Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 75

Ämne: Grön på gruskörning!

  1. #31
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Tack Nina för alla nyttiga körtips! Jag borde snart sammanfatta alla tips på ett papper och sen börja träna efter det.
    Jochen, ja kraschbågar är prio 1. Jag ska dessutom skaffa nya däck till den ganska omgående. De som sitter på är slitna och har suttit på sedan hojen var ny för 1100 mil sedan. Jag tänker inte köpa de grövsta däcken för att jag kör ju ändå mest på gatan. Sneglade lite på Michelin Anakee 2, de verkar klara mina första behov ganska bra. Sen får jag se åt vilket håll jag utvecklas.

    / Tobbe.

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Tack Nina för alla nyttiga körtips! Jag borde snart sammanfatta alla tips på ett papper och sen börja träna efter det.
    Jochen, ja kraschbågar är prio 1. Jag ska dessutom skaffa nya däck till den ganska omgående. De som sitter på är slitna och har suttit på sedan hojen var ny för 1100 mil sedan. Jag tänker inte köpa de grövsta däcken för att jag kör ju ändå mest på gatan. Sneglade lite på Michelin Anakee 2, de verkar klara mina första behov ganska bra. Sen får jag se åt vilket håll jag utvecklas.

    / Tobbe.
    Den typen av däck är också bara till för att åka grus och ingenting man kan utvecklas särskilt mycket med utan att riskera att krascha tyvärr. Jag skulle inte känna mig bekväm med nåt mindre grovt än TKC80 åtminstone fram. Däremot tycker jag att man kan smiska asfalt riktigt bra med TKC80/K60 men dom håller ju så klart inte lika länge som mer landsvägsanpassade däck. Kanske 6-800mil på ett K60 bak om du inte kör alltför mycket och hårt på grus.

  3. #33
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jochen Visa inlägg
    Den typen av däck är också bara till för att åka grus och ingenting man kan utvecklas särskilt mycket med utan att riskera att krascha tyvärr. Jag skulle inte känna mig bekväm med nåt mindre grovt än TKC80 åtminstone fram. Däremot tycker jag att man kan smiska asfalt riktigt bra med TKC80/K60 men dom håller ju så klart inte lika länge som mer landsvägsanpassade däck. Kanske 6-800mil på ett K60 bak om du inte kör alltför mycket och hårt på grus.
    Anakee 2 är ju 90% asfalts däck.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det är ju jättesvårt att kunna rekommendera ett däck till en ovan förare eftersom man inte vet hans körstil på olika underlag.
    Ett däck som fått mycket fina omdömen som att vara ett allrounddäck är Michelin T63.
    OBS är varken det optimala grusdäcket, ej heller det optimala för asfalt, men kan köras ganska hårt med på grus och har även fina egenskaper på blöt asfalt.
    Verkar vara ett däck som man kan använda tills man vet vad man vill köra.
    Själv vill jag gärna ha Anakee 2 på sommaren för att inte vara helt ställd om det blir grus. Vill ha ett grovt däck resten av året för att kunna åkas mera grus då.

  5. #35
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Man bör välja däck efter favoritunderlag, bra komprimisser fins nog inte.
    Jan

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Jag har Anakee 2 bak och tänker byta framdäck under vintern. Funderar på Heidenau K60 fram. Det har lite grövre mönster än Anakee 2. Tror att K 60 går hyfsat även på asfalt.
    http://www.mx-power.eu/Heidenau-K-60...-/Street-Legal

    //Håkan
    Senast redigerat av Håkan46 den 2013-01-14 klockan 12:09.

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Man bör välja däck efter favoritunderlag, bra komprimisser fins nog inte.
    I mitt fall tycker jag att kompromissen har lyckats. Jag får ju hålla igen lite på gruset.

  8. #38
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    I mitt fall tycker jag att kompromissen har lyckats. Jag får ju hålla igen lite på gruset.
    Jag håller igen mycket på gruset
    Jan

  9. #39
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70

    Däck o sånt

    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Jag har Anakee 2 bak och tänker byta framdäck under vintern. Funderar på Heidenau K60 fram. Det har lite grövre mönster än Anakee 2. Tror att K 60 går hyfsat även på asfalt.
    http://www.mx-power.eu/Heidenau-K-60...-/Street-Legal

    //Håkan

    Ja alltså, det är en djungel det där med däck. Jag vet ju inte hur stort mitt intresse för off-road blir? Jag har ju inga mc-kompisar idag som kör med off-road hojar. Så när jag ska ut o köra med dem blir det ju enbart asfalt.
    Dessutom så är det ju främst för att sitta bekvämt på långresor med hojen som jag köpte den. Jag är en van asfaltförare och har kört många mil och är en riktigt bra banförare (Om jag får säga det själv). Men så lockar det så att köra off-road. Men inte i de djupaste lerhålen då. Men ändå ut lite i skog o mark.
    Jag hade ju som ide att köpa Anakee 2 som första däck till den? Det sägs vara ett 80-20% asfalt/off-road däck.
    Jag har kollat en del på Heidenau K-60 SCOUT. Det verkar vara ett bra däck som mer än väl skulle klara av de små gupp och vattenpölar som jag tänker börja med.
    Personligen har jag aldrig i mitt liv hört talas om ett däckmärke som heter Heidenau?? Är det ett bra däck? Hur är det på en våt asfaltsväg? Är det någon som har ett sånt här?

    / Tobbe.

  10. #40
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Ja alltså, det är en djungel det där med däck. Jag vet ju inte hur stort mitt intresse för off-road blir? Jag har ju inga mc-kompisar idag som kör med off-road hojar. Så när jag ska ut o köra med dem blir det ju enbart asfalt.
    Dessutom så är det ju främst för att sitta bekvämt på långresor med hojen som jag köpte den. Jag är en van asfaltförare och har kört många mil och är en riktigt bra banförare (Om jag får säga det själv). Men så lockar det så att köra off-road. Men inte i de djupaste lerhålen då. Men ändå ut lite i skog o mark.
    Jag hade ju som ide att köpa Anakee 2 som första däck till den? Det sägs vara ett 80-20% asfalt/off-road däck.
    Jag har kollat en del på Heidenau K-60 SCOUT. Det verkar vara ett bra däck som mer än väl skulle klara av de små gupp och vattenpölar som jag tänker börja med.
    Personligen har jag aldrig i mitt liv hört talas om ett däckmärke som heter Heidenau?? Är det ett bra däck? Hur är det på en våt asfaltsväg? Är det någon som har ett sånt här?

    / Tobbe.
    Är väl ett tyskt däck och funkar nog mycket bättre än anakee på grus,men på våt vägbana kommer det nog inte i närheten.Har för mig jag läst nått test nån stans där någon påstod att dom var rätt hala på blöt asfalt.Men som sagt på våt asfalt så finns nog inget däck som slår anakeeSlå en kik på nya mezeler karoo 3 ser riktigt bra ut. http://www.metzeler.com/site/uk/prod...e/Karoo-3.html
    Senast redigerat av engström67 den 2013-01-14 klockan 20:08.

Liknande ämnen

  1. Gruskörning
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 09:03
  2. Gruskörning på rallyvägar i Värmland
    Av Mats Liifv i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 18:18
  3. Gruskörning
    Av Kret i forum Offroad
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 16:35
  4. Uppkörning snart fråga om gruskörning
    Av moses i forum MC-kort
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •