Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Färöarna (och Island?)

  1. #11
    Medlem micke as avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Skogstorp, Eskilstuna
    Inlägg
    39
    Färöarna rekommenderar jag verkligen om man vill uppleva dramatisk natur och fantastiska vägar, har man sedan trevliga resekamrater som Rosell med då är allt toppen!
    Färjan från Hirtshals i Danmark till Torshavn på Färöarna tar ca 36 timmar beroende på väder, där ligger den några timmar för av och pålastning sedan åker den vidare 24 timmar till Island.
    Färöarna har mycket att bjuda på förutom varierat väder läs på ordentligt för annars är det lätt att missa pärlorna.
    Under en vecka, eller rättare sagt fyra övernattningar med utflykter med utan MC så skrapar man i hop 60-100 mil.
    Standarden är minst lika bra som i Sverige med gott om mackar som serverar mat och tar betalkort.
    Läs mer om höstens planerade tur på: http://www.svmc.se/travel/Researkiv/...2013/Faroarna/

    //Micke

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Ursäkta - jag hade skrivit tidigare att resa till Island tar ca en dag. Jag hade funderat på att åka först till Färöarna och åka rund där och sedan efter några dagar så åker man vidare till Island. (där kom förklaring)
    Ett vistelse på färja till Island betyder inte ngt. bortkastat tid under semester - snarast tvärtom. Där finns alla bekvämligheter som på vanlig hotell plus lite till. Trevligt avkoppling som på vanlig kryssnings resa som oftast tar betydligt längre tid.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Ja, det verkar vara så fint på färöarna att jag funderar på att åka dit nån gång innan 2015, kanske mitt i sommaren, på en liten fotoresa istället. Jag ska dock försöka komma dit till 20:e mars 2015 för att uppleva mitt livs första och om inte enda så en av få totala solförmörkelser.

    Det verkar vara nästan perfekt för mig, milda vintrar och huvudsakligen likaledes milda sommrar. Nästan så perfekt att jag skulle kunna tänka mig att bo där. Nåt jag reflekterade över när jag kollade på lite Youtubeklipp, dock: sicket.. annorluna.. språk. Tänkte säga fult, men jag vill inte förolämpa nån. Som en blandning av norska och isländska, fast med R som dom blir om man försöker prata engelska men inte artikulerar ordentligt..

  4. #14
    Medlem micke as avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Skogstorp, Eskilstuna
    Inlägg
    39

    Färöarna

    Färöiska är ett fint språk enligt mig, påminner om Isländska ett slags fornnordiskt språk och som sagt de talar också en slags nordiska som är mycket lätt att förstå.
    Låter spännande med solförmörkelsen i maj 2015, bara att hoppas på bra väder.
    //Micke

Liknande ämnen

  1. My summer trip 2014 - The Island of Gotland
    Av charlyno i forum Touring
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-10-29, 13:08
  2. Med hoj på Färöarna
    Av Evavind i forum Touring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 22:37
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 12:07
  4. ISLAND
    Av Olle Å i forum Touring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 14:16
  5. Wolf Island Riders MC Festival 2009
    Av engelskmannen i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 15:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •