Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 75

Ämne: Grön på gruskörning!

  1. #61
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Vad är det för fel på Husqvarna?? Nä skämt åsido, nu är ju inte en Tiger 800XC nån direkt lämplig hoj för endurokörningar så endurodäck går bort. Jag tror hans Tiger kommer rulla på asfalt och snälla grusvägar, någon skogskörning tror jag inte han tänker ge sig på med den hojen för den är för tung för det. T o m min gamla harv Husqvarna 256 på ca 130 kg är för tung.

    Själv tycker jag att TKC80 går bra att köra med i regn, de funkar bra på grus och på asfalt med. Scramblerns däck har också grövre mönster på, de rullar så fint på blöt asfalt och grus också utan problem. Och den hojen väger runt 240 kg, egentligen inget att köra på grus med men det funkar.
    Du har så rätt Nina, någon extremkörning, wannabe Novemberkåsan blir det aldrig tal om för mig. Jag har alltid varit extremt rädd om mina hojar och älskar att spendera tid i garaget och meka och hålla hojen i nyskick. Ofta när jag var ute och körde med min Sprint kom det alltid fram någon som ej var insatt i Triumphs modeller och frågade om hojen jag körde var helt ny! Den är 10år gammal. Jag lovar utan en enda skråma på den. Jo en, och det stör mig som fan!
    Jag älskar att hålla den i toppskick! Det är inte som en bil som delas av resten av familjen. Man blir så motarbetad när man ska hålla bilen ren. Det är grus, leksaker, godispapper och glassfläckar i sätena. Hojen är bara min! Allt som oftast tar jag hojen när vi ska någonstans så kan dem sitta där i sin skitiga bil.

    Självklart kommer min Tiger att köras mer äventyrligt än min Sprint. Den är ju trots allt gjord för att tåla en hel del stryk.
    Men ändå har jag köpt den i första hand för att göra långa härliga resor... jag har så härliga res-planer!

    Jag är fullt övertygad om att Anakee 2 är ett perfekt däck för mig.



    / Tobbe.

  2. #62
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Du har så rätt Nina, någon extremkörning, wannabe Novemberkåsan blir det aldrig tal om för mig. Jag har alltid varit extremt rädd om mina hojar och älskar att spendera tid i garaget och meka och hålla hojen i nyskick. Ofta när jag var ute och körde med min Sprint kom det alltid fram någon som ej var insatt i Triumphs modeller och frågade om hojen jag körde var helt ny! Den är 10år gammal. Jag lovar utan en enda skråma på den. Jo en, och det stör mig som fan!
    Jag älskar att hålla den i toppskick! Det är inte som en bil som delas av resten av familjen. Man blir så motarbetad när man ska hålla bilen ren. Det är grus, leksaker, godispapper och glassfläckar i sätena. Hojen är bara min! Allt som oftast tar jag hojen när vi ska någonstans så kan dem sitta där i sin skitiga bil.

    Självklart kommer min Tiger att köras mer äventyrligt än min Sprint. Den är ju trots allt gjord för att tåla en hel del stryk.
    Men ändå har jag köpt den i första hand för att göra långa härliga resor... jag har så härliga res-planer!

    Jag är fullt övertygad om att Anakee 2 är ett perfekt däck för mig.



    / Tobbe.
    Helt klart he he en till som är pedant som jag,kul

  3. #63
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Jag är fullt övertygad om att Anakee 2 är ett perfekt däck för mig.
    Det är säkert ett bra val för dig bara du är medveten om hur begränsad du blir vid gruskörning jämfört med ett allrounddäck som K60 Scout (som jag tycker att du ska köpa ). Du kommer inte kunna gå nån mer avancerad gruskurs med dom däcken utan bara grundläggande nivå. Som sagt, du kan åka grus men inte köra grus med dom däcken.

  4. #64
    Citat Ursprungligen postat av Jochen Visa inlägg
    Det är säkert ett bra val för dig bara du är medveten om hur begränsad du blir vid gruskörning jämfört med ett allrounddäck som K60 Scout (som jag tycker att du ska köpa ). Du kommer inte kunna gå nån mer avancerad gruskurs med dom däcken utan bara grundläggande nivå. Som sagt, du kan åka grus men inte köra grus med dom däcken.
    Han har kört så hojjen blivigt smutsig några gånger. Shit han kanske kan sina grejjer trots allt? Utvecklingen gick fruktansvärt fort sen han skapade tråden. Maybe we should sit back and let him do his thing?

  5. #65
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av whiskeythrottle Visa inlägg
    Han har kört så hojjen blivigt smutsig några gånger. Shit han kanske kan sina grejjer trots allt? Utvecklingen gick fruktansvärt fort sen han skapade tråden. Maybe we should sit back and let him do his thing?
    Jag förstår inte mig på dig? Jag har enda sedan början av tråden sagt att att jag inte är intresserad av att köra i endurospåret med Tigern.
    Det är ju du som går på om de allra tuffaste däcken och tuff körning i skog o mark. Det är inget jag vill göra.
    Men tack ändå för alla dina fina tips.

    / Tobbe.

  6. #66
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Jag är fullt övertygad om att Anakee 2 är ett perfekt däck för mig.



    / Tobbe.
    Det är jag också!
    Med tanke på hur du avser att använda hojen så kommer det, eller Metzelers Tourance, fungera alldeles utmärkt. Transportkörning på torr grusväg kommer inte att utgöra några som helst problem
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #67
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    engström67, jag vet att det var ironi.

    Triumphtobbe: det är svårt att ge förslag på bra däck, alla är så individuella i sin körning och olika hojar beter sig olika, du får prova dig fram men jag gissar att du kommer gilla Anake2. När du blir lite mer varm i kläderna kanske du byter däck till grövre. Jag tror att du kommer ha jättekul på gruset. Berätta gärna sen när du kört på grus vad du tyckte.

    Jag är också pedant, jag tycker hojen liksom rullar bättre då.

  8. #68
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70

    Väntar på våren!!

    Yes!! Hämtade hem Tigern idag! Riktigt kul.
    Jag hade lånat en täckt släp idag pga av vädret. Bara det att det släpet var mycket högre än de gallersläp som jag brukar låna. Det resulterade i att vinkeln på brädan som jag brukar köra upp hojen på blev på tok för brant!
    När jag skulle rulla upp Sprinten så blev den liksom stående på mitten och bakhjulet började spinna!! Katastrof, jag såg framför mig alla de misstag som är filmade på youtube där motorcyklar tappas och går sönder.
    Well well, den gick in och jag kunde surra fast den ok.
    På Triumphcenter hade dem en riktig ramp att rulla ner och rulla upp den nya hojen på.
    Väl hemma igen så backade jag till mot muren på framsidan av vårt hus. Jag kunde lätt rulla ut Tigern direkt på gräsmattan!
    Jaja, det känns så bra att ha det avklarat! Nu väntar jag bara på att snön ska släppa så att jag kan börja testa den.

    /Tobbe.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #69
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Den ser fin ut, du kommer nog få mycket skoj med den hojen och det är ju ingen stress med att utveckla gruskörningen utan ta det i din egen takt. Om du får mersmak så är det heller inte så att det tar flera år innan du blir hyffsad på gruskörning utan du kan lära dig mycket på en säsong (mer rätt däck). Jag gick t.ex. smc:s mest avancerade gruskurs redan andra säsongen med mc-kort och det gick fint.

  10. #70
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Skönt att lastningen gick bra, snopet och jobbigt annars.
    Förra helgen då jag var på Triumphcenter i Länna så var det någon precis innan vi kom som skulle köra hem sin nya hoj (vet ej modell), var ju bara nån mil.
    Han kom till första svängen då han ska runda huset och där la han sin nya fina hoj, jäkligt jobbigt.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Gruskörning
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 09:03
  2. Gruskörning på rallyvägar i Värmland
    Av Mats Liifv i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 18:18
  3. Gruskörning
    Av Kret i forum Offroad
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 16:35
  4. Uppkörning snart fråga om gruskörning
    Av moses i forum MC-kort
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •