Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 75

Ämne: Grön på gruskörning!

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Det är väl alltid väder för att köra med en sån hoj?
    Well, jag är inte riktigt där än så jag väntar lite inomhus och kollar på Youtube tills det blir tvåsiffrig temp ute.

    / Tobbe.
    Hmm? Den där hojen ser ju riktigt användbar ut - Grattis alltså!

    Ang. temperatur brukar jag påstå att idealtemp för MC-körning ligger mellan +5 - +15 grader, Celcius.
    Ove

  2. #22
    triumphtobbe: vad har du för skyddsutrustning när du åker?

  3. #23
    Medlem kitsapgrls avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bodde nära Tokholm på en ö en gång.
    Inlägg
    91
    Fin hoj, du kommer ha skoj på den! Jag ser fram emot bilder från grusvägarna!

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Tack Olle, för tipsen och jag ska träna ordentligt och med försiktighet innan jag ger mig ut på allvar kan jag säga. Idé är väl att skaffa några såna krasch bågar att montera på sidorna av hojen ifall att olyckan skulle vara framme (Det lär den ju vara). Det ser ju dessutom rätt hårt o coolt ut!
    Jag har en stor grus/sten parkering här hemma vid som jag ska börja träna på. Där är även lite vattenhål och mindre bulor som jag siktat in mig på att börja med. Sen finns det massor av grusvägar som är helt öde häromkring där jag bor. Så träning får jag nog ska ni se.

    Jochen, det var en bra film du länkade. Det fanns ju många på Youtube om man söker på "Gruskurs"

    / Tobbe.
    Du har ju verkligen tur att ha fina förutsättningar på nära håll. Grattis till hojen och ta det bara lugnt i början och låt inte hornen växa för fort.
    Ett annan sak att tänka på och det är om du åket ut med andra som är vana grusåkare, det är mycket lätt att överskatta sin förmåga. En liten felkörning kan resultera i en vurpa. Jag såg det i somras. Tyvärr är inte vederbörande återställd ännu.
    Som sagt skynda inte för fort utan låt träningen sätta sig i ryggmärgen.

  5. #25
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70

    Temp

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hmm? Den där hojen ser ju riktigt användbar ut - Grattis alltså!

    Ang. temperatur brukar jag påstå att idealtemp för MC-körning ligger mellan +5 - +15 grader, Celcius.
    Jag kan berätta om förra sommaren när vi var på väg hem från en mindre Tysklandsresa. Redan när vi gick upp på morgonen var det riktigt varmt. Över 20 grader. När vi skulle köra genom Danmark så hade vi 32 grader! Så varmt du vet, att det ens inte kyler när man kör.
    Jag var helt slut, orkade inte en meter till! Vi stannade på en rastplats utmed motorvägen och kastade av oss de varma svettiga kläder! Vi hittade en plats i skuggan och somnade i 2 timmar! Jag håller med dig, ca 15 grader är perfekt för mc-körning!

    / Tobbe.
    Senast redigerat av triumphtobbe den 2013-01-06 klockan 10:18.

  6. #26
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70

    Skydd

    Citat Ursprungligen postat av whiskeythrottle Visa inlägg
    triumphtobbe: vad har du för skyddsutrustning när du åker?
    Jag har alla skydd när jag kör! Det är väldigt viktigt för mig, även den varmaste sommardagen har jag alla skydd. Jag brukar tänka så, att det är just den dagen som man ska köra utan något av skydden som man kan ge sig den på att man ramlar eller blir påkörd.

    / Tobbe.

  7. #27
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Jag har alla skydd när jag kör! Det är väldigt viktigt för mig, även den varmaste sommardagen har jag alla skydd. Jag brukar tänka så, att det är just den dagen som man ska köra utan något av skydden som man kan ge sig den på att man ramlar eller blir påkörd.

    / Tobbe.
    Exakt så tänker jag också! En varm sommardag körandes på Söderleden körde jag om en kille på mc med badtofflor och shorts, linne och inga handskar, bara hjälmen på skallen. När han såg mig i full mundering skakade han på huvudet. Jag tittade på hans val av klädsel och skakade på huvudet jag med.

  8. #28
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Här är den, som den står hos handlaren. Jag ska hämta hem den nästa vecka.
    Så får vi se när det blir väder att köra?
    Väder att köra, tänker alla ni gruspellar? Det är väl alltid väder för att köra med en sån hoj?
    Well, jag är inte riktigt där än så jag väntar lite inomhus och kollar på Youtube tills det blir tvåsiffrig temp ute.

    / Tobbe.
    Fin hoj, Tobbe! Säger en annan Triumph-tok. Jag lärde mig köra på grus så här:

    Löst grepp på styret, motarbetade inte hojen utan lät den ha sitt liv under mig.
    Jag hade sämre kontroll vid låga farter så jag ökade farten och fick en stabilare hoj.
    I början när jag behövde bromsa, för att inte bromsa på mig och ramla omkull så använde jag försiktigt bakbromsen. När jag blev varm i kläderna använde jag båda utan problem.

    Titta långt fram. Planera spåret i tid.

    Andas.

    Lite avancerad körning:
    Om jag står upp får jag en bättre kontroll på hojen. Jag flyttar nämligen tyngdpunkten neråt och därmed blir hojen enklare att kontrollera. Vid uppförsbackar flyttar jag mig framåt så jag får mer tyngd på framhjulet, vid nedförsbacke = bakåt på hojen.
    Ibland kan man behöva hålla hojen rakt medan man svänger, då lutar jag mig inåt i kurvan och håller hojen upprätt. Detta gjorde jag när jag på en asfalterad ganska så kurvig väg upptäcker en mängd grus mitt i kurvan, mitt i mitt spår i ca 70-80 km/tim. För att inte slå omkull där la jag upp hojen rakt och la mig blixtsnabbt inåt i kurvan.

    Glöm inte att andas.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Snygg hoj! Kraschbågar är en bra investering som du skriver på en så ny och fin hoj.

    Riktig skyddsjacka och crosstövlar är inte dumt att ha vid gruskörning om du inte redan har det. Jag kör numera alltid i crosstövlar oavsett vart jag kör, funkar kanon.

    Självklart kan (och bör) man öva själv men ska man få den där riktiga aha upplevelsen måste man (enligt mig) gå en kurs för man måste verkligen lära sig tänka helt annorlunda vid gruskörning än vid asfaltskörning.

    Det är en grymt härlig känsla kan jag lova att köra (stående såklart) på en kurvig grusväg och i princip bara styra genom att variera trycket på fotpinnarna och använda gasen.

    Jag vet inte hur lång du är men på dom flesta hojarna krävs det nog att man monterar styrhöjare om ergonomin ska bli rätt vid stående körning. Det gör stor skillnad och bredare fotpinnar (utan gummi såklart) är inte heller dumt om du inte redan har det på hojen.

    Är det ABS på hojen och går det att stänga av isf? Låsta hjul är ju annars nåt som man nyttjar vid mer avancerad gruskörning för att kunna stanna fortare samt göra snabbare undanmanövrar/vändningar.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Dom där däcken går nog förresten bra att ÅKA grusväg med men definitivt inte KÖRA grus.

Liknande ämnen

  1. Gruskörning
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 09:03
  2. Gruskörning på rallyvägar i Värmland
    Av Mats Liifv i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 18:18
  3. Gruskörning
    Av Kret i forum Offroad
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 16:35
  4. Uppkörning snart fråga om gruskörning
    Av moses i forum MC-kort
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •