Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Södra Sverige

  1. #1
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124

    Södra Sverige

    Hej på er, efter 2 år i Norge så har vi bestämt att det i år blir en vecka i Sverige. Utgår från Dalsland och vill söderut.
    Vi kommer ta med ett stort tält som vi egentligen har när vi kör bil men vi tänkte slå upp tältet någonstans och ha det som utgångspunkt ett par dagar för att sedan åka vidare och göra ytterligare ett stopp.
    Har ni några bra förslag på vart vi ska åka?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    300
    ..titta här hittar du olika vägar och foton i Skåne

    http://www.francescoinviaggio.it/RIE...OAD%202012.htm
    Senast redigerat av charlyno den 2013-01-10 klockan 17:40.

  3. #3
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Sätt baslägret i hörnet på Småland, blekinge å skåne
    Jan

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Falsterbo efter Höllviken i Skåne.Längre ut än så kommer man inte för då trillar man över kanten, nä visst nä, jorden är ju rund var det någon som sa.

    Sedan måste man ju bara kolla in Öresundsbron från Malmö till Danmark.Häftigt värre tyckte jag att köra hoj när bron går ner i en stor tunnel under havet.

    Domkyrkan i Lund.Kolla in den "lilla" starka jätten i källarvalvet som håller upp en av pelarna så att kyrkan inte skulle rasa ihop.

    Turning Torso i Malmö naturligtvis.Ganska häftigt att stå precis nedanför och titta upp mot toppen.Ser ut som om hela huset höll på att vrida omkull sig själv.

    Malmöhus slott.Här hällde man tjära över fienden en gång i tiden från de höga murarna.Museet på insidan är klart värt ett beök.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-01-10 klockan 21:21.

  5. #5
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Tackar för tipsen, nu har jag att göra i helgen!

  6. #6
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Här hittar du lite olika rundor har inte provat dem men de verkar vara bra,
    http://www.motorsportmc.se/
    Lycka till med er resa

  7. #7
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Som icke-skåning har jag inte så mycket att tillföra. Men, missa inte Söderåsen! Fin-fina hojvägar i vacker omgivning. Riktigt bra!

    Minns också från en tur 2012 att Brösarps backar var en härlig sträcka. Alldeles för kort, men ändå. Se till att du har fri sträcka framför dig (inga bilar i vägen alltså), växla ned, dra på och bara njut av hur det svänger! Dumt att "bara" köra 70 där. Lägg på lite extra gas!

    På vägen ned så kan du med fördel leta dig fram i det inre av Halland. E6 går bort, det är ju motorväg! Att sitta i 120 km/t rakt fram mil efter mil blir man inte så mycket gladare av. Gamla E6 är lite mer ok (leta på kartan - kustvägen Kungsbacka-Varberg-Falkenberg osv). Sträckan Falkenberg-Halmstad via Ugglarp, Steninge, Haverdal är fin och klart körvärd! (kolla kartan!)

    Men egentligen tycker jag att du skall "klara av" Halland på småvägarna i inlandet. Ta fram kartan och leta dig fram mellan småorterna i "spenaten" (ursäkta uttrycket, hallänningar!) på de små vägarna en bit in i landet. I övergången mellan det flackare kustlandskapet och början av höglandet mot Smålandsgränsen finns massor av väggodis med små byar, åar, lövskogar, gårdar. Det är ofta kurvigt och i regel vackert - kul hojvägar. Leta på kartan och kör på känn så blir det bra.

    Det tar förstås mera tid än att bara blåsa genom landskapet - men det var väl hojkörning du skulle iväg på och inte ren transport?

    Småvägarna genom Bohuslän gissar jag att du kan som varande Dalslänning? Det är ju nästan granngårds...
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-01-12 klockan 01:21.

  8. #8
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Ojojoj! Det var svar att få det!
    Är bosatt i Åmål så jag har drygt 20 minuter till brudfjällsvägen.
    Har inte åkt omkring så mycket egentligen då det finns så mycket bra vägar runtomkring.
    Runt bengtsfors finns ju hur mycket som helst och även mot ed.

    Är inte så bra på att kolla kartor, brukar köra på "känn" när vi är ute.
    För 2 år sen stack vi iväg på en minisemester, tanken var att vi skulle till Öland...vi hamnade i Laholm! Haha fel kust och allt men hittade mycket roligt på vägen ner dit. Precis som det ska va!

    Men som sagt denna gången blir det nog en vecka på camping och mycket körning på dagarna och en o annan pilsner på kvällen!

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Dalsland är ett av mina favoritlän, mycket fina vägar
    Jan

  10. #10
    Tänkte på T-max kommentar om att han inte är skåning, i samma veva som tankarna går till norrmannen som svarade mig om sevärdheter "- vet inte för jag ju bor här"

    Själv tycker jag om att följa kustvägarna ända ner till Ystad. Har man inte sett Öresundsbron från asfalten så är det ju också ett måste. Dock så räcker det ju att åka den en väg och det kan man ju göra genom att ta färjan från H-borg till Helsinggör först. Brukar gilla att åka från Helsingör kustvägen till Köpenhamn. Skippa vattensidan och glo mot husen efter vägen, häftiga....

    Skippa stortältet och ta med lilltält så ni kan förflytta er....

Liknande ämnen

  1. Tjeckien? Slovakien? Södra Polen?
    Av TMax500 i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-12-05, 18:16
  2. Handledare Södra StorStockholm finns.
    Av fjrmorgan i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-01, 21:12
  3. Hyra MC södra europa
    Av bjante i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-05, 19:23
  4. Sommarkul i södra finland
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-08-02, 22:02
  5. Garage i södra sthlm....
    Av Twenty2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •