Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 67

Ämne: En mat-tråd: Var det inte bättre förr?

  1. #21
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Var köttet kommer ifrån har inte så stor betydelse för kvalitén, hur det blir till och hur det behandlas efter slakt däremot. Hade ett ex vars far hade en charkfirma och han var toknoga med vad han använde för råvara. Det är en astronomisk skillnad på tex gris som gått ute jämfört med ihjälstressade smågrisar som de större slakterierna kör med, inte bara i smak utan i utseende. En gång gjorde han ett experiment för att visa vilken skit som såldes i butikerna, han gjorde en korv som bestod av 10% kött och resterande 90% var potatisfiber, bindväv och diverse smak- och konsistensgivare. Kunde inte känna nån som helst skillnad på den korven och en vanlig grillkorv från Scan.

    Var in en gång på Scanek i Kristianstad och blev vegan i ett halvår efter det, vidrigt. Att svensk köttproduktion på nåt sätt skulle vara bättre än i andra länder tror jag inte en sekund på. Däremot köper jag helst svenskt då jag inbillar mig att de inte åkt så långt men det finns nog ingen garanti.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Var köttet kommer ifrån har inte så stor betydelse för kvalitén, hur det blir till och hur det behandlas efter slakt däremot. Hade ett ex vars far hade en charkfirma och han var toknoga med vad han använde för råvara. Det är en astronomisk skillnad på tex gris som gått ute jämfört med ihjälstressade smågrisar som de större slakterierna kör med, inte bara i smak utan i utseende. En gång gjorde han ett experiment för att visa vilken skit som såldes i butikerna, han gjorde en korv som bestod av 10% kött och resterande 90% var potatisfiber, bindväv och diverse smak- och konsistensgivare. Kunde inte känna nån som helst skillnad på den korven och en vanlig grillkorv från Scan.

    Var in en gång på Scanek i Kristianstad och blev vegan i ett halvår efter det, vidrigt. Att svensk köttproduktion på nåt sätt skulle vara bättre än i andra länder tror jag inte en sekund på. Däremot köper jag helst svenskt då jag inbillar mig att de inte åkt så långt men det finns nog ingen garanti.
    +1 på det...
    En grillkorv ligger väl på <40% i "köttråvara"?

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    [QUOTE=Ove;71120] Jag är inte bekant med kôrven ifråga. Var produceras och säljes den? Skulle vara intressant att prova för häst är gott!

    http://www.gustafskorv.se/

    Finns på dom flesta butiker i dalarna.Har även hittat på ica maxi i Borås brukar ta med mig ett par ringar när jag åker och hälsar på mina kompisar i södra sverige.Mycket uppskattat.En körvbit och en kall pilsner,mummaFår se om du får tag på nå annars ska jag stanna till och bjuda på en bit i maj,brukar passera dina krokar då)
    Senast redigerat av engström67 den 2012-12-03 klockan 19:02.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    [QUOTE=engström67;71136]
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag är inte bekant med kôrven ifråga. Var produceras och säljes den? Skulle vara intressant att prova för häst är gott!

    http://www.gustafskorv.se/

    Finns på dom flesta butiker i dalarna.Har även hittat på ica maxi i Borås brukar ta med mig ett par ringar när jag åker och hälsar på mina kompisar i södra sverige.Mycket uppskattat.En körvbit och en kall pilsner,mummaFår se om du får tag på nå annars ska jag stanna till och bjuda på en bit i maj,brukar passera dina krokar då)
    Tackar jag för! Bjuda tillbaka med en öl är väl inte att tänka på så du får beställa vad som önskas.
    Ove

  5. #25
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    [QUOTE=Ove;71138]
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg

    Tackar jag för! Bjuda tillbaka med en öl är väl inte att tänka på så du får beställa vad som önskas.
    Tack ska tänka på det

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Det är en astronomisk skillnad på tex gris som gått ute jämfört med ihjälstressade smågrisar som de större slakterierna kör med, inte bara i smak utan i utseende.
    Instämmer helt! Men hur många grisar få vara ute?
    Ove

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kallt och ruggigt ute? Då kan man göra det som jag pysslat lite med idag.

    Köpte två kg köttfärs direkt från kvarnen och inom en timma ingick den i köttbullssmeten. Rullade köttbullar en bra stund och stekte sen i smör. Margarin ingår icke i mitt hushåll pga att jag vill ha riktiga råvaror och dessutom av miljöskäl - palmoljan.....

    Eftersom vedspisen var igång så fick en fläsklägg stå och puttra stilla på spishörnan och det blir nog att det försvinner en bit av den till kvällen

    Tar lite tid men det är varmt och skönt vid spisen.
    Ove

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tycker att boken Matens Pris borde ingå i skolans undervisning. Författarna har fått Stora Journalistpriset, för den.
    I den får man ju vinklingar in i industrins irrvägar, som gör att den inte vill att folk skall läsa om hur den sjuka livsmedelsindustrin fungerar.
    Inte bara om fusk utan oxå hur mycket miljön påverkas av hur och var maten produceras.
    När man läst den får man nog upp ögonen för lite grann här och var i våra butiker.
    Att färga fläsk till att luras med att det är nötkött är nog inte det värsta.
    Man kan ju fundera över var allt kängurukött och kött från åsnor och häst tagit vägen här i Sverige. Köttet rätt behandlat är väl inte dåligt som föda i sig, men att vi luras betala för något annat dyrare.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kallt och ruggigt ute? Då kan man göra det som jag pysslat lite med idag.

    Köpte två kg köttfärs direkt från kvarnen och inom en timma ingick den i köttbullssmeten. Rullade köttbullar en bra stund och stekte sen i smör. Margarin ingår icke i mitt hushåll pga att jag vill ha riktiga råvaror och dessutom av miljöskäl - palmoljan.....

    Eftersom vedspisen var igång så fick en fläsklägg stå och puttra stilla på spishörnan och det blir nog att det försvinner en bit av den till kvällen

    Tar lite tid men det är varmt och skönt vid spisen.

    Kul att höra att fler reflekterar över det här med palmolja. Jag var i Borneo för ett par år sedan och skulle åka ut till ett rehabcenter för orangutanger utanför Sandakan. Odlingar för palmträd låg längs motorvägen. Då jag svängde av motorvägen och in på en mindre grusväg som gick till centrat passerade man genom odlingen. I två timmar körde jag genom ett enormt fält med palmoljeträd. Då förstod jag hur mycket regnskog som offrats för att vi ska få äta plockgodis och köpa billigt margarin. Det är helt enormt då man ser det i verkligheten. Idag undviker jag så mycket det går att köpa varor där det står vegetabiliskt fett i innehållsdeklarationen på. Tyvärr finns palmolja eller ingredienser tillverkat på palmolja i oerhört mycket dagligvaror. Tvål, schampo, smink, billig glass, godis mm.mm.

  10. #30
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Dessutom går inte vegetabilisk olja att kärna till smör, som vi alla vet. För att få den i bredbart skick behöver man köra rena petroliumhanteringen på oljan. Det är som att tillverka diesel och det vill inte jag ha i min mat.

Liknande ämnen

  1. Ingen ny tråd
    Av kenneth i forum Träffar & Körningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-15, 19:29
  2. Ny tråd för mekguider
    Av pewa i forum Artiklar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 15:12
  3. Var rockmusiken bättre förr än vad den är idag?
    Av Ölänningen i forum Off topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 23:17
  4. Byggde man hus bättre förr?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 13:48
  5. Det blir bättre och bättre det här!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 07:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •