Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Hojköp (gs500)

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Hojköp (gs500)

    Hej allihopa! Ska nu i veckan åka och titta på en suzuki gs 500. Har provkört en sådan tidigare och tycker det verkar vara en vettig nybörjarhoj. Kan nämna att den är av årsmodell 99 och metaren är på 30 000 km. Den ägs av en nära bekant till familjen så jag har svårt att tro att han skulle försöka lura mig, men skulle ändå vilja ha lite tips på vad jag ska kolla efter? Det kanske dyker upp något som jag inte själv har tänkt på. Priset skulle ligga på 2500-2800 € vilket jag tycker är ett bra pris med tanke på att jag lever i ett land där allting är dyrt.
    Senast redigerat av Mymlan den 2012-12-03 klockan 17:30.

  2. #2
    Hondamannen
    Gäst
    Min generella uppfattning om suzuki är att de förr drogs ofta med elproblem men motorerna var och är solida. Googla på modellen och sök på owners review och sök igenom gs 500 forum.

  3. #3
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Min generella uppfattning om suzuki är att de förr drogs ofta med elproblem men motorerna var och är solida. Googla på modellen och sök på owners review och sök igenom gs 500 forum.
    Jo, har hört det där med elproblem. Passade därför på att korsförhöra vår vän om detta och enligt honom har det inte varit några problem med den, men så är han också väldigt noggran med sina hojar. Men ska nog åka dit och titta på den samt provköra den själv innan jag gör något beslut
    Senast redigerat av Mymlan den 2012-12-02 klockan 23:32.

  4. #4
    Kolla inte FÖR mycket på forum då risken att bli paranoid och se fel överallt är mycket stor och du aldrig kommer till skott och köper en mc. Kolla på hojen och bedöm skicket. Verkar det bra och du vill ha en sådan hoj och priset är rätt för dig så köp den. Om säljaren är en nära bekant, servicebok finns och hojen gått 3000 mil så lär du inte bli lurad. Fel kan dock alltid dyka upp men oftast så rullar dom bara på utan problem. Om hojen inte haft problem tidigare så lär det inte bli mer reparationer än för normalt slitage i fortsättningen heller.
    Kort och gott är en mc en maskin tillverkad av människor. Oavsett fabrikat och modell så kan fel uppstå och har man otur kan den haverera ordentligt. Detta får man alltid ta i beaktande. Vill man ändå ha en hoj som absolut inte kommer att gå sönder så ska man köpa nytt och inte köra med den.

  5. #5
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Kolla inte FÖR mycket på forum då risken att bli paranoid och se fel överallt är mycket stor och du aldrig kommer till skott och köper en mc. Kolla på hojen och bedöm skicket. Verkar det bra och du vill ha en sådan hoj och priset är rätt för dig så köp den. Om säljaren är en nära bekant, servicebok finns och hojen gått 3000 mil så lär du inte bli lurad. Fel kan dock alltid dyka upp men oftast så rullar dom bara på utan problem. Om hojen inte haft problem tidigare så lär det inte bli mer reparationer än för normalt slitage i fortsättningen heller.
    Kort och gott är en mc en maskin tillverkad av människor. Oavsett fabrikat och modell så kan fel uppstå och har man otur kan den haverera ordentligt. Detta får man alltid ta i beaktande. Vill man ändå ha en hoj som absolut inte kommer att gå sönder så ska man köpa nytt och inte köra med den.
    Tackar för rådet. Har som sagt inte bestämt mig ännu, finns alltför mycket valmöjligheter

  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    Som en del andra hojar så har rostflagor i tanken förekommit även på Suzuki GS500 beroende på hur ägaren skött om hojen.Påstås vara en tacksam nybörjarhoj.Annars är det som med övriga beghojar att drivpaket, däck, stötdämpare fram och bak, motor och växellåda, oljebyten, avgassystem, elen, reglage, lager, bromsar mm kollas.

    Kör en runda och lyssna på motorn under belastning, känn efter om kopplingen slirar, om det finns andra ljud som inte borde vara där, hur hojen generellt uppträder på vägen.Hoppas jag inte har varit för besvärlig med mina råd.

    Om hojen efter detta verkar okey så är det bara att gasa satan ur asfalten ... LOL.

    Något hände tydligen med Suzuki GS500 motorn mellan 1996 - 1998 när antalet hk sjönk från 52 hk till 47 hk.

    http://www.suzukicycles.org/GS-series/GS500E.shtml

    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-12-03 klockan 01:27.

  7. #7
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Hej allihopa! Ska nu i veckan åka och titta på en suzuki gs 500. Har provkört en sådan tidigare och tycker det verkar vara en vettig nybörjarhoj. Kan nämna att den är av årsmodell 99 och metaren är på 30 000. Den ägs av en nära bekant till familjen så jag har svårt att tro att han skulle försöka lura mig, men skulle ändå vilja ha lite tips på vad jag ska kolla efter? Det kanske dyker upp något som jag inte själv har tänkt på. Priset skulle ligga på 2500-2800 € vilket jag tycker är ett bra pris med tanke på att jag lever i ett land där allting är dyrt.
    Verkar inte 20000 - 25000 lite dyrt för 30000 mil, eller är det 3000 mil? Men 3000 mil på 13 år verkar väl lite...

  8. #8
    Hondamannen
    Gäst
    Titta gärna också på modeller som honda cb 500/cbf 500. Har själv cbf 500 samt att jag har nästan 7000 mil bakom mig på honda hojar. De rullar på utan strul.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Verkar inte 20000 - 25000 lite dyrt för 30000 mil, eller är det 3000 mil? Men 3000 mil på 13 år verkar väl lite...
    Mätarställningar i Finland skrivs i kilometer. Förresten, finns det andra länder än Sverige som har måttet mil? Norge? Danmark?


    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Kolla inte FÖR mycket på forum då risken att bli paranoid och se fel överallt är mycket stor och du aldrig kommer till skott och köper en mc. Kolla på hojen och bedöm skicket. Verkar det bra och du vill ha en sådan hoj och priset är rätt för dig så köp den. Om säljaren är en nära bekant, servicebok finns och hojen gått 3000 mil så lär du inte bli lurad. Fel kan dock alltid dyka upp men oftast så rullar dom bara på utan problem. Om hojen inte haft problem tidigare så lär det inte bli mer reparationer än för normalt slitage i fortsättningen heller.
    Kort och gott är en mc en maskin tillverkad av människor. Oavsett fabrikat och modell så kan fel uppstå och har man otur kan den haverera ordentligt. Detta får man alltid ta i beaktande. Vill man ändå ha en hoj som absolut inte kommer att gå sönder så ska man köpa nytt och inte köra med den.
    Håller med. Man ska läsa märkesforum mellan raderna. Dom som har hojarna tycker dom är väldsbäst och det vet dom i forumet. Finns inte då mycket att diskutera om det, utan diskussionen kretsar då istället runt problem som dyker upp. Det gäller alla märkesforum.

    Det man bör då kika på(om det nu finns elproblem på modellen?), är att det är en oskruvad hoj, speciellt då på elsidan.

    Dessutom, det är ju alltid en fördel att köpa en hoj av en bekant......på gott och ont.

  10. #10
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    OK Saarela, då måste ju detta vara en pärla! Mätarna uttrycker iofs kilometer men vi pratar i dagligt tal om mil.

Liknande ämnen

  1. Suzuki GS500, kapad bakdel?
    Av Vigglo i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-16, 11:46
  2. Tar gärna emot tips för hojköp !! =)
    Av Arjuna i forum Street
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 09:11
  3. Suzuki GS500 -93 med trasig motor
    Av Thojo i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 23:23
  4. Grönjöling söker kunniga tips inför 1á hojköp :)
    Av VildKatta i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •