Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 61

Ämne: "yngre" custom-åkare sökes i sthlm

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Undrar om det spridit sig till de " yngre " att det är viktigare att visa upp hojen än att kunna köra mc.
    Har sett på några avrostningar att många av de " yngre " har en hel del att lära.

  2. #32
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Själv har jag varken kört eller åkt custom, är inte riktigt den typen. Men det är kul med variation i hojvärlden. Skulle någon erbjuda mig att provköra en custom, eller kanske bara åka med så skulle jag inte tacka nej.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    24
    vi yngre har väl kanske inte heller haft körkort lika länge och därmed inte heller lika lång erfarenhet av körning som ni äldre. så att vi har en del att lära har vi säkert.
    på samma sätt som ni äldre också har tydligen.

    och eftersom vi drar alla över en kam här så kan vi ju fortsätta med det.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jaggajao Visa inlägg
    vi yngre har väl kanske inte heller haft körkort lika länge och därmed inte heller lika lång erfarenhet av körning som ni äldre. så att vi har en del att lära har vi säkert.
    på samma sätt som ni äldre också har tydligen.

    och eftersom vi drar alla över en kam här så kan vi ju fortsätta med det.
    För att utveckla tanketråden lite till så tycker jag att det är alldeles för få representanter vid SMC:s knixkurser från yngre customåkare. Varför????????????

    Jag såg en dam i 60-årsåldern genomföra en sådan kurs med en Honda Goldwing med bravur.

    Jag har åkt tillsammans med yngre customåkare och är rädd när jag ser deras framfart speciellt på mindre asfaltvägar. Flera av dem borde öva mera eller lämna tillbaka lappen.

    Ursäkta att jag är grinig men det är ju deras säkerhet det gäller.

    När en lastbil fick gena utanför asfalten i en kurva därför att customåkaren inte höll sig på sin väghalva. Jag påtalade detta för honom senare och han såg då helt oförstående ut.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    24
    vad kan det bero på att det är för få deltagare med då?
    den enda kontakt man får med smc som ny hojåkare är på risktvåan idag.
    då får man höra att om man går med i smc så får man lägre försäkring på hojen.
    men sen då? jag har verkligen inte speciellt stor koll på vad de gör eller vad de håller på med.

    sen ska du nog se att det finns folk i alla åldrar idag som genar lite väl mycket i kurvtagningen.
    den kurvtagning jag lärde mig kommer från skolan och den är vettig för mig, både i tanke och på väg.

    vissa skolor övar knappt landsvägskörning medan vissa nöter extra mycket på det.

    så om nu smc vill ha mer folk på sina kurser och säkrare förare så kanske de borde fixa så reklamen når ut bättre. för jag tror att många som precis fått kortet anser sig kunna köra eftersom de klarat av trafikskolan och uppkörningen.

  6. #36
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    För att utveckla tanketråden lite till så tycker jag att det är alldeles för få representanter vid SMC:s knixkurser från yngre customåkare. Varför????????????
    Jag trodde faktiskt inte att dessa kurser passade så bra för custom, trodde man skulle åka som blixten liggandes i kurvorna . Får kanske ta och kolla upp det lite mer, blev medlem i SMC förra månaden.
    Don't grow up, it's a trap!

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Jag trodde faktiskt inte att dessa kurser passade så bra för custom, trodde man skulle åka som blixten liggandes i kurvorna . Får kanske ta och kolla upp det lite mer, blev medlem i SMC förra månaden.
    Vill nog hålla med en det kritiker att SMC inte gjort tillräckligt tydligt för åkarna att de sk. KNIX-kurserna är mycket lämpliga även för customåkare.
    Det gäller inte att åka fort utan att försöka lära sig var gränserna går och att lära bromsteknik. Och att det inte är farligt att luta hojen.
    Deltagarna delas alltid in i grupper beroende på körvana, så kurserna passar ju alla oberoende av vilken hoj man har.

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Jag trodde faktiskt inte att dessa kurser passade så bra för custom, trodde man skulle åka som blixten liggandes i kurvorna . Får kanske ta och kolla upp det lite mer, blev medlem i SMC förra månaden.
    Jag har kontaktat SMC för att få ett svar på frågan om deras otydliga info.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Jag tror det finns två problem i ekvationen nya förare + SMC.

    Det första är som vi konstaterat att nya förare har dålig koll på att dom finns, vad dom gör etc. Polaren som också tog lappen i höstas vet i princip bara att SMC existerar, inte vad dom gör, och ser därför inga fördelar med att bli medlem.

    Det andra är att som ny förare har man lagt rätt mö pengar på att bara få lappen, då är man inte skitsugen på att lägga ut mer pengar på olika körkurser. Dom flesta anser sig säkerligen dessutom vara fullärda, dom fick ju lappen, eller hur?

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Pronby Visa inlägg
    Jag tror det finns två problem i ekvationen nya förare + SMC.

    Det första är som vi konstaterat att nya förare har dålig koll på att dom finns, vad dom gör etc. Polaren som också tog lappen i höstas vet i princip bara att SMC existerar, inte vad dom gör, och ser därför inga fördelar med att bli medlem.

    Det andra är att som ny förare har man lagt rätt mö pengar på att bara få lappen, då är man inte skitsugen på att lägga ut mer pengar på olika körkurser. Dom flesta anser sig säkerligen dessutom vara fullärda, dom fick ju lappen, eller hur?
    Visst har du rätt i detta, men vi får väl hoppas att de " nya " får information om SMC och kurserna och för sin och andras säkerhet, tränar på att bli bättre trafikant.
    OBS vill inte påstå att alla customåkare kör dåligt, men de har ju hojtypen emot sig i många fall.
    Därför gäller det ju att träna.
    Har varit med om undantag på en resa till Norge för tio år sedan, då två på varsin custom åkte skjortan av några med offroadhojar på grusvägarna. O man bara vill, så............

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 15:07
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •