Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Gott nytt hojår!

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Gott nytt hojår!

    Åker bort imorgon så jag får passa på att önska alla ett riktigt gott nytt år!
    (och är ni skjutglada så som jag är så var försiktiga, och kom ihåg att skyddsglasen ska vara på näsan om ni vill ha möjlighet att köra hoj många år till)

  2. #2
    Hondamannen
    Gäst
    Detsamma!

    Det jag inte har klurat ut är om du är en svensk som på i Finland eller om du är en Finnländare som kan svenska? För övrigt jag har hört att finlandsvenskan är annorlunda än den svenska som pratas i Sverige.

  3. #3
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Detsamma!

    Det jag inte har klurat ut är om du är en svensk som på i Finland eller om du är en Finnländare som kan svenska? För övrigt jag har hört att finlandsvenskan är annorlunda än den svenska som pratas i Sverige.
    Jag är finlanssvensk, låter tyvärr inte som mumin (han pratar högsvenska) eftersom jag pratar min gräsliga västnyländska dialekt
    Senast redigerat av Mymlan den 2012-12-30 klockan 19:45.

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    Min vän som också är finlandssvensk säger att den svenska som talas i Sverige har en massa låneord som finlandsvenskan inte har. Stämmer det?

  5. #5
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Min vän som också är finlandssvensk säger att den svenska som talas i Sverige har en massa låneord som finlandsvenskan inte har. Stämmer det?
    Stämmer till en viss del, visst har vi också en del låneord från t.ex engelskan men inte i samma utsträckning. Dock händer det att vi lånar en del ord från finskan och ibland från ryskan. Enligt min kompis i Sverige låter finlandssvenskan mera gammaldags än rikssvenskan. Vi har kvar en hel del gamla ord som fallit i glömska i Sverige. Finns en hel del olika dialekter också, min kamrat blir rent irriterad på mig när jag blir ivrig och drar på med min västnyländska. Hon brukar då beordra mig att "Skärp dig och tala så man förstår!"
    Senast redigerat av Mymlan den 2012-12-30 klockan 20:05.

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    lol så sa min vän också, att den svenska som används i Finland är gammaldags än den svenska som talas idag.

  7. #7
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Högsvenskan (den bildade finlandssvenskan) som talas i Helsingfors verkar dock ha mera engelska låneord än många gamla dialekter, j****r vilken röra. Kom förresten ihåg att skjuta alla raketer från tillåten plats, samt bete dig anständigt. Annars kommer farbror polis och låser in dig i butkan!
    (ryskt låneord, betyder häktet)
    Senast redigerat av Mymlan den 2012-12-30 klockan 20:23.

  8. #8
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Jag hakar på med ett Gott Nytt År!
    Kommer att fira in det nya året i en liten stuga långt från internet & fyrverkerier tillsammans med svåger & svägerska samt 4st hundar. Skjutglad har jag alltid varit, men med hundar så har man fått skippa raketerna, skjuter enbart på bana nuförtiden.
    Fjädring är överskattat..

  9. #9
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    Jag hakar på med ett Gott Nytt År!
    Kommer att fira in det nya året i en liten stuga långt från internet & fyrverkerier tillsammans med svåger & svägerska samt 4st hundar. Skjutglad har jag alltid varit, men med hundar så har man fått skippa raketerna, skjuter enbart på bana nuförtiden.
    Låter mysigt. Vår hund gillar raketer, men hon får inte vara med för hon gillar dem så mycket att hon tror hon kan ta fatt dem. Katterna brukar mest sova, samt sitta i fönstret och fundera vad de där människoidioterna håller på med
    Senast redigerat av Mymlan den 2012-12-30 klockan 21:59.

Liknande ämnen

  1. Gott slut, Gott nytt
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-12-31, 10:08
  2. Gott Nytt År!!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 00:20
  3. Gott nytt år
    Av Zigge i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 00:09
  4. Gott nytt år
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 07:29
  5. Gott Nytt År!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •