Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Svårstartat

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    En enkel 1:a test; Har du kollat tändstiften? Dels utseende, och dels om du har bra gnista på alla?

  2. #12
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Hur är det med ventilerna.....spelen kollade nångång?
    Vet inte sist gång ventilspelen blev kollat, men skulle inte det ochså ge problem vid varm motor?

    Citat Ursprungligen postat av Sepe Visa inlägg
    Jag hade kollat den vakuumstyrda kranen. Om den har hängd sig så kan soppan flöda och dränka hojen
    Nu har jag pluckat tanken av och den håller tätt. Om kranen var sönder skulle det väl flöda soppa ut över golvet......?

    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    En enkel 1:a test; Har du kollat tändstiften? Dels utseende, och dels om du har bra gnista på alla?
    Tändstiftarna är nya men jag har inte kollat om det är bra gnista på alla....

    Tack för alla svar - nu har jag nåt å pilla med i vinter
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Tändstiftarna är nya men jag har inte kollat om det är bra gnista på alla....

    Tack för alla svar - nu har jag nåt å pilla med i vinter

    Kolla gnistan.
    Sen ger även utseendet på de gamla stiften en uppfattning om hur motorn gått, för varma eller kalla stift, för fet blandning etc..

    Minns fortfaranade när jag var och tittade på en hoj får många, många år sen. Den var svårstartad när den var kall, ett j-a kickande. Ägaren hävdade att "de här modellerna var så", en uppfattning jag inte delade.
    När den väl var igång dock gick den bra, så det kändes inte zom något allvarligt fel på den, så jag köpte den ändå.
    Väl hemma gjordes förgasare rent, ventilspel justerades. Ingen skillnad. Kollade slutligen gnistan; Ynklig! Lindade bort lite eltejp som satt i skarven tändkabel/tändhatt, och hatten föll ner på golvet! Tidigare ägaren hade helt enkelt pressat ihop dem och sen lindat eltejp för att det skulle sitta kvar! Klippte bort någon centimeter av tändkabeln som inte såg så kul ut, skruvade i hatten i kabeln och prövade igen, bra gnista!
    Efter detta behövdes aldrig mer än 2 kickar för att starta.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •