Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 75

Ämne: Grön på gruskörning!

  1. #41
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Är väl ett tyskt däck och funkar nog mycket bättre än anakee på grus,men på våt vägbana kommer det nog inte i närheten.Har för mig jag läst nått test nån stans där någon påstod att dom var rätt hala på blöt asfalt.Men som sagt på våt asfalt så finns nog inget däck som slår anakeeSlå en kik på nya mezeler karoo 3 ser riktigt bra ut. http://www.metzeler.com/site/uk/prod...e/Karoo-3.html
    Karoo 3 ser ju fina ut, var hittar du en säljare för dem? Ingen av de jag brukar handla däck av har just det däcket.

    / Tobbe.

  2. #42
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Karoo 3 ser ju fina ut, var hittar du en säljare för dem? Ingen av de jag brukar handla däck av har just det däcket.

    / Tobbe.
    Dom släpps inte förrän i mars.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #43
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Dom släpps inte förrän i mars.
    Jepp det står även i länken

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Har inte heller hört talas om Heidenau tidigare. Jag har varit i kontakt med Hojdäck.se, dom kan få fram ett K 60 i min storlek kostar dock ca 1050 kr. Kanske blir det ett Karoo 3 istället verkar likna K 60 Scout. Prisfråga..
    //Håkan

  5. #45
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Har inte heller hört talas om Heidenau tidigare. Jag har varit i kontakt med Hojdäck.se, dom kan få fram ett K 60 i min storlek kostar dock ca 1050 kr. Kanske blir det ett Karoo 3 istället verkar likna K 60 Scout. Prisfråga..
    //Håkan
    Karoo 3 är ju Metzeler = bättre kvalite,kostar nog nån krona till.Är själv lite sugen på karoo3,ska höra med Euromaster här i stan. Normal smc rabatt är ju 28% sedan ingår ju alltid montering och balansering i priset
    nya anakee 3 är intressant med,men dock sämre grusegenskaper.Men är ju asfalt som det ska funka bäst på.Anakee 2 är ju kanon på lättare klenare maskiner på tyngre vassare så slits dom snabbt vid aktiv körning.Har kört grus med min yamaha både med michelin pilotroad 3 och Anakee 2 märkte ingen skillnad.Sitter väl tourance exp på nya hojen,ska köra slut på dom sedan får jag se vilket jag testar ovan
    Senast redigerat av engström67 den 2013-01-15 klockan 15:41.

  6. #46
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Hasselman Visa inlägg
    Jag har kört med Heidenau K60 som mitt standarddäck de senaste tre åren ca 5000 mil. För mig har det fungerat som en schwitsisk armékniv, d.v.s bra till allt men inte perfekt till nåt. Jag har vart på gruskurs med dem, jag har kört kurs på go-kartbana (både som instrtuktör och deltagare) samt på SMC-kurs på Gelleråsen och jag kör med dem dagligen ca 7 mil till och från jobbet, just nu. Fast just nu har jag K60 versionen med mjukare gummiblandning och extra mycket silica (däcken är märkta M+S, mud and snow). Ända gången jag haft problem med sommarversionen var i regn på Amsberg (kartingbana utanför Borlänge) när jag var för snabb på gasen med fullt nedlägg i en kurva. Annars gick det att köra med moderat släpp på bägge hjulen och fotpinneskarp samtidigt som det ändå kändes tryggt och med full kontroll. Vinterversionen blir lite för hård vid temperaturer under -10*C, men då har jag å andra sidan mera stöd av skidorna om det är ordentligt med snö på vägen.
    Jag har köpt mina däck via Mynetmoto eller MC-däckonline beroende på hur många däck jag köpt per gång. Montering gör jag själv.
    Jag har också en omgång Continental TKC80 liggande för tillfällen då jag vet att jag ska köra enbart grusväg med inslag av leriga kostigar. På leriga vägar hinner K60 inte riktigt rensa ur mönstret och det blir för många lyft för min dåliga rygg.
    Mitt råd/tips för en nybörjare på löst underlag är: Gå grusgurser (SMC's eller andras), gå med i nåt grusbusgäng, var inte för rädd om hojen och NJUUT! Farterna på grus är oftast lägre än på asfalt och man landar oftast mjukt (gräs och grus är mjukare än asfalt).
    Vid vinterkörning eller körning på blöta leriga grusvägar är det inte frågan OM man går omkull utan NÄR man går omkull. D.v.s: räkna med att lägga hojen någon gång då och då, ha ordentliga skydd och se till att inte träffa några hårda föremål, såsom bilar eller trän.

    Till Räven: jodå, jag lever och har hälsan. Gott nytt hojår!
    Bra,då vet jag det
    Jan

  7. #47
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hasselman Visa inlägg
    Jag har kört med Heidenau K60 som mitt standarddäck de senaste tre åren ca 5000 mil. För mig har det fungerat som en schwitsisk armékniv, d.v.s bra till allt men inte perfekt till nåt. Jag har vart på gruskurs med dem, jag har kört kurs på go-kartbana (både som instrtuktör och deltagare) samt på SMC-kurs på Gelleråsen och jag kör med dem dagligen ca 7 mil till och från jobbet, just nu. Fast just nu har jag K60 versionen med mjukare gummiblandning och extra mycket silica (däcken är märkta M+S, mud and snow). Ända gången jag haft problem med sommarversionen var i regn på Amsberg (kartingbana utanför Borlänge) när jag var för snabb på gasen med fullt nedlägg i en kurva. Annars gick det att köra med moderat släpp på bägge hjulen och fotpinneskarp samtidigt som det ändå kändes tryggt och med full kontroll. Vinterversionen blir lite för hård vid temperaturer under -10*C, men då har jag å andra sidan mera stöd av skidorna om det är ordentligt med snö på vägen.
    Jag har köpt mina däck via Mynetmoto eller MC-däckonline beroende på hur många däck jag köpt per gång. Montering gör jag själv.
    Jag har också en omgång Continental TKC80 liggande för tillfällen då jag vet att jag ska köra enbart grusväg med inslag av leriga kostigar. På leriga vägar hinner K60 inte riktigt rensa ur mönstret och det blir för många lyft för min dåliga rygg.
    Mitt råd/tips för en nybörjare på löst underlag är: Gå grusgurser (SMC's eller andras), gå med i nåt grusbusgäng, var inte för rädd om hojen och NJUUT! Farterna på grus är oftast lägre än på asfalt och man landar oftast mjukt (gräs och grus är mjukare än asfalt).
    Vid vinterkörning eller körning på blöta leriga grusvägar är det inte frågan OM man går omkull utan NÄR man går omkull. D.v.s: räkna med att lägga hojen någon gång då och då, ha ordentliga skydd och se till att inte träffa några hårda föremål, såsom bilar eller trän.

    Till Räven: jodå, jag lever och har hälsan. Gott nytt hojår!
    Har för fick det ska finnas nått som heter Heidenau scout? Äh strunt samma.Funkar nog fint på dom där lättare motorsvaga maskinerna,har ju själv en Dominator i garaget som väntar på lite motordelar.Den blir det väl att leka runt med och behöver inte vara så rädd om hellersitter t63 på den nu kan ju testa heidi eller vad det va på den.Den stora maskinen vill jag ha pålitliga däck som håller och har bra grepp på vått och torrt vid aktiv körning.Med mer än dubbla effekten och mera vikt så är ju däcken viktiga för maximalt grepp.Gocartbana?i Amsberg ja det är nog kul,men roligare i en cart,går mycket fortare

  8. #48
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Däck o däck! Den eviga frågan som kan bollas fram och tillbaka i evighet känns det som.

    Jag vet att det säkert är rakt emot de flesta grusrävar på detta forumet att köpa Michelin Anakee 2 till min nya Tiger.
    Men jag tänker lite så här. Att jag är helt ny på denna sortens hoj har bara testkört en Tiger en gång innan. Så jag sätter på ett på däck som är lite mer asfalts inriktade denna gången.
    Så jag i lugn och ro bekanta mig med hojen och göra mig lite bekväm med att faktiskt köra lite på grusvägarna hemmavid och ta någon gruskurs och så med smc.
    Har dessutom en tur planerad till Tyskland på några hundra mil i sommar. Jag tror att Anakee 2 är ett bra res-däck.
    Dessutom räknar jag med att träffa lite gruskompisar i år som jag kan börja köra lite ihop med. Så då kommer jag att vara lite mer förberedd att ta det stora steget nästa säsong. Killarna jag kör med idag kör alla racer-maskiner så det blir ju till att åka med dem som vanligt först.

    Men de där Metzeler Karoo 3 ser ju skitfina ut. Säker på att det skulle kunna bli dem nästa år. Dem är ju mer håriga att köra off-road med?

    /Tobbe.

    P.S. Kan någon säga till mig att Anakee 2 är ett bra däck för mig?

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Däck o däck! Den eviga frågan som kan bollas fram och tillbaka i evighet känns det som.

    Jag vet att det säkert är rakt emot de flesta grusrävar på detta forumet att köpa Michelin Anakee 2 till min nya Tiger.
    Men jag tänker lite så här. Att jag är helt ny på denna sortens hoj har bara testkört en Tiger en gång innan. Så jag sätter på ett på däck som är lite mer asfalts inriktade denna gången.
    Så jag i lugn och ro bekanta mig med hojen och göra mig lite bekväm med att faktiskt köra lite på grusvägarna hemmavid och ta någon gruskurs och så med smc.
    Har dessutom en tur planerad till Tyskland på några hundra mil i sommar. Jag tror att Anakee 2 är ett bra res-däck.
    Dessutom räknar jag med att träffa lite gruskompisar i år som jag kan börja köra lite ihop med. Så då kommer jag att vara lite mer förberedd att ta det stora steget nästa säsong. Killarna jag kör med idag kör alla racer-maskiner så det blir ju till att åka med dem som vanligt först.

    Men de där Metzeler Karoo 3 ser ju skitfina ut. Säker på att det skulle kunna bli dem nästa år. Dem är ju mer håriga att köra off-road med?

    /Tobbe.

    P.S. Kan någon säga till mig att Anakee 2 är ett bra däck för mig?
    I mitt tycke är Anakee det bästa valet. Du kan köra hårt på asfalt och kan även köra grus med måtta med de däcken.

  10. #50
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    I mitt tycke är Anakee det bästa valet. Du kan köra hårt på asfalt och kan även köra grus med måtta med de däcken.
    Åh, tack Olle! Äntligen...

    / Tobbe.

Liknande ämnen

  1. Gruskörning
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 09:03
  2. Gruskörning på rallyvägar i Värmland
    Av Mats Liifv i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 18:18
  3. Gruskörning
    Av Kret i forum Offroad
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 16:35
  4. Uppkörning snart fråga om gruskörning
    Av moses i forum MC-kort
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •