Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Käka 350 g likörchoklad, vad händer?

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Käka 350 g likörchoklad, vad händer?

    Hej! Någon som vet vad som händer när man äter en ask likörchoklad (sådan som på bilden)? Skulle det ge utslag på alkometern? Bara vetenskapligt intresserad eftersom jag hörde någon säga att det inte händer något. Man vill ju vara safe efter julens konfektyr ätande
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mymlan den 2012-12-10 klockan 23:25.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Hej! Någon som vet vad som händer när man äter en ask likörchoklad (sådan som på bilden)? Skulle det ge utslag på alkometern? Bara vetenskapligt intresserad eftersom jag hörde någon säga att det inte händer något. Man vill ju vara safe efter julens konfektyr ätande
    Har hört från väldigt osäker källa att man kan få utslag på alcometern av likörkonfekt.

    Skulle inte rekommendera att testa för kroppen får en sockerchock av såna godisorgier och om man har lite tendens till diabetes kan man spara kisset för att koka knäck på.
    Ove

  3. #3
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Har hört från väldigt osäker källa att man kan få utslag på alcometern av likörkonfekt.

    Skulle inte rekommendera att testa för kroppen får en sockerchock av såna godisorgier och om man har lite tendens till diabetes kan man spara kisset för att koka knäck på.
    Jag hörde att man inte blir berusad men att det ändå ger utslag om man nyligen käkat eftersom man har kvar alkoholångorna i munnen, däremot visar det inget om man gör blodprov
    Senast redigerat av Mymlan den 2012-12-10 klockan 21:12.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Jag hörde att man inte blir berusad men att det ändå ger utslag om man nyligen käkat eftersom man har kvar alkoholångorna i munnen, däremot visar det inget om man gör blodprov
    Det är därför polisen i Sverige alltid väntar minst 15 minuter innan en misstänkt får blåsa i evidenzern, dvs det andra stora instrumentet inne på polisstationen som fungerar som bevis vid en rättegång. Om man då man stoppas på plats uppger att man just ätit en likörpralin får man skölja munnen eller vänta en stund innan man blåser i sållningsinstrumentet.
    Sållningsinstrument = Lilla apparaten som man blåser i vid en trafikkontroll.
    Evidenzer = Stort instrument inne på polisstationen som man får blåsa i om sållningsinstrumentet visat positivt.

  5. #5
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det är därför polisen i Sverige alltid väntar minst 15 minuter innan en misstänkt får blåsa i evidenzern, dvs det andra stora instrumentet inne på polisstationen som fungerar som bevis vid en rättegång. Om man då man stoppas på plats uppger att man just ätit en likörpralin får man skölja munnen eller vänta en stund innan man blåser i sållningsinstrumentet.
    Sållningsinstrument = Lilla apparaten som man blåser i vid en trafikkontroll.
    Evidenzer = Stort instrument inne på polisstationen som man får blåsa i om sållningsinstrumentet visat positivt.
    Jag är faktiskt så vetgirig att jag MÅSTE få veta svaret. Kanske skulle slå ett slag för vetenskapen och testa äta en hel ask någon dag då jag vet att jag inte kommer köra (skulle aldrig sätta mig berusad i/på något fordon)
    Senast redigerat av Mymlan den 2012-12-10 klockan 21:57.

  6. #6
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Du kan få utslag om du har ätit färska vetebullar också, eller färskt bröd.........
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  7. #7
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    jodå... visst ger mätaren utslag på en pralin men som det är skrivet i tidigare inlägg så är det bara någon chokladbit så är det borta efter några minuter.

    Jag vet inte hur det är med nyare teknik men på 90-talet vet jag att mätarna även gjorde utslag om man precis hade rökt.

    Edit:
    Och det där med testäta... det gjorde polisen live när jag var ung och besökte dem på polisens dag. Dvs delade ut en pralin och visade utslaget när personen blåste.
    Senast redigerat av Linnex den 2012-12-10 klockan 22:55.

  8. #8
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Du kan få utslag om du har ätit färska vetebullar också, eller färskt bröd.........
    När vi ändå håller på pratar brön tänkte jag berätta att bröd med vallmofrön på eller i innehåller faktiskt en liten mängd opium, handlar dock om så små mängder att det inte skulle ha någon effekt fast man skulle trycka i sig flera påsar vallmobullar.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Om du tvunget måste veta så gör Dräger, dvs dom som gör polisens sållningsinstrument, även konsumentvarianter.

    Motormännen säljer, bland annat: http://mshop.motormannen.se/sv/artik...test-3000.html

    Se även: http://www.drager.se

  10. #10
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Om du tvunget måste veta så gör Dräger, dvs dom som gör polisens sållningsinstrument, även konsumentvarianter.

    Motormännen säljer, bland annat: http://mshop.motormannen.se/sv/artik...test-3000.html

    Se även: http://www.drager.se
    Skulle vara intressant. De kostar dock ca 360 €! Så mycket pengar vet jag inte om jag är beredd att lägga på mitt lilla vetenskapliga test!
    Tycker annars bara att det är kul med onödigt vetande. Som att afrikanska elefanter har stora öron medan indiska elefanter har små öron
    Senast redigerat av Mymlan den 2012-12-10 klockan 23:05.

Liknande ämnen

  1. Åka en runda och käka lite ?
    Av Twenty2 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 18:27
  2. Plötsligt händer det
    Av Susie i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 16:23
  3. Hej & Varma Händer - dunvantar?
    Av Lottaje i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 10:42
  4. Fan vad det händer saker.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 22:33
  5. Händer detta er oxo hela tiden?
    Av Kleemann i forum Off topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •