Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Etik och moral vid försäljning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Etik och moral vid försäljning

    Undrar hur många säljare som stått med lång näsa vid en tilltänkt affär. finns många exempel på detta.
    Själv skulle jag sälja en häst. Kunden avtalat tid och hästen görs i ordning till avtalad tid, men ingen köpare dyker upp, eller hör av sig.
    Avtalade tid för en bilförsäljning där kunden hävdade att han garanterat skulle köpa den. Varken kom eller hörde av sig.
    En köpare till en mc jag hade skulle lämna besked senare på dagen, men hör inte av sig.
    Det klassiska är väl då köparen till en mc kommer och har någon förståsigpåare med sig. Då skall det klagas på både det ena och det andra bara för att försöka pruta. Skulle sälja en 30 år gammal hoj som jag uppgivit vara i bruksskick. Oj sade paret, den är ju sliten!!!

  2. #2
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Oj, en sliten 30 år gammal hoj?? Den borde ju vara i nyskick!
    Som denna: http://www.blocket.se/jonkoping/Hond...7.htm?ca=7&w=3
    Jo, det finns många orealistiska köpare och säljare...........
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  3. #3
    För att inte tala om säljare som beter sig som rena rama skurkar. Bara för att man kommer hundra plus mil för att köpa så står dom där och låtsas se ovetande ut. Desto längre ner i landet man kommer, desto oärligare människor känns det som.


    Har åkt ner några gånger och bl a fått till svar typ:
    "-neeh, du frågade ju om jag vält med den, fast den tippade på garageplan lite från sidostödet en gång. Men det är ju inte så farligt?!?
    Eller när man åkt ner för att titta på en hoj som inte har repor och jag kommenterat med ett:
    "- neeh, du har ju rätt, det finns ingen repa, men och andra sidan...hur ska det finnas repor när den delen är sprucken och borta"
    Senast redigerat av V Saarela den 2012-12-23 klockan 10:58. Anledning: mena säljare.....inte köpare

  4. #4
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Oj, en sliten 30 år gammal hoj?? Den borde ju vara i nyskick!
    Som denna: http://www.blocket.se/jonkoping/Hond...7.htm?ca=7&w=3
    Jo, det finns många orealistiska köpare och säljare...........
    En snabb titt på centralstödet visar att det inte är nyskick där. Många års skit har fastnat på det.

  5. #5
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Jag har nyss letat och köpt både bil och mc via blocketannonser, retar mig på säljare som inte kan skriva ut väsentlig information i annonstexten, som antal mil, besiktad, körklar?
    De finns de som skriver desto mer också då en del tomtar kan skriva en låång harang om hur mkt de kostat på bilen i utbytta delar för att avsluta längst ned med "lite småfix, skuren motor".
    Fjädring är överskattat..

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    En snabb titt på centralstödet visar att det inte är nyskick där. Många års skit har fastnat på det.
    Jag har aldrig putsat på centralstödet.Den få gå med på den almena tvätten som sker bara när det är riktigt nödvändigt.
    Jan-Olov

  7. #7
    Ankan1
    Gäst
    ... eller som när säljaren skriver, "i mycket bra skick" och så ser föremålet ut att ha överlevt minst två världskrig.

    Var och tittade på en bil för många år sedan "i mycket bra skick" där det visade sig att bilens ena sida var krockskadad och detta inte nämndes i annonsen.På min fråga hur vederbörande säljare kunde påstå att bilen var "i mycket bra skick" med tanke på skadan svarade stollen, om man vill lägga pengar på att reparera bubblan i dörren !?.

    Ännu längre tillbaka med nytt körkort var jag ute med fassan och jagade efter min första bil när en nylackerad bil dök upp och vi tog en titt.Fassan blev misstänksam och sparkade ett stort hål i hela tröskellådan.Ägaren gormade och skrek och fassan garvade och frågade lugnt hur många eventuella kunder denna säljare hade tänkt försöka lura på en gammal upprostad bil som nylackerats för att se fin ut.LOL.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-12-23 klockan 15:55.

  8. #8
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Var för många år sedan och köpte en gammal amazon med en kompis,den såg fin ut och var nybesiktigad.Han körde med den ett år och besiktiga den igen.Det gick bra till de började knacka rost under,då höll bilprovaren på att bli ihjälslagen av en en balk under som var gjuten i cement och trillade ner.

  9. #9
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148
    När jag kom till detta vackra och underbara land för 41 år sen så var jag förbrullade men förtjust i mentaliteten hos folk här.
    Jag växte upp i norrland på 70talet. Märkte mycket snabbt att folk brydde sig mer om moral och etik mer än religion, det var nåt som jag integrerades sakta men säkert i samhället och älskade attityden trots nån enstaka rasister (dom var välldigt få)
    i etik och moral ingår det att säger man en sak så ska man stå för det.
    Att jobba svart eller stjäla var otänkbart för alla. Skatt ska man betala och vara glad för, den skulle gynna dom som har det dåligt.
    Att köpa och sälja på den tiden var bara fast pris som gäller, man kunde vara hygligt och pruta lite för bensin pengar möjligen men inget annat, lurendrägerie var inte att tänka på för då blir man utfryst.
    Snacka om moral och etik då.
    Nu är det annorlunda helt plötsligt för nu beundras IDIOTER som vill bara ruffa åt sig.
    Dom skatter vi hade betalat i 40 års tid, nu ska dom betalas tillbacks till stora företag och kapitalister i forma av gratis arbetskaft (subvenstionerad från skatt-kistan som alla bidrog till för att arbeta)
    mycket mer hade jag gärna kunnat skriva här, men det skulle bli för tråkigt att läsa pga den vardag vi befinner oss i. dessutom så är det jultider och jag vill gärna att vi skulle vara glada.
    Men jag ger mig F-n på att aldrig integreras till dom här nya metoder, jag håller mig till etik och moral dom få åren jag har kvar.
    Ha en riktig trevlig JUL allesammans.
    mvh
    Ben
    Senast redigerat av eljem den 2012-12-23 klockan 19:16.
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

  10. #10
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    ... eller som när säljaren skriver, "i mycket bra skick" och så ser föremålet ut att ha överlevt minst två världskrig.

    Var och tittade på en bil för många år sedan "i mycket bra skick" där det visade sig att bilens ena sida var krockskadad och detta inte nämndes i annonsen.På min fråga hur vederbörande säljare kunde påstå att bilen var "i mycket bra skick" med tanke på skadan svarade stollen, om man vill lägga pengar på att reparera bubblan i dörren !?.

    Ännu längre tillbaka med nytt körkort var jag ute med fassan och jagade efter min första bil när en nylackerad bil dök upp och vi tog en titt.Fassan blev misstänksam och sparkade ett stort hål i hela tröskellådan.Ägaren gormade och skrek och fassan garvade och frågade lugnt hur många eventuella kunder denna säljare hade tänkt försöka lura på en gammal upprostad bil som nylackerats för att se fin ut.LOL.
    Får man anlita din far om man ska köpa något någon gång? Känna ibland som man är idealtypen för att bli lurad.

Liknande ämnen

  1. Låg mc-försäljning
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 20:16
  2. Försäkring och försäljning?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 06:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •