Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Can Am Spyder

  1. #11
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag skulle hellre ha en Piaggio MP 3. Den uppför sig som en hoj trots sina tre hjul, dvs den lutar i kurvorna som en hoj och svängs med lutning som en hoj, eller med motstyrning. Automat iofs, men jag lever hellre med det än att åka som en trehjulig bil. Får oxå köras på B-kort, men med äkta hojkänsla.
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2012-12-23 klockan 00:50.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av LAHA Visa inlägg
    Precis så var det den första tiden då man var van att grensla alla ojämnheter, roadkills och annat skit med fyrhjulingen! Man träffade klockrent varje gång, men man lär sig ;-)
    Man är däremot lite försiktig med grusvägar då den har en väldigt kostsam rem för drivningen som verkar ha en magnet för lagom stora stenar....
    För övrigt har den bra åkkomfort med justerbara fjädrar, vissa nya modeller har även luftfjädring men då liknar den mer en 3-hjulig Goldwing.
    Kul med lite udda fordon och på den här är ju t.o.m. antalet hjul udda. Att det är lättare att hitta gropar är naturligt för den går i tre spår mot i ett på MC;n. På grus blir det alltså att framhjulen passar i spåren och bakhjulet hoppar i hästatrampet.

    Den där remmen är väl samma kuggrem som finns på en del glidare? Kan den bytas ut mot vanlig kedja utan att man får operera om hela ekipaget?
    Ove

  3. #13
    Medlem LAHAs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag skulle hellre ha en Piaggio MP 3. Den uppför sig som en hoj trots sina tre hjul, dvs den lutar i kurvorna som en hoj och svängs med lutning som en hoj, eller med motstyrning. Automat iofs, men jag lever hellre med det än att åka som en trehjulig bil. Får oxå köras på B-kort, men med äkta hojkänsla.
    Jag ska väl inte sticka under stolen med att jag har sneglat lite på MP3 och liknande, men det faller på saknad effekt, min har alltså en 990cc Rotax V-twin med ca 110 hk och gör 0-100 på ca 4 sekunder.
    BRP som CanAm egentligen heter har ett patent på en lösning med lutning och motstyrning som förhoppningsvis släpps före det blir tid att byta in min!

  4. #14
    Medlem LAHAs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kul med lite udda fordon och på den här är ju t.o.m. antalet hjul udda. Att det är lättare att hitta gropar är naturligt för den går i tre spår mot i ett på MC;n. På grus blir det alltså att framhjulen passar i spåren och bakhjulet hoppar i hästatrampet.

    Den där remmen är väl samma kuggrem som finns på en del glidare? Kan den bytas ut mot vanlig kedja utan att man får operera om hela ekipaget?
    Den där remmen är fruktansvärt lång och skulle nog behöva delas upp på 2 kedjor i så fall! Det är lättare att undvika grusvägar

  5. #15
    Jåke
    Gäst
    Vill man häda kan man säga att det är en SkiDoo snöskoter (BRP) med Apriliamotor (V990) och hjul :-)

    Skoj, har haft "samma" motor i en tvåhjuling.

    Anti-spin?

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/
    Senast redigerat av Jåke den 2012-12-23 klockan 10:03.

  6. #16
    Medlem LAHAs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    17
    Haha ja fast Rotaxmaskinen kommer ju från ett BRP företag den åxxå så det är bara "hemmaprodukter", fabriken ägs numera av BRP!

    Japp antispinn, antisladd, antitipp, abs och dynamisk styrservo som även den har någon bokstavskombination.... Antispinn aktiveras dock först vid hastigheter över 50 km/t och så länge styret hålls absolut rakt fram! (Burnisläge)
    Allt detta för att få fram en av de säkraste motorcyklar man kan ha!

  7. #17
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av LAHA Visa inlägg
    Jag ska väl inte sticka under stolen med att jag har sneglat lite på MP3 och liknande, men det faller på saknad effekt, min har alltså en 990cc Rotax V-twin med ca 110 hk och gör 0-100 på ca 4 sekunder.
    BRP som CanAm egentligen heter har ett patent på en lösning med lutning och motstyrning som förhoppningsvis släpps före det blir tid att byta in min!
    Ja, det förstås. Det kan ju vara en effektfråga. Men jag har själv haft en MP3 i två år innan jag gjorde slag i saken och tog ett A-kort och har nu ett sådant sedan i augusti, och att skaffa ett sådant är mitt hetaste tips. Då kan du välja mellan alla märken och modeller och effekter!

    Jag ser att du är ny här och jag vill verkligen hälsa dig välkommen hit! För jag tycker att det är kul att snacka med folk med alla sorters hojar och jag tycker det är kul att åka med folk med alla sorters hojar! Du bor ju i Skåne också så kanske kan vi träffas och åka tillsammans någon gång i sommar.
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2012-12-23 klockan 11:36.

  8. #18
    Medlem LAHAs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    17
    Tack för välkomnandet, jag har för tillfället inget 2- hjulingssug då jag trots allt kommer från bilsportsvärlden via fyrhjuling men vem vet vad jag grenslar om något år.
    Vad menar du, finns det flera olika märken????

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag diggar faktiskt både Can Am och Piaggios MP3. Hade nog haft svårt att välja själv - vet att Can Am har mer effekt, men jag har en grej för scootrar

    Schysst lack.

    Teckomatorp är ju i närheten också...vi skåningar borde dra en runda så fort det blir vår...

  10. #20
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av LAHA Visa inlägg
    Tack för välkomnandet, jag har för tillfället inget 2- hjulingssug då jag trots allt kommer från bilsportsvärlden via fyrhjuling men vem vet vad jag grenslar om något år.
    Vad menar du, finns det flera olika märken????
    Piaggio MP 3 är en schysst trehjulig scooter upp till 500 cc som är lika bred som en vanlig hoj och som lutar och styrs som en vanlig hoj med lutning eller motstyrning. Verkligen värd att kolla in för den som har B-kort och vill köra hoj.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •