Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Mappad, bänkad m.m.??

  1. #11
    http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=patte

    Sen är det bara att välja det man tycker bäst om.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jokern Visa inlägg
    Visst fick jag! Jag är tacksam för alla svar jag får (även om ingen förklarat vad "patte" är).
    Den älsta användningen av ordet "patte-" som jag känner till är pattegris. Det var i fattigsverige med långvarig svält som man tog en gris som som fick bli pattegris, eller egentligen skulle det väl kallas blodgivare nu för tiden. När man kände för mycket av protein- och järnbrist tog man en bunke och en kniv och gjorde en åderlåtning på kanske en halvliter för att få blod till palt. När dom gjort så några gånger var det lätt att känna igen vilken som var pattebrisen, det var den som skrek när den såg en bonke.

    Hårda tider förr och det kunde väsnas då också!
    Ove

  3. #13
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Den älsta användningen av ordet "patte-" som jag känner till är pattegris. Det var i fattigsverige med långvarig svält som man tog en gris som som fick bli pattegris, eller egentligen skulle det väl kallas blodgivare nu för tiden. När man kände för mycket av protein- och järnbrist tog man en bunke och en kniv och gjorde en åderlåtning på kanske en halvliter för att få blod till palt. När dom gjort så några gånger var det lätt att känna igen vilken som var pattebrisen, det var den som skrek när den såg en bonke.

    Hårda tider förr och det kunde väsnas då också!
    Hehe! :-)

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Det där med mappning och bänkning är som man kan läsa på tidigare kommentarer, men tänkte bara poängtera att byter man luft och buller(öppnare luftfilter och ljuddämpare) Så är mappning ett måste som SKA göras. Eftersom motor "andas" friare så bränsleblandning blir tunnare och och motor går varmare, man riskerar då motorhaveri (hål i kolven, eller motor skär).
    Den här Butiken fixar allt
    http://www.mek1.se/

  5. #15
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Detta visste jag däremot inte. Trodde det mest hade med effektivisering att göra.
    Följdfråga - Ska jag ta för givet att min amatörbyggda chopper med raka pipor är mappad? Jag är tredje ägaren och den är byggd -96. Eller gör jag säkrast i att lämna in den? Eller ja, det är klart det är säkrast att lämna in den, menade mest "eller spelar det ingen större roll på en motor från -84 som ändå är insliten?". =)
    For those about to rock - We salute you!

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Detta visste jag däremot inte. Trodde det mest hade med effektivisering att göra.
    Följdfråga - Ska jag ta för givet att min amatörbyggda chopper med raka pipor är mappad? Jag är tredje ägaren och den är byggd -96. Eller gör jag säkrast i att lämna in den? Eller ja, det är klart det är säkrast att lämna in den, menade mest "eller spelar det ingen större roll på en motor från -84 som ändå är insliten?". =)
    När det gäller amatörbyggen så går det nog inte att ta något för givet. Det beror helt på vem som byggt och vilka som ägt hojen sen. Finns hemskruvare som är väldigt noggranna men också sådana som är nöjda bara det låter bra och smäller gott när man drar av på gasen. Finns all anledning att kolla inställningarna oavsett om motorn är inkörd eller inte.
    Ove

  7. #17
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Sepe Visa inlägg
    Det där med mappning och bänkning är som man kan läsa på tidigare kommentarer, men tänkte bara poängtera att byter man luft och buller(öppnare luftfilter och ljuddämpare) Så är mappning ett måste som SKA göras. Eftersom motor "andas" friare så bränsleblandning blir tunnare och och motor går varmare, man riskerar då motorhaveri (hål i kolven, eller motor skär).Den här Butiken fixar allt http://www.mek1.se/
    Jo, så är det ju egentligen. Och tunn bränslebladning = risk för att den går för varm (bränsle kyler också!) = risk för motorskador. (Det lärde jag mig den hårda vägen på min Alfa 75 med dubbla Dell'Ortoförgasare där en kolv "dog" pga snålt ställda förgasare.)

    Men det kan också vara lite inkonsekvent. Jag bytte helsystem på min (numera sålda) TMax, från original till Leo Vince. Enligt Yamaha behövde den inte ombestyckas (den hade förgasare) i och med det. Antagligen för att skillnaderna var så små i just det fallet, eller...? Leo Vince-systemet var inte helt öppet, men "öppnare" än original.

    En intressant iakttagelse var att när jag tog ut db-killern ("insatsen") så att det blev ännu mera öppet, så gick den inte bättre utan snarare något sämre (subjektivt).
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-12-22 klockan 17:30.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Sepe Visa inlägg
    Det där med mappning och bänkning är som man kan läsa på tidigare kommentarer, men tänkte bara poängtera att byter man luft och buller(öppnare luftfilter och ljuddämpare) Så är mappning ett måste som SKA göras. Eftersom motor "andas" friare så bränsleblandning blir tunnare och och motor går varmare, man riskerar då motorhaveri (hål i kolven, eller motor skär).
    Den här Butiken fixar allt
    http://www.mek1.se/
    Jag har också fått lära mig av en motorguru som bl a utbildat folk på dynojetbänkar, att oftast klarar sig en motors bränsle/luft-blandning ett avgassystembyte, men direkt när man börjar peta på luftsidan så är en inställning ett måste.

    Mappning kan ske på några sätt. Ett vanligt sätt är att man laddar ner från nätet(eller på annat sätt) en allmän mappning och använder den. Varje hoj är ju individuell så en sådan mappning kan lika gärna vara totalt fel. Däremot så är det förmodligen bättre än att inte göra nåt alls.....kanske?

    Det enda rätta är då att man kör den på bänk och sen ställer in den enligt vad man fått ut för data....blir då optimalt och en hoj som mår med säkerhet mycket bättre än när den lämnade tillverkningsbandet. Har man kostat på en hoj system, filter och pc så är det väl ganska dumsnålt att spara in på en bänkkörning.

    Väldigt sällan en förgasarhoj går sämre med ett systembyte. Brukar dessutom ge lite effekt också. På en insprutare är det väl mer regel än undantag att den går sämre och några hästar finns förmodligen inte att hämta, tvärtom.....kanske några mindre. Men, fortfarande så klarar den blandningen(inte alla hojar gör det) och man får ut det dom flesta vill ha.....gött (o)ljud
    Senast redigerat av V Saarela den 2012-12-22 klockan 19:14.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •