Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 48

Ämne: Hur finner jag hojkompisar i min ålder?

  1. #11
    jag övertalade mina närmsta polare att vi skulle ta hoj kort tillsammans, så slipper jag köra själv! och de funkade!
    Dock skulle jag vilja träffa andra, då jag är väldigt mycket ledig i mitt jobb och har tid till att åka mycket, men då jobbar de såklart, och jag får åka själv endå!

    vart i sverige bor du ?
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  2. #12
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    jag övertalade mina närmsta polare att vi skulle ta hoj kort tillsammans, så slipper jag köra själv! och de funkade!
    Dock skulle jag vilja träffa andra, då jag är väldigt mycket ledig i mitt jobb och har tid till att åka mycket, men då jobbar de såklart, och jag får åka själv endå!

    vart i sverige bor du ?
    Synd att jag bor i södra Finland i en liten byhåla. Närmare bestämt detta ställe:http://sv.wikipedia.org/wiki/Eken%C3%A4s
    Annars verkar du vara en kul typ

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Ja, som rubriken lyder. Har ni några bra tips på hur jag kan finna hojkompisar? Har fått tipset att gå med i en klubb vid namn Ekenäs Touring MC. Verkar dock som att största delen av medlemmarna är 50-åriga gubbar, inte så kul att alla är ca 30 år äldre än mig. Som tjej tycker jag också det är synd att det verkar vara få tjejer här i trakten som kör istället för att bara åka med. Skulle gärna se att det vore mera blandat dvs både tjejer, killar, gubbar och tanter.
    Joo de kan vara svårt. Speciellt om man heter "finnjäveln"

  4. #14
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Synd att jag bor i södra Finland i en liten byhåla. Närmare bestämt detta ställe:http://sv.wikipedia.org/wiki/Eken%C3%A4s
    Annars verkar du vara en kul typ
    Om jag inte tolkat kartan helt fel så har du ju rätt så nära till Helsingfors.Ekenäs låter ju Svenskt !?.Är det en gammal del till Sverige som har återfallit under Finsk ägo senare i historien !?.Har för mig att jag läste om detta i grundskolan en gång i tiden.

    Måste ju vara rätt häftigt att som Svensk turist komma till Ekenäs i Finland och alla pratar Svenska ... LOL.

    Nåja, du har ju närma till Ryssland ha ha ...

    Du får ta båten över till Sverige när du skaffat hoj så ska vi rejsa lite.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-01-24 klockan 13:22.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ska försöka vara lite seriös .... inte lätt!

    Du bor i Finland, svensktalande delen. Tjej 20 år. Hur ser det ut i Finland när det gäller ungdom på MC? Är det lika glest som i Sverige så blir det inte lätt att hitta så många ute på landsbygden inräknat småstäderna. Dessutom är det väl så att även om man finner årskamrater så är det inte säkert att man trivs tillsammans. Läste någonstans att motorcykeln är enstöringens bäste vän och det ligger väl en hel del sanning i detta.

    Vad kan du göra? Finns det fora i Finland liknande Hojen? Träffar och träffpunkter förekommer och då får du väl dyka upp och snacka dig in där du tycker att det känns bra. Räkna med att hojkompisarna finns i grannskapet är nog inte att tänka på.
    Ove

  6. #16
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Om jag inte tolkat kartan helt fel så har du ju rätt så nära till Helsingfors.Ekenäs låter ju Svenskt !?.Är det en gammal del till Sverige som har återfallit under Finsk ägo senare i historien !?.Har för mig att jag läste om detta i grundskolan en gång i tiden.

    Måste ju vara rätt häftigt att som Svensk turist komma till Ekenäs i Finland och alla pratar Svenska ... LOL.

    Nåja, du har ju närma till Ryssland ha ha ...

    Du får ta båten över till Sverige när du skaffat hoj så ska vi rejsa lite.
    Vet inte riktigt vad du talar om. Hela Finland är en gammal del av Sverige. Det finns några ställen både i österbotten och i södra finland där majoritetsspråket är finlandssvenska, det är ett helt eget språk. Dvs att det inte är någon blandning mellan finska och rikssvenska som många Sverige svenskar verkar tro. Faktum är att majoritetsspråket i Finland en gång var just svenska eftersom hela Finland varit en del av Sverige. Sedan har Finland också tillhört Ryssland. På något sätt har den här gammalmodiga svenskan överlevt allt detta. Efter uppbrottet från Sverige har den svenska språkutvecklingen i de båda delarna gått åt olika håll. I sverige utvecklades det till rikssvenska och i Finland började finskan ettablera sig. Svenskan levde dock kvar i vissa områden och delade upp sig i olika dialekter. Om du skulle bjuda in en svensktalande person från varje sådant område så skulle du veta exakt vilken person som är från vilken del av finland. I vissa småstäder skiftar dialekten så pass mycket att du till och med kan dela in den enligt vilken by hon/han kommer ifrån. T.ex. dialekten som talas i Ekenäs skärgård låter ganska kul.

    Puh! Vilken djävla historielektion jag lyckades få till! Ursäkta mig! Det var inte meningen! Men är man en historienörd så är man! Älskar historia! Att veta vem som gjorde vad, hur och när! Det skall INTE hända igen! Jag lovar. Nu återgår vi till hojsnacket...

    Varför kommer du förresten inte över till Finland din kvackare? Så att jag kan sparka dig i röva på egen mark!
    Senast redigerat av Mymlan den 2013-01-24 klockan 20:20.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    rikssvenska
    *Förlåt för offT!*

    Rikssvenska är en myt, det som man skulle kunna kalla för rikssvenska är snarare kanslisvenska. Överallt är det annars dialekt. Till och med i Stockholm. Och inte ens i hela Stockholm pratar dom med samma dialekt. Jämför Rinkeby, Danderyd, Söder...

    Carry on!

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Pronby Visa inlägg
    *Förlåt för offT!*

    Rikssvenska är en myt, det som man skulle kunna kalla för rikssvenska är snarare kanslisvenska. Överallt är det annars dialekt. Till och med i Stockholm. Och inte ens i hela Stockholm pratar dom med samma dialekt. Jämför Rinkeby, Danderyd, Söder...

    Carry on!
    Vad vi talade om när jag gick i skolan var att den renaste svenskan talades i Norrköping.
    Även här i Värmland talas det väldigt många klart urskiljbara dialekter.

  9. #19
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Pronby Visa inlägg
    *Förlåt för offT!*

    Rikssvenska är en myt, det som man skulle kunna kalla för rikssvenska är snarare kanslisvenska. Överallt är det annars dialekt. Till och med i Stockholm. Och inte ens i hela Stockholm pratar dom med samma dialekt. Jämför Rinkeby, Danderyd, Söder...

    Carry on!
    Ouups! Förlåt! Jo, jag vet det. Formulerade mig lite fel. Borde inte skrivit rikssvenska. My mistake! Ville bara påvisa att finlandssvenskar inte är svenskar som flyttat till Finland eller tvärtom, som många svenskar tror. Göteborgskan är för övrigt en kul dialekt, min morbror och mina kusiner bor i götet. Så jag brukar nu och då befinna mig där. Var nyligen på visit i göteborg och även om jag är en pratglad person så tröttnade jag till sist på att förklara för varje kassa- och kafebiträde, samt varannan människa på gatan varför jag pratar som jag gör när jag är finne. Det var någon som sade så här till mig "Du talar väldigt bra svenska för att vara finne"

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Varför kommer du förresten inte över till Finland din kvackare? Så att jag kan sparka dig i röva på egen mark!
    VA KUL! Landskamp på gång!
    Ove

Liknande ämnen

  1. Vart finner jag chassinummret?
    Av axel br2 i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-05-19, 14:35
  2. Var finner man res.delar till yamaha
    Av lasse.e i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 22:23
  3. den som söker han finner
    Av veteranmc i forum Veteran
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 23:18
  4. MC Däck (ålder)
    Av Linnex i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 07:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •