Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Nya körkortsregler för MC 2013

  1. #11
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    [IMG]
    "–Tanken bakom de nya reglerna är att man ska börja på en lägre nivå och sedan
    allteftersom man får körrutin och erfarenheten få möjlighet att skaffa en högre
    behörighet, säger Hans Cassepierre på Transportstyrelsen."
    Jaha... Precis som för bil alltså!

    Eller... vänta nu?



    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Jaha... Precis som för bil alltså!

    Eller... vänta nu?



    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    Varför inte olika utbildningsnivåer för B-kort?

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Varför inte olika utbildningsnivåer för B-kort?
    Det har dom redan, därför tar det runt 200 lektioner innan elever anses redo att köra upp. Det är inte som när jag tog bilkortet för en del år sen, att man tog flera moment på en gång, det var en rejält snabbare process att ta körkort då på den tiden. I dag sprids lärandet ut på flera lektioner och då tar man bara ett moment under fler lektioner. Det är väl det här man vill införa på mc så det kommer ta mycket längre tid innan man anses redo för en uppkörning.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Det har dom redan, därför tar det runt 200 lektioner innan elever anses redo att köra upp. Det är inte som när jag tog bilkortet för en del år sen, att man tog flera moment på en gång, det var en rejält snabbare process att ta körkort då på den tiden. I dag sprids lärandet ut på flera lektioner och då tar man bara ett moment under fler lektioner. Det är väl det här man vill införa på mc så det kommer ta mycket längre tid innan man anses redo för en uppkörning.
    du menar väl 20? fast en del behöver nog 200

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    du menar väl 20? fast en del behöver nog 200
    Nej, jag var på en b-terorikurs inom Hv jag var tvungen att gå och då förklarade trafikläraren på den trafikskolan vi gick till att nybörjare behöver minst 200 lektioner innan de anses redo för ev uppkörning. Och förklarade även att de inte tar flera moment på en gång utan man måste nöta in ett moment under flertalet lektioner så de verkligen kan det där.

    Jag tycker det är att suga ut varje krona och lite till från varje elev, jag tror inte folk är mer korkade i dag än de var på 80-talet. Och faktiskt så tycker jag folk i dag trots de många körlektionerna inte kör bättre, snarare tvärtom. Jag tror de blir en grupp mer osäkra förare tack vare många fler lektioner än de egentligen behöver.

    Jag vill inte skryta men jag är en av dem som kör riktigt bra oavsett fordon med kort intensivutbildning i ryggen. Jag har alltid jobbat bäst under press och lär mig därför bättre än i en normal takt.

  6. #16
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Nej, jag var på en b-terorikurs inom Hv jag var tvungen att gå och då förklarade trafikläraren på den trafikskolan vi gick till att nybörjare behöver minst 200 lektioner innan de anses redo för ev uppkörning. Och förklarade även att de inte tar flera moment på en gång utan man måste nöta in ett moment under flertalet lektioner så de verkligen kan det där.

    Jag tycker det är att suga ut varje krona och lite till från varje elev, jag tror inte folk är mer korkade i dag än de var på 80-talet. Och faktiskt så tycker jag folk i dag trots de många körlektionerna inte kör bättre, snarare tvärtom. Jag tror de blir en grupp mer osäkra förare tack vare många fler lektioner än de egentligen behöver.

    Jag vill inte skryta men jag är en av dem som kör riktigt bra oavsett fordon med kort intensivutbildning i ryggen. Jag har alltid jobbat bäst under press och lär mig därför bättre än i en normal takt.
    Om körskoleläraren påstår att elever generellt behöver 200 lektioner så lär ju inte den trafikskolan vara kvar så särskilt länge.Ca 1000 :- för en körlektion 200 gånger blir en summa av 200 000:- för ett körkort.LOL.

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Om körskoleläraren påstår att elever generellt behöver 200 lektioner så lär ju inte den trafikskolan vara kvar så särskilt länge.Ca 1000 :- för en körlektion 200 gånger blir en summa av 200 000:- för ett körkort.LOL.
    Mmm, nya elever utan tidigare erfarenhet sväljer nog det där, de tror säkert att de behöver ordentlig utbildning. Vi andra som redan har körkort vet ju att det inte behövs så många lektioner och skulle aldrig acceptera 200 lektioner.

  8. #18
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Nu är man ju i den åldern att ungarna man kände är ungdomar som ska ta körkort och dom jag känner har rätt bra koll på vad som krävs. Körskolan jag går hos har inte heller försökt lura på mig några extra lektioner utan de har alla, tre, känts motiverade. Så det låter mest som en viktigpetter pladdrat och det brukar vara rätt gott om dem i HV.

    /Freddo

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Nu är man ju i den åldern att ungarna man kände är ungdomar som ska ta körkort och dom jag känner har rätt bra koll på vad som krävs. Körskolan jag går hos har inte heller försökt lura på mig några extra lektioner utan de har alla, tre, känts motiverade. Så det låter mest som en viktigpetter pladdrat och det brukar vara rätt gott om dem i HV.

    /Freddo
    Nja, nu var det en civil trafikskola vi var tvungna att gå till för att få godkänt på B-teorin innan vi fick börja med våra behörigheter inom Hv. Inom Hv var det annat (vi hade riktiga befäl, inget de hittat i nån dikeskant).

Liknande ämnen

  1. Barncancermilen 2013
    Av engström67 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-11, 11:55
  2. Tranresan 2013
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:08
  3. Ny utrustning 2013?
    Av Nina i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 11:50
  4. Körkortsregler
    Av Ove i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 12:09
  5. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 13:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •