Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Can Am Spyder

  1. #1
    Medlem LAHAs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    17

    Can Am Spyder

    Jag har efter en del år i fyrhjulingsträsket tagit mod till mig o minskat antal hjul till 3 och blivit lycklig ägare till en CanAm Spyder!

    En riktigt kul o trevlig Touringmaskin som får köras på B-behörighet.

    Har nu 1,5 år senare avverkat ca 2000 mil utan några som helst problem, de flesta milen dessutom med frun på bönpallen.

    Längsta dagsetapp gjordes i somras på väg hem från Umeå, sträckan Gävle - Teckomatorp knappt 80 mil avverkades med knappast någon träsmak i baken.


  2. #2
    Hondamannen
    Gäst
    Varför kör du en trehjuling och inte en tvåhjuling?

  3. #3
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    "Varför trehjuling?" Det framgår väl av att det sägs att den kan köras med B behörighet men även av A behörighet beroende hur den registrerats.
    Också bra om man är handikappad i benen till viss grad.



    Senast redigerat av MEHall den 2012-12-25 klockan 18:09.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  4. #4
    Medlem LAHAs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    17
    Är inte begåvad med A-kort, men det största skälet är nog att det känns så mycket tryggare med stödhjul ;-)

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    ok då är jag med...för min del så är det antingen ett hjul för mkt eller för lite.

  6. #6
    Medlem LAHAs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    17
    Jo så är det ju rent traditionellt så klart, kanske tid att ändra på det.....

  7. #7
    En liten fråga, beter sig hojen som en bil i en kurva eller lutar den som en hoj?
    Dom är väldigt fräcka i alla fall. Jag såg en kille som saknade ett ben nu i somras och han körde en Can-Am med en hållare för kryckan lätt åtkomlig, funkade jättebra.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem LAHAs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    17
    Den håller sig plant som en bil men det krävs lite "burkning" om man vill det ska undan i kurvarna!
    Spydern funkar jättebra för många handikappade då den kan fås med semisekventiell låda som styrs från vänsterhandtaget med tumme och pekfinger, även rullstolsbundna har vi med i våran lilla klubb.
    Killen du såg är troligtvis Lars Stjärna från Olofström som kör massor med mil varje år, i somras körde han över 500 mil på en vecka vilket är en prestation med tanke på att han dessutom är 70+

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Kul farkost! En fråga: Hur funkar den på lite sämre vägar? Med tre hjul måste man väl hitta varenda tjälskott och vägspricka?
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Medlem LAHAs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    17
    Precis så var det den första tiden då man var van att grensla alla ojämnheter, roadkills och annat skit med fyrhjulingen! Man träffade klockrent varje gång, men man lär sig ;-)
    Man är däremot lite försiktig med grusvägar då den har en väldigt kostsam rem för drivningen som verkar ha en magnet för lagom stora stenar....
    För övrigt har den bra åkkomfort med justerbara fjädrar, vissa nya modeller har även luftfjädring men då liknar den mer en 3-hjulig Goldwing.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •