Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 67

Ämne: En mat-tråd: Var det inte bättre förr?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    jo numera brukar det ju stå ursprungsland sverige på köttförpackningarna. vars det sen är bearbetad å paketerat vette sjutton
    Det kan räcka med att det är paketerat i Sverige sen kan det komma från Brasilien, Polen eller något annat hörn av världen. Så mycket svenskmärkt kött som säljs finns det inte bönder till för att föda upp.

    Det är väl främst skaldjur som skalas i andra världsdelar. Hörde på TV att strömming som fiskats på ostkusten får åka lastbil till Göteborg för att sen fraktas till ostkusten igen. Snacka om färskvara. Just fisk och skaldjur har väldigt kort hållbarhet...
    Ove

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå, jag jagar älg, men tilldelningen på licensen är sådan att det blir inte så många kilo att det fyller mer än en halv låda i frysen.

    Jag tänker på dom som inte har dom möjligheter som jag ändå har med tid och kontakter. Faan, leva på sånt där långdatumkött i gasade tråg som luktar förruttnelse när man öppnar dom -inte kul.
    Jagar gör jag inte,men fint kött finns det då i affärerna här uppe som är gott och sedan bryr jag mig inte om vad det kommer från.Men köper gärna lokalt om det finns.Kör Ica bil och det bara vattnas i munnen när man ser allt fint kött man levererar till butik

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jagar gör jag inte,men fint kött finns det då i affärerna här uppe som är gott och sedan bryr jag mig inte om vad det kommer från.Men köper gärna lokalt om det finns.Kör Ica bil och det bara vattnas i munnen när man ser allt fint kött man levererar till butik
    Hmm, jo vissa bryr sig inte men jag är ganska noga med vad jag lägger i grytan. Lägger ner mer tid på det än att putsa hojen.
    Ove

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hmm, jo vissa bryr sig inte men jag är ganska noga med vad jag lägger i grytan. Lägger ner mer tid på det än att putsa hojen.
    Frugan lagar maten,hon jobbar i affär,kinkig med kvaliten,väderkorn som katten och jag putsar hojenMen helt klart,kan nog hålla med dig i mycket,det var bättre förr.Se bara på hästkörven(gustafskorv)mycket fetare och godare förr
    Senast redigerat av engström67 den 2012-12-03 klockan 08:45.

  5. #15
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Frugan lagar maten,hon jobbar i affär,kinkig med kvaliten,väderkorn som katten och jag putsar hojenMen helt klart,kan nog hålla med dig i mycket,det var bättre förr.Se bara på hästkörven(gustafskorv)mycket fetare och godare förr
    Utsletna travhästar är ganska seniga
    Jan

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Utsletna travhästar är ganska seniga
    He he är väl så

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det kan räcka med att det är paketerat i Sverige sen kan det komma från Brasilien, Polen eller något annat hörn av världen. Så mycket svenskmärkt kött som säljs finns det inte bönder till för att föda upp.

    Det är väl främst skaldjur som skalas i andra världsdelar. Hörde på TV att strömming som fiskats på ostkusten får åka lastbil till Göteborg för att sen fraktas till ostkusten igen. Snacka om färskvara. Just fisk och skaldjur har väldigt kort hållbarhet...
    Har ett par kockar i släkten som menar att det här tjatet om svenskt kött egentligen är en icke debatt. Bästa nötköttet enligt dom köper man från Sydamerika, USA, Nya Zeeland och Australien där kreaturen verkligen är frigående året runt. Svenska kossor och tjurar är däremot fribetande max tre månader om året. Leif Mannerström hörde jag var av samma åsikt också och han menade att t.ex polskt kött är lika bra som svenskt fast hälften så dyrt.
    Det absolut bästa nötköttet man kan få tag på är ju Kobebiff från Japan. Åt det i USA förra hösten och det är nog det godaste jag ätit i hela mitt liv.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Utsletna travhästar är ganska seniga
    "mat " kan diskuteras i oändlighet..
    Själv tycker jag t ex att danskt fläsk står skyhögt över det svenska..
    Sen är ju frågan, VET vi vad vi äter? Och vad vi betalar för?
    Finns "pizzaost" som inte har den ringaste likhet med riktig ost, en helt konstgjord vara!
    Eller för att ta ett exenpel, det importerades under 2006 1800 ton åsnekött till Sverige.
    Inte ett kilo såldes i butik..
    Gissa vart DET tog vägen - och vad det presenterades som..

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Har ett par kockar i släkten som menar att det här tjatet om svenskt kött egentligen är en icke debatt. Bästa nötköttet enligt dom köper man från Sydamerika, USA, Nya Zeeland och Australien där kreaturen verkligen är frigående året runt. Svenska kossor och tjurar är däremot fribetande max tre månader om året. Leif Mannerström hörde jag var av samma åsikt också och han menade att t.ex polskt kött är lika bra som svenskt fast hälften så dyrt.
    Det absolut bästa nötköttet man kan få tag på är ju Kobebiff från Japan. Åt det i USA förra hösten och det är nog det godaste jag ätit i hela mitt liv.
    Det mesta stämmer nog när det gäller köttets kvalite,men det är knappast närproducerat. Dom svenska kossorna får gå ute lååååååångt mer än tre månader, faktiskt året runt, kanske med undantag av norra norrland.

    Dom stora köttraserna producerar ett kött som är mört och bra ,men dom mindre djuren som får växa till sig sakta och jobbar som buskröjare har mera smak. Bara svårt att få tag på och jag söker men har inte funnit något slakteri som kan ge mig vad jag vill ha.
    Ove

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Men helt klart,kan nog hålla med dig i mycket,det var bättre förr.Se bara på hästkörven(gustafskorv)mycket fetare och godare förr
    Jag är inte bekant med kôrven ifråga. Var produceras och säljes den? Skulle vara intressant att prova för häst är gott!

    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Eller för att ta ett exenpel, det importerades under 2006 1800 ton åsnekött till Sverige.
    Inte ett kilo såldes i butik..
    Gissa vart DET tog vägen - och vad det presenterades som..
    Kan det möjligtvis tagit vägen inom Gustavskorvens skinn? Sen har det nog kommit till restaurangerna i grytor och sånt. Knappast som typ biff för att färgen skiljer sig från nötkött, (tror jag).
    Ove

Liknande ämnen

  1. Ingen ny tråd
    Av kenneth i forum Träffar & Körningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-15, 19:29
  2. Ny tråd för mekguider
    Av pewa i forum Artiklar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 15:12
  3. Var rockmusiken bättre förr än vad den är idag?
    Av Ölänningen i forum Off topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 23:17
  4. Byggde man hus bättre förr?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 13:48
  5. Det blir bättre och bättre det här!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 07:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •