Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: MC-skräck - varför?

  1. #11
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Lottaje Visa inlägg
    Då och då får jag kommentarer från omgivningen i stil med:
    "Kör du MOTORCYKEL? Så mooodigt! Jag törs inte! Jag hade en kusin/Fd Pojkvän/bekant/jobbarkompis/kompis pappa som omkom i en motorcykelolycka så nu skulle jag inte sätta mig på en mc!"
    Okeeeej...?!
    Tyvärr har jag åtskilliga liknande händelser att berätta om BILOLYCKOR men jag måste medge att jag både kör och åker bil ändå. Vilket fö. verkar gälla resten av befolkningen också.
    Varför är mc-olyckor ett tillräckligt argument att vägra mc (och idiotförklara motorcyklister?) medan bilolyckor bara är oväsentlig statistik som gäller ngn annan?
    Om man som MC åkare skulle inse och begripa alla risker man utsätter sig för skulle ingen åka mc. Det ligger i människans natur att blunda för riskerna. Ponera att du skulle inse och kunna förstå smärtan av att kapa ett ben vid en olycka- så skulle du troligtvis aldrig sätta dig på MC-n.
    Männsikor som tycker det är läskigt att åka Mc bör respekteras för de har mer insikti än en MC-åakre.

  2. #12
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Om man som MC åkare skulle inse och begripa alla risker man utsätter sig för skulle ingen åka mc. Det ligger i människans natur att blunda för riskerna. Ponera att du skulle inse och kunna förstå smärtan av att kapa ett ben vid en olycka- så skulle du troligtvis aldrig sätta dig på MC-n.
    Männsikor som tycker det är läskigt att åka Mc bör respekteras för de har mer insikti än en MC-åakre.
    Hoppas att det där inlägget var tänkt att provocera.

    Hur är det med:
    Flygarna,
    Simmarna,
    Trädklättrarna,
    Snöskottarna,

    Riskerna är enorma för att inte tala om elallergikerna..
    Våga vägra "Hen"!!

  3. #13
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Ja jag kanske hårddrog det en aning, men varför skulle det vara något särskilt provocerande i det jag skrev?

  4. #14
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Ja jag kanske hårddrog det en aning, men varför skulle det vara något särskilt provocerande i det jag skrev?

    Det här kan vara en helt fel tolkning av mig, men jag läste ditt inlägg som att den försiktige alltid är den sundare.

    Har själv en släkting som är rädd för ALLT. Hon kan t.ex inte åka bil när det är mörkt.

    Vars skulle mänskligheten vara om den som uppfann elden lyssnat på den som sa : "Släck den, man kan ju bränna sig." ??
    Våga vägra "Hen"!!

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Många är helt enkelt rädda.
    Rädda att skada sig
    Oroliga att skada hojen
    Helt enkelt osäkra, dåligt självförtroende.

    Sedan har vi den andra typen av folk, som helt enkelt kalkylerar med riskerna och kör ändå
    Där har vi de vanliga mc och bilförarna.

    Sedan en annan grupp som exvis. tävlingsförare, stuntåkare. motocrossförare, fälttävlansryttare,
    som vet att de kommer att bli skadade förr eller senare, men tävlar ändå.

    Skillnad på folks mentalitet, som exempel. En man på en KTM LC4 körde ner i ett litet dike och blev stående grensle över en oskadad hoj. Han blev shockad och det tog 45 min av övertalning av gruppledaren innan han tordes fortsätta.
    En annan körde två mil till sjukhuset med sin mc och konstaterades ha nyckelbensbrott, varefter han körde 7 mil hem.

  6. #16
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Jag måste nog göra en "pudel".
    Liknelsen med ett benrott var inte så klyftig inser jag nu. Jag bröt själv benet för några år sedan och något år efter den händelsen så köpte jag en mc..... . Sorry. Inser att den som har mest brist på insikt är nog jag själv....faktiskt. Somebody call me a !!!

  7. #17
    Medlem Lottajes avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Citat från SMC:
    Under tiden januari-september har 30 män omkommit på en tvåhjulig motorcykel. SMC konstaterar att antalet dödade i MC-olyckor är tio färre jämrört med 2011. Antalet är fem personer lägre jämfört med rekordåret 2010. En stor skillnad mot tidigare år är att det få singelolyckor, 21 av 30 olyckor är kollisioner med andra fordon. Bara under juli har fyra motorcyklister omkommit i en krock med vänstersvängande bil. Snittåldern bland dem som omkommit på motorcykel under 2012 är drygt 37 år. Endast män har omkommit på motorcykel under 2012. Drygt hälften har kört en supersporthoj.

    Från Transportstyrelsen:
    Under november månad i år omkom 28 personer i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15:e december. Det är 11 fler än under november förra året.
    16 av de omkomna personerna hade färdats i personbil, 1 i lastbil, 1 på moped, 1 på cykel och 9 var fotgängare. 8 bilister omkom i singelolyckor och 9 bilister omkom i mötesolyckor. Bland de omkomna var 22 män och 6 kvinnor. 8 av de omkomna var 65 år eller äldre medan ingen var under 18 år.
    Medelantalet omkomna i november månad, under de senast föregående fem åren, är 25 personer.

    Alltså, ungefär lika många döda i all trafik på en månad som MC en hel säsong...

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Lottaje Visa inlägg
    Alltså, ungefär lika många döda i all trafik på en månad som MC en hel säsong...
    Men det är normalt!
    Nä, allvarligt talat, jag har också tittat någon gång på sån statistik. Det enda jag tycker den kanske missar är allvarligt skadade på mc. Det jag menar är den där "mindre" olyckan som i bil betyder plåtskador bara, men på mc tyvärr sätter folk i rullstol eller liknande för livet, även om de överlever.

    Ett bra tips som jag klurat ut ur statistik från 2000-2003 säger att:
    - 85% av alla omkomna ägt mc'n i mindre än 2 år.
    - Över 50% av alla omkomna körde supersport.
    Alltså; Vill du vara säker på att klara dig, köp en hoj, givetvis ej supersport, och ställ den i garaget i 2 år. Det blir jobbigt att inte använda den de 2 åren, men bit ihop.
    85% + över 50% = mer än 135% = vi täcker in alla omkomna på mc! (över 100% innebär dessutom lite marginaler, eftersom statistiken är gammal).
    Det betyder att efter dessa 2 år är du safe, om det inte är en supersport! Bara att gasa på!

  9. #19
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Dör jag på en motorcykel så dör jag lycklig, jag är mer rädd för att halka i duschen.
    Fjädring är överskattat..

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Men det är normalt!
    Nä, allvarligt talat, jag har också tittat någon gång på sån statistik. Det enda jag tycker den kanske missar är allvarligt skadade på mc. Det jag menar är den där "mindre" olyckan som i bil betyder plåtskador bara, men på mc tyvärr sätter folk i rullstol eller liknande för livet, även om de överlever.

    Ett bra tips som jag klurat ut ur statistik från 2000-2003 säger att:
    - 85% av alla omkomna ägt mc'n i mindre än 2 år.
    - Över 50% av alla omkomna körde supersport.
    Alltså; Vill du vara säker på att klara dig, köp en hoj, givetvis ej supersport, och ställ den i garaget i 2 år. Det blir jobbigt att inte använda den de 2 åren, men bit ihop.
    85% + över 50% = mer än 135% = vi täcker in alla omkomna på mc! (över 100% innebär dessutom lite marginaler, eftersom statistiken är gammal).
    Det betyder att efter dessa 2 år är du safe, om det inte är en supersport! Bara att gasa på!
    Alltså om du är en äldre förare och dessutom kvinna, så kan du köra hoj utan större fara

Liknande ämnen

  1. Varför ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 21:30
  2. VARFÖR ?????
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:05
  3. Why We Ride / Varför Vi Kör.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 23:34
  4. VARFÖR kör DU Motorcykel?
    Av Ove i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 00:03
  5. varför vägsalt?
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •