Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Etik och moral vid försäljning

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av eljem Visa inlägg
    När jag kom till detta vackra och underbara land för 41 år sen så var jag förbrullade men förtjust i mentaliteten hos folk här.
    Jag växte upp i norrland på 70talet. Märkte mycket snabbt att folk brydde sig mer om moral och etik mer än religion, det var nåt som jag integrerades sakta men säkert i samhället och älskade attityden trots nån enstaka rasister (dom var välldigt få)
    i etik och moral ingår det att säger man en sak så ska man stå för det.
    Att jobba svart eller stjäla var otänkbart för alla. Skatt ska man betala och vara glad för, den skulle gynna dom som har det dåligt.
    Att köpa och sälja på den tiden var bara fast pris som gäller, man kunde vara hygligt och pruta lite för bensin pengar möjligen men inget annat, lurendrägerie var inte att tänka på för då blir man utfryst.
    Snacka om moral och etik då.
    Nu är det annorlunda helt plötsligt för nu beundras IDIOTER som vill bara ruffa åt sig.
    Dom skatter vi hade betalat i 40 års tid, nu ska dom betalas tillbacks till stora företag och kapitalister i forma av gratis arbetskaft (subvenstionerad från skatt-kistan som alla bidrog till för att arbeta)
    mycket mer hade jag gärna kunnat skriva här, men det skulle bli för tråkigt att läsa pga den vardag vi befinner oss i. dessutom så är det jultider och jag vill gärna att vi skulle vara glada.
    Men jag ger mig F-n på att aldrig integreras till dom här nya metoder, jag håller mig till etik och moral dom få åren jag har kvar.
    Ha en riktig trevlig JUL allesammans.
    mvh
    Ben
    Du levde nog i ett annat norrland än där jag är född och uppvuxen. Svartarbete har ända fram till ROT avdragens tid varit mer regel än undantag här. Speciellt på 70 och 80 talet då vänsterpolitiken i Sverige hade skattesatser på 50 procent för en vanlig löntagare och ingen hade råd att leja hantverkare vitt. Skatten gynnade dom arbetsskygga som i princip hade mer kvar i plånboken av A-kassan än vad de yrkesverksamma hade av sin lön. Minns den arbetslöse grannen som ansåg att alla som arbetar är idioter eftersom man tjänade lika mycket på att stämpla. Dom skatter vi har betalat in har faktiskt genererats av arbete i dom stora företagen i detta land så vi ska vara tacksamma att dom finns. Men din uppfattning är inte så ovanlig i de mindre byarna i inlandet där man alltid levt på vad andra arbetat ihop och man tror att staten har en outsinlig kassa att ösa pengar ur. Idag är t.ex Norrbotten den region som bidrar mest till statens finanser istället för att som på 70 talet bara varit en tärande del. Detta tack vare de stora bolagen, gruvor, skog, vattenkraft. och en herrans massa småföretag.

    http://www.di.se/artiklar/2012/12/12...ga-for-landet/
    Senast redigerat av RobbeS den 2012-12-26 klockan 13:12.

  2. #12
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Får man anlita din far om man ska köpa något någon gång? Känna ibland som man är idealtypen för att bli lurad.
    Det hade han säkert ställt upp på när han som verkmästare på före detta GM i Sverige och senare Volvo på en mindre ort i Sverige innan han startade åkeri kunde en hel del om dessa fordon.Men som sagt så dog han tyvärr för lite mer än två år sedan och jag får föra hans arv vidare med det han lärde ... Men tack för dina ord, de VÄRMER.

    http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=5518

    http://www.sporthoj.com/galleri/?do=...2&ordning=desc

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av eljem Visa inlägg
    När jag kom till detta vackra och underbara land för 41 år sen så var jag förbryllad men förtjust i mentaliteten hos folk här.
    .......
    .......
    Men jag ger mig F-n på att aldrig integreras till dom här nya metoder, jag håller mig till etik och moral dom få åren jag har kvar.
    Ha en riktig trevlig JUL allesammans.
    mvh
    Ben
    Känner igen ditt resonemang, hustrun tillhör samma kategori som du..
    "Jag känner inte längre igen mitt Sverige idag, jämfört med "då"..

    Är det tillåtet att citera Måååna Sahlin?:
    "Glöm det gamla Sverige, det kommer aldrig tillbaka.."

    Nej tyvärr, det gör nog inte det. JAG klarar mig, har 15 år kvar, i bästa fall, nästa generation gör det, kanske.
    Men sen...

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hoppar in i tråden igen. Var har affärsmoralen tagit vägen? Det är ju nästan livsfarligt att köpa och sälja något idag.
    Nästan det farligaste att hålla på med är ju att sälja hästar med deras garantier. Att sälja en hoj är ju lättare för då kan ju köparen kolla själv eller ha en sakkunnig till hands. Att kunna lita 100% på en vägmätare går ju inte heller tyvärr, om det inte finns en riktig bok.
    För länge sedan hade jag en svåger som fick extrabetalt för att gå in i vissa bilmätare och ställa tillbaka dem. Tror någon att detta har upphört??
    Hur många har inte hört " du får pengar om två veckor " och liknande? Sånt snack förekom ju även förr, men då fick man pengarna.
    Att det går att klanta sig är ju bekant. En man köpte en mc och fick den till ett mycket bra pris.
    Lämnade en handpennig och tog hojen med sig. Han hade redan en spekulant på just en sådan hoj. I och med köpet så reggades hojen i nya köparens namn, men han anmälde inte det försäkringsbolaget. Han tog en provsväng efter några dagar och lyckades kvadda hojen. Ingen försäkring gällde. Säljaren fick det besvärligt att få ut betalning för hojen fastän de hade skrivit köpekontrakt.
    Om ni som köper eller säljer en mc utan kontant betalning eller direkt banköverföring, skriv ett avtal. SMC har att ladda ner och skriva ut.
    Alla är inte omoraliska utan det finns ju hopp för framtiden, men man får vara lite försiktig.
    Tänk på att en skojare lever på att vara sympatisk och trovärdig.

  5. #15
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    E man så jävla dum att man säljer en hoj eller en bil utan kontant betalning så får man fanimej skylla sej själv!
    Finns inte ett avtal som skyddar dej när det gäller privata affärer!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Känner igen ditt resonemang, hustrun tillhör samma kategori som du..
    "Jag känner inte längre igen mitt Sverige idag, jämfört med "då"..

    Är det tillåtet att citera Måååna Sahlin?:
    "Glöm det gamla Sverige, det kommer aldrig tillbaka.."

    Nej tyvärr, det gör nog inte det. JAG klarar mig, har 15 år kvar, i bästa fall, nästa generation gör det, kanske.
    Men sen...
    "Måååna" har faktiskt rätt för en gångs skull. I en internationell värld har det svenska folkhemmet inte mycket att tillföra. Den tiden är förbi och våran statsminister har som enda uppgift att anpassa den svenska politiken och ekonomin till omvärlden för att landet alls ska överleva.
    Sen håller jag väl med om att man inte lämnar ifrån sig en mc innan man fått full betalning.

  7. #17
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Sen håller jag väl med om att man inte lämnar ifrån sig en mc innan man fått full betalning.
    Jag gjorde det senast i juni när jag sålde och släppte iväg min MP3 utan att ha fått en krona. Det var trassel med banköverföring just då. Vi skrev kontrakt, jag kopierade hans körkort och släppte iväg honom med hojen. Det kändes lite osäkert men han ringde på kvällen och berättade att han lyckats föra över pengar. De fanns på mitt konto nästa dag.

Liknande ämnen

  1. Låg mc-försäljning
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 20:16
  2. Försäkring och försäljning?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 06:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •