan människa på gatan varför jag pratar som jag gör när jag är finne. Det var någon som sade så här till mig "Du talar väldigt bra svenska för att vara finne"
    Jag skulle kanske slängt in nån smiley i början av mitt inlägg, det lät kanske grinigare än det var tänkt. Så det finns ingen anledning att be om ursäkt.
    För övrigt gillade jag din historialektion. Finns det inte ett starkt motstånd mot svenskan i dom norra och östra delarna av Finland? Har för mig jag hörde det för flera år sen. Det rimmar för övrigt bra med att en polare (som har finska rötter) har sagt att det tydligen är många i dom norra och östra delarna fortfarande är bittra för finska vinterkriget.

    Om du ska till Göteborg och har tid och lust så säg till innan så kan jag susa ner så käkar vi glass eller nåt.

  5. #25
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Det fina med det här forumet är att trådar aldrig lyckas hålla sig till ämnet, tittar in i tråd om åksällslap och vips har man fått sig en gratis lektion i språkhistoria! =)

    Ha tentaklerna ute när du träffar folk, är de hojåkare så släng ut en undran om de vill ta en tur nån dag. Till slut hittar man alltid några man kan åka med.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #26
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Vet inte riktigt vad du talar om. Hela Finland är en gammal del av Sverige. Det finns några ställen både i österbotten och i södra finland där majoritetsspråket är finlandssvenska, det är ett helt eget språk. Dvs att det inte är någon blandning mellan finska och rikssvenska som många Sverige svenskar verkar tro. Faktum är att majoritetsspråket i Finland en gång var just svenska eftersom hela Finland varit en del av Sverige. Sedan har Finland också tillhört Ryssland. På något sätt har den här gammalmodiga svenskan överlevt allt detta. Efter uppbrottet från Sverige har den svenska språkutvecklingen i de båda delarna gått åt olika håll. I sverige utvecklades det till rikssvenska och i Finland började finskan ettablera sig. Svenskan levde dock kvar i vissa områden och delade upp sig i olika dialekter. Om du skulle bjuda in en svensktalande person från varje sådant område så skulle du veta exakt vilken person som är från vilken del av finland. I vissa småstäder skiftar dialekten så pass mycket att du till och med kan dela in den enligt vilken by hon/han kommer ifrån. T.ex. dialekten som talas i Ekenäs skärgård låter ganska kul.

    Puh! Vilken djävla historielektion jag lyckades få till! Ursäkta mig! Det var inte meningen! Men är man en historienörd så är man! Älskar historia! Att veta vem som gjorde vad, hur och när! Det skall INTE hända igen! Jag lovar. Nu återgår vi till hojsnacket...

    Varför kommer du förresten inte över till Finland din kvackare? Så att jag kan sparka dig i röva på egen mark!
    Finns ingen Finne som klarat av en Svensk Viking.Så jag kommer väl över när väglaget och tempen är bättre så du kan få lite Svenskt silitys hullu nainen.Har du inte skaffat hoj till dess så göm dig i Ryssland.

  7. #27
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Pronby Visa inlägg
    Jag skulle kanske slängt in nån smiley i början av mitt inlägg, det lät kanske grinigare än det var tänkt. Så det finns ingen anledning att be om ursäkt.
    För övrigt gillade jag din historialektion. Finns det inte ett starkt motstånd mot svenskan i dom norra och östra delarna av Finland? Har för mig jag hörde det för flera år sen. Det rimmar för övrigt bra med att en polare (som har finska rötter) har sagt att det tydligen är många i dom norra och östra delarna fortfarande är bittra för finska vinterkriget.

    Om du ska till Göteborg och har tid och lust så säg till innan så kan jag susa ner så käkar vi glass eller nåt.
    Låter kul. Äger dock ingen hoj ännu, måste sälja moppen som står och skräpar först. Blev klar med kortet lagom tills säsongen slutade. Kommer väl vara ganska pank efter hojköpet också. Så inom den närmsta tiden kommer väl göteborgsvisiterna ske med flyg. Men har planer på att börja lägga undan lite pengar nu och då, så att jag kan dra iväg på något kul äventyr någon gång
    Angående motstånd mot svenskan: Det är lite komplicerat. Skulle säga som så att det inte är finlandssvenskar i sig själft de ogillar. Tror det är mera det faktum att svenskan är ett officiellt språk i Finland och att vi har rätt att få service, tjänster och dylikt på vårt eget språk som retar en liten grupp finnar. En grej som diskuteras hett just nu är huruvida finska elever måste läsa svenska eller ej. Men de flesta finskatalande jag känner och har träffat är sjyssta. Visst verkar en del finnar vara lite inbunda och svåra att komma inpå livet, lite som en skyddsmur (sådan är även jag ibland). Men när du väl bryter den muren så finner du en vänskap som håller även när livet tar sina brantaste svängar.

  8. #28
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Finns ingen Finne som klarat av en Svensk Viking.Så jag kommer väl över när väglaget och tempen är bättre så du kan få lite Svenskt silitys hullu nainen.Har du inte skaffat hoj till dess så göm dig i Ryssland.
    Jag väntar med spänning! Jag brukar mata mina finska lejon med några vikingar per dag!
    Men om du kommer bara för att stryka kläder så får du ta med eget strykjärn (silitys= stryka, inte stryk).

  9. #29
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Jag väntar med spänning! Jag brukar mata mina finska lejon med några vikingar per dag!
    Men om du kommer bara för att stryka kläder så får du ta med eget strykjärn (silitys= stryka, inte stryk).
    Och under tiden så får du äta upp din frukost "finnjäveln" så du blir en stor flicka och kan klara dig själv.
    Behöver du hjälp med detta, fråga mamma och pappa så länge ...


  10. #30
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nå, mina förfäder är alla födda i Finland. Ända sedan år 1480 har jag hela släkten på papper och alla kom från Finland. Förr var Finland en del av Sverige, egentligen i grund och botten är vi alla infödingar nordbor. Jag är och det vet jag med säkerhet 100% nordbo, skandinav eller vad man vill kalla det. Finska kallade man mig också en gång i tiden men historiskt sett härstammar vi alla ur samma nordliga länder. Förutom ”finnarna” som härstammar från Ungern, finsk-ugriska språkträdet. Säg ”kvitto” på svenska som finsk till en ungrare, han kommer rodna för det kommer låta som vittu och det vet de vad det är för ord. Eftersom finländare med finska som modersmål inte kan säga k + v i samma ord så blir det ett annat ord.

    Det språk som vi i mitt hem, i vilket jag växte upp i, talade vi forn-nordiska som härstammar från vikingatiden och lever kvar än i främst Närpes-trakten (Närpiö på finska). Jag vet ett ord på Island som är samma som i Närpes: köpt. De säger precis som vi ”tjyöft”.

    Vi som kommer från Närpes är oftast väldigt arbetsföra och jobbar hårt, har lite mer jävlar anamma i kroppen och tycker att svenssons är lata i jämförelse.

Liknande ämnen

  1. Vart finner jag chassinummret?
    Av axel br2 i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-05-19, 14:35
  2. Var finner man res.delar till yamaha
    Av lasse.e i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 22:23
  3. den som söker han finner
    Av veteranmc i forum Veteran
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 23:18
  4. MC Däck (ålder)
    Av Linnex i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 07:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •