Sidan 6 av 8 FörstaFörsta ... 45678 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 75

Ämne: Grön på gruskörning!

  1. #51
    Antar att du inte lärt dig kränga däck själv ännu? Det ska du absolut lära dig I ÅR!
    Varför inte köpa 2 uppsättningar däck. Köp dom där asfaltdäcken du tjatar om, men köp även rena enduro däck när du ska åka enbart offroad. Ska du ut i skogen en helg så slänger du på endurodäcken. Tar max 1h-2h för en nybörjare. Det är lätt om du tittar och lyssnar på killen i denna video. 3 däckjärn och en sån där "beed buddy" finns på biltema för småpotatis.

    Easy tire change part 1
    http://www.youtube.com/watch?v=qw0B2gIwbBg

    Easy tire change part 2
    http://www.youtube.com/watch?v=mTatadVNA-c

    Jag tror inte du förstått hur stor skillnad vi pratar om i grepp. Men det är som att åka med nyslipade skridskor på is jämfört med några som inte blivigt slipade på flera år. När du ska åka gata igen så byter du tillbaka till asfaltdäcken.

    När jag åkte cross mycket så bytte jag däck beroende på om underlaget var sand eller jord. Det är natt å dag om man har rätt däck för rätt underlag. Ena helgen hade jag sanddäck, nästa helg jorddäck på. Smidigast är ju förstås om man har extra hjul så man slipper kränga, då byter man bara hjul på 5 min.

    Detta är sjukt bra att kunna om du tex får punka långt bort i skogen. Allt du behöver är 3 däckjärn, pump å ny slang så fixar du det själv. Köra på punkterat hjul kan förstöra hjulet så du måste köpa nytt.

    Kränga däck är lätt om man gör rätt. "Remeber, if you're struggling, you're doing something wrong" - går att applicera på allt här i livet.

  2. #52
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    I mitt fall tycker jag att kompromissen har lyckats. Jag får ju hålla igen lite på gruset.
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag håller igen mycket på gruset
    Ha ha ha, ni är för roliga ni! Räven håller igen mycket för att Olle Å kör för långsamt..?

  3. #53
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag hade först några Bridgestone med halvgrovt mönster på BMW:n, de växte jag ur på gruset så jag lät montera på TKC80. De funkade inte alls på den hojen för mig. Men på Husqvarnan funkar de klockrent. Jag vet inte varför de inte funkade på BMW:n, jag testade med olika däckstryck men icke. Kasade på framhjulet oavsett, riktigt läskiga. På Husqvarnan däremot är de toppen, har både vinter- och sommarhjul med TKC80 till den.

  4. #54
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ha ha ha, ni är för roliga ni! Räven håller igen mycket för att Olle Å kör för långsamt..?
    Kan nog vara så att jag leder kön och kör allt vad jag orkar...
    Ove

  5. #55
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Åh, tack Olle! Äntligen...

    / Tobbe.
    Ja jag håller med Olle med.Köp anakee 2,det finns idag inget bättre däck vad gäller våtegenskaper till din hoj.Dom däck jag mest förbrukat är just sådana men på senaste hojen tyckte jag dom slets konstigt men den är tung.Farsan satte på nya anakee 2 på sin africa twinn förra sommarn och drog till Spanien fram och tillbaks 840mil syns ej på däcken.Jag vet det är många diskutioner ang däck.Och olika smak.Ska man ha ett däck som är bra på asfalt köp Anakee eller nått liknande,bra på grus köp ett grusdäck.Men jag tycker du har sådan fin maskin och är ju inget man håller på och kastar om däck efter körning hur som helst.Är väl slanglösa däck på den antar jag,om det inte är en xc,onödigt att repa fälgarna.Kom sedan ihåg att det är en ny fin maskin du har köpt,ingen enduromaskin.Den blir ju fort nedkörd om man åker mycket grus,men kanske inte gör nått.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-01-17 klockan 14:06.

  6. #56
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av whiskeythrottle Visa inlägg
    Antar att du inte lärt dig kränga däck själv ännu? Det ska du absolut lära dig I ÅR!
    Varför inte köpa 2 uppsättningar däck. Köp dom där asfaltdäcken du tjatar om, men köp även rena enduro däck när du ska åka enbart offroad. Ska du ut i skogen en helg så slänger du på endurodäcken. Tar max 1h-2h för en nybörjare. Det är lätt om du tittar och lyssnar på killen i denna video. 3 däckjärn och en sån där "beed buddy" finns på biltema för småpotatis.

    Easy tire change part 1
    http://www.youtube.com/watch?v=qw0B2gIwbBg

    Easy tire change part 2
    http://www.youtube.com/watch?v=mTatadVNA-c

    Jag tror inte du förstått hur stor skillnad vi pratar om i grepp. Men det är som att åka med nyslipade skridskor på is jämfört med några som inte blivigt slipade på flera år. När du ska åka gata igen så byter du tillbaka till asfaltdäcken.

    När jag åkte cross mycket så bytte jag däck beroende på om underlaget var sand eller jord. Det är natt å dag om man har rätt däck för rätt underlag. Ena helgen hade jag sanddäck, nästa helg jorddäck på. Smidigast är ju förstås om man har extra hjul så man slipper kränga, då byter man bara hjul på 5 min.

    Detta är sjukt bra att kunna om du tex får punka långt bort i skogen. Allt du behöver är 3 däckjärn, pump å ny slang så fixar du det själv. Köra på punkterat hjul kan förstöra hjulet så du måste köpa nytt.

    Kränga däck är lätt om man gör rätt. "Remeber, if you're struggling, you're doing something wrong" - går att applicera på allt här i livet.
    Vi pratar ju om en ny triumph tiger 800xc ,och ingen gammal Husqvarna eller annan maskin,gjord för skogen

  7. #57
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Vi pratar ju om en ny triumph tiger 800xc ,och ingen gammal Husqvarna eller annan maskin,gjord för skogen
    Vad är det för fel på Husqvarna?? Nä skämt åsido, nu är ju inte en Tiger 800XC nån direkt lämplig hoj för endurokörningar så endurodäck går bort. Jag tror hans Tiger kommer rulla på asfalt och snälla grusvägar, någon skogskörning tror jag inte han tänker ge sig på med den hojen för den är för tung för det. T o m min gamla harv Husqvarna 256 på ca 130 kg är för tung.

    Själv tycker jag att TKC80 går bra att köra med i regn, de funkar bra på grus och på asfalt med. Scramblerns däck har också grövre mönster på, de rullar så fint på blöt asfalt och grus också utan problem. Och den hojen väger runt 240 kg, egentligen inget att köra på grus med men det funkar.

  8. #58
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    …man kan köra på grus med alla hojar, tänk förr när det var mest grusvägar och då fanns ju bara en modell av däck på mc.

  9. #59
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Kommer ihåg när jag hade Trajan i min avatarbild då jag och en kompis var ute och körde och svängde in på en grusväg. Jag körde alltså en Triumphchopper med 750 Morgo kit, framflytt och stelhäck, polaren körde en standard Honda CB500 av den gamla klassiska -70talsmodellen, jag körde ifrån honom så inihelvete på grusvägen och fick sitta länge väntandes innan han slutligen kom ikapp.
    Fjädring är överskattat..

  10. #60
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Vad är det för fel på Husqvarna?? Nä skämt åsido, nu är ju inte en Tiger 800XC nån direkt lämplig hoj för endurokörningar så endurodäck går bort. Jag tror hans Tiger kommer rulla på asfalt och snälla grusvägar, någon skogskörning tror jag inte han tänker ge sig på med den hojen för den är för tung för det. T o m min gamla harv Husqvarna 256 på ca 130 kg är för tung.

    Själv tycker jag att TKC80 går bra att köra med i regn, de funkar bra på grus och på asfalt med. Scramblerns däck har också grövre mönster på, de rullar så fint på blöt asfalt och grus också utan problem. Och den hojen väger runt 240 kg, egentligen inget att köra på grus med men det funkar.
    Nej nej inget fel på Husqvarna,tvärsom var lite ironi i det hela,jag menar ligga hemma med däckjärn och skifta däck hit och dit det gör man ju inte med en sådan hoj( tiger ) visst tkc80 funkar att köra med i regn,ja men är väldigt hala vid aktiv körning.

Liknande ämnen

  1. Gruskörning
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 09:03
  2. Gruskörning på rallyvägar i Värmland
    Av Mats Liifv i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 18:18
  3. Gruskörning
    Av Kret i forum Offroad
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 16:35
  4. Uppkörning snart fråga om gruskörning
    Av moses i forum MC-kort
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •