Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Örebro till Nice sommaren 2013

  1. #1

    Örebro till Nice sommaren 2013

    Jag har bestämt mig för att åka på en drömresa på min motorcykel.

    Tanken är att åka från Örebro till Nice i frankrike. På vägen ner tänkte jag åka via göteborg å färja till Kiel där jag vill försöka träffa 2 tyska bikers jag träffa i somras uppe i värmland. Sedan är det tänkta att undvika autobahn genom hela tyskland ner till Schweiz och kolla in deras berg. Sen vidare in i Franska alperna och åka Col De La Bonette (frankrikes högsta asfalterade väg). Sedan vidare ner till Nice och Saint Rafael där jag tänkte semestra i 1 vecka i en lägenhet jag fått tag på.



    Här skulle jag vilja ha lite bra å veta tips ang allt som finns att se och göra. Även vilka förberedelser ni rekommenderar och lagar man bör se upp med. Genomförde frankrike sina sjuka lagförslag på västar och alkomätare m.m.????


    Jag har inte hunnit planera hemresan ännu men tanken är nog att åka västerut till atlanten och sedan upp längs kusten genom holland belgien och kanske att jag åker stora bron över till sverige.

    Eftersom hemresan inte är så brottom att planera nu behöver ni inte tipsa om det nu, det kan vi ta lite längre fram när jag vet hur länge jag kommer vara borta.

    Lite grovt planerat så gissar jag på att det kommer gå åt 3 veckor varav 1 vecka tillbringas i Saint Rafael å där i krokarna. Vill inte stressa som fan eller jättemycket på vägen ner eller hem. Det skulle förstöra hela njutningen av semestern.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Sorry
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-01-23 klockan 06:30.

  3. #3
    V Saarela: då kanske du kan ge lite mer tips än så? om du nu åkt där i krokarna?

  4. #4
    Sorry
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-01-23 klockan 06:30.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Tänkte hoppa över att ta "sommar semester" i år, men nu fick jag nya ideer, ritade upp din tripp lite grovt Saarela, ca450 mil + alla felkörningar jag kommer att göra (jag slipper ju det långa tråkiga Sverige) men hur sent på "sommaren" törs man åka, september, oktober ?
    whiskeythrottle när tänkte du åka?
    Jag kan inte ett ord tyska, franska,italienska.... Kommer jag att svälta ihjäl med bara svenska och min skolengelska?(tyskland fixar jag men sen då?)

    Jag har inte riktigt förankrat det här med semester med min nya arbetsgivare ännu... men det här lät riktigt spännande ju.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  6. #6
    Här kan man se när passen är öppna http://www.alpineroads.com/passes.php

  7. #7
    ok då ska man inte åka för tidigt i juni för annars är inte vägarna öppna verkar det som. tack för den. I juli verkar allt vara öppet. Minns du vad temperaturen i alperna låg på när du var där? Lär väl vara över 10 grader en vanlig dag iaf?

  8. #8
    Sorry
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-01-23 klockan 06:30.

  9. #9
    fränt....men varför moped? måste vara jävligt trött med all packning?

  10. #10
    Sorry
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-01-23 klockan 06:30.

Liknande ämnen

  1. Handledare i Örebro sökes till ny mc-ägare!
    Av Triumph_Martin i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 10:11
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 17:42
  3. Skaffa en hojen-tröja till sommaren
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 15:47
  4. Tur till Örebro
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •