Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Svårstartat

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Svårstartat

    Har et litet problem jag provar lösa. När hojen har ståt et tag (typ et par dagar) är den alltid svår att starta. Jag måste köra den länge på startaren innan den kommer. Först på et par cylindrar och så småningom kommer dom andra också. Jag brukar la den stå och gå på centralstödet medan jag tar på körutrustningen. Därefter går den fint och startar med en gång om jag har stannat. Kan det vara nått med tändningen eller att den får för mycket bränsle?

    Når den har stått på sidostödet et par dagar och jag reser den upp och trillar den et par meter släpper den ofta lite soppa på garagegolvet......

    Hojen har vakuumstyrd kran med två slangar. Kan det vara dåliga slangar? Jag ska ändå byta dom da dom är torra och spruckna.

    Nån idé om var jag ska leta efter felet?
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Hade en gammal XJ med nära nog samma symptom. Min lösning var å toppa batteriet innan start då hoppade de n igång direkt.
    Sålde den innan jag hitta det egentliga felet men tändenheten kan väl ligga nära tillhands.
    Xj:n gick för djävla fint efter grundlig rengörning av förgasarna så testa det med.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Har et litet problem jag provar lösa. När hojen har ståt et tag (typ et par dagar) är den alltid svår att starta. Jag måste köra den länge på startaren innan den kommer. Först på et par cylindrar och så småningom kommer dom andra också. Jag brukar la den stå och gå på centralstödet medan jag tar på körutrustningen. Därefter går den fint och startar med en gång om jag har stannat. Kan det vara nått med tändningen eller att den får för mycket bränsle?

    Når den har stått på sidostödet et par dagar och jag reser den upp och trillar den et par meter släpper den ofta lite soppa på garagegolvet......

    Hojen har vakuumstyrd kran med två slangar. Kan det vara dåliga slangar? Jag ska ändå byta dom da dom är torra och spruckna.

    Nån idé om var jag ska leta efter felet?
    Kolla att slangarna är hela. Kolla om det finns något bränslefilter någonstans. På en del hojar kan det sitta ett filter innanför bensinkranen i tanken. Häll i en flaska STP förgasarrengörning i tanken (slå i hela flaskan), ofta kan det räcka.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Har et litet problem jag provar lösa. När hojen har ståt et tag (typ et par dagar) är den alltid svår att starta. Jag måste köra den länge på startaren innan den kommer. Först på et par cylindrar och så småningom kommer dom andra också. Jag brukar la den stå och gå på centralstödet medan jag tar på körutrustningen. Därefter går den fint och startar med en gång om jag har stannat. Kan det vara nått med tändningen eller att den får för mycket bränsle?

    Når den har stått på sidostödet et par dagar och jag reser den upp och trillar den et par meter släpper den ofta lite soppa på garagegolvet......

    Hojen har vakuumstyrd kran med två slangar. Kan det vara dåliga slangar? Jag ska ändå byta dom da dom är torra och spruckna.

    Nån idé om var jag ska leta efter felet?
    Vad är det för hoj/årsmodell?

    Om det kommer bensin ur förgasarna så är det ett tecken på att något är fel med flottöreriet, alltså att den hängt sig, läckande nål eller liknande, troligt är att du har dålig nål i någon förgasare om det kommer efter att den stått ett tag.
    Tag isär och sätt dit nya flottörnålar etc (Köp repsats från t.ex lelles) och ställ sedan flottörnivån korrekt.
    När du ändå har isär alltihop så ta och gör rent förgasaren fullständigt, kika över ev. förgasarmembran och så vidare.
    Om du tar isär förgasarbryggan måste du synka om förgasarna sedan och då behöver du ett specialverktyg, är ändå bra att synka dom även om du inte tar isär bryggan.

  5. #5
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Hojen är en Kawa z400j 4-cyl. Trillat et par hundra mil dom sista 10 åren.
    Vet inte om jag är den rätte till att plocka sönder förgasarna, riskera förstöra allt (jag är snickare)......
    Men det finns ju hjälp att få......
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Hojen är en Kawa z400j 4-cyl. Trillat et par hundra mil dom sista 10 åren.
    Vet inte om jag är den rätte till att plocka sönder förgasarna, riskera förstöra allt (jag är snickare)......
    Men det finns ju hjälp att få......
    Det är nog dumt att försöka felsöka nånting annat innan du tittat över förgasarna isåfall.
    Skall eg göras rent varje år om man är petig.

    Tycker inte du skall vara rädd för att ta isär dom, det lär sitta någon typ Mikuni CV förgasare på den och det är mycket enkla grejer. Finns massor med info på nätet och detaljerade guider med bilder och info på hur man gör rent och ställer in osv. Det tar tid men ganska trevligt arbete att göra vid köksbordet med en pilsner bredvid sig.

  7. #7
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Det sitter typ Teikei K21P-2A förgasare på denna.
    Nä, tror inta jag ska ta sönder dom.......
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Det sitter typ Teikei K21P-2A förgasare på denna.
    Nä, tror inta jag ska ta sönder dom.......
    Hittade en sida med rätt bra info om dom där iaf.
    http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZ...Page.html#home
    Hoppas du löser det på nåt sätt.

  9. #9
    Hur är det med ventilerna.....spelen kollade nångång?

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Jag hade kollat den vakuumstyrda kranen. Om den har hängd sig så kan soppan flöda och dränka hojen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •