Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Mappad, bänkad m.m.??

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50

    Mappad, bänkad m.m.??

    Hej,

    Som ni säkert kan förstå av rubriken så är jag helt grön vad gäller motorcyklar. Håller dock på att ta kortet och kollar naturligtvis runt för att se vad man skall köpa när kortet väl är bärgat. MC-lingot är helt nytt för mig och har svårt att hänga med. Börja nu förstå vad en slip-on är (tror jag ).

    Ser dock i en hel del annonser på Blocket att man har "mappat" och "bänkat" sin MC. Vad innebär det?

    Och nu när jag ändå är igång - måste alla slip-ons bytas ut inför besiktning? Är det svårt att byta tillbaka till originalröret? Förstår att det beror på modellen, men med tanke på att nästan alla hojar jag har tittat på har bytt ut röret så undrar jag hur det förhåller sig med detta.

    /J

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Så här är det= Är det inge "patte" i motorn så vill man åtminstone ha lite oljud
    Jan

  3. #3
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Kanske har helt fel nu, men slip on innebär väl egentligen samma sak som bolt on. Att man inte behöver svets eller några generellt större ingrepp att montera skiten?

    Att Mappa och bänka en motor bil/mc innebär att man mäter upp och effektiviserar motorns prestanda med en drivbänk och en dator. Dvs. att det finns specat hur mycket kräm motorn har och vid vilka varvtal mm.
    For those about to rock - We salute you!

  4. #4
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Så här är det= Är det inge "patte" i motorn så vill man åtminstone ha lite oljud
    Precis, det viktigaste är att det låter utav bara helvete.
    Fjädring är överskattat..

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    "Patte"? Ni gör det inte enklare för mig

    Hmm..intressant. En slip-on är alltså bara något som man "slippar on", dvs. ej större ingrepp. Eftersom jag inte vet hur, varför, när och vem kanske jag endast skall kolla på de som har slip-on, dvs. som jag själv enkelt kan montera av/på?

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    OBS. fjädring å sånt trams är bara för mesar
    Jan

  7. #7
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    OBS. fjädring å sånt trams är bara för mesar
    Njaa, det vill jag inte säga men det går faktiskt bättre än man tror att köra med stelbensram speciellt om man håller sig till lagliga hastigheter.
    Fjädring är överskattat..

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    Var nu tjusningen ligger i att köra i laglig fart med en stor mc.
    Påminner mig mer om den långsamma kollektivtrafiken ...

    Slip-on system kan även vara svetsade på plats av olika anledningar naturligtvis.

    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-12-20 klockan 16:46.

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Jokern Visa inlägg
    .........Och nu när jag ändå är igång - måste alla slip-ons bytas ut inför besiktning? Är det svårt att byta tillbaka till originalröret? Förstår att det beror på modellen, men med tanke på att nästan alla hojar jag har tittat på har bytt ut röret så undrar jag hur det förhåller sig med detta. /J
    Många "käcka" kommentar fick du! Men som Figurehead skriver, man kör hojen/motorn i en testbänk och finjusterar insprutningen vid behov så att den presterar maximalt i något avseende (effekt, ekonomi, eller annat).

    Slip on brukar vara rätt enkelt att montera eller montera av. Slip on and off, liksom. Det är i regel bara den sista delen i systemet man byter, till skillnad från helsystem där man byter rubbet, hela vägen från grenröret och bakåt.

    Effekten av detta diskuteras ständigt. Det kan bli bättre eller sämre. Hojen behöver ofta mappas om för att anpassa luft/bränsle till det nya systemet som i regel har mindre motstånd än original. Då kan du (kanske) få ut lite mer effekt. Men, det låter ju coolare, ser bättre ut och är ofta lättare. Det kan duga bra! Regel 1 här: ljudet är viktigt, du skall inte lita på dem som säger något annat!

    Om du behöver byta inför besiktningen eller ej är inte solklart. Jag har tre hojar och har kört två av dem rakt genom besiktningen utan problem. Den tredje skall inte in på ett tag, får se hur det går....

    Andra har problem att få godkänt. Det har då i regel att göra med att deras system bullrar så in i helsicke. Regel 2: det skall visserligen låta gott, men du får inte bullra så att grannarna blir tokiga och du själv får tinnitus. Big No-no!
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-12-20 klockan 18:39.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Visst fick jag! Jag är tacksam för alla svar jag får (även om ingen förklarat vad "patte" är).

    Särskilt tack till dig TMax500 - förstår det då som att det är en bra grej om ngn skriver att de har mappat efter att ha bytt systemet.

    Stort tack för alla svar. Dyker med all sanolikhet upp senare med nya frågor och funderingar!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •