Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 67

Ämne: En mat-tråd: Var det inte bättre förr?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    En mat-tråd: Var det inte bättre förr?

    Lite irriterad är jag. För att hitta en riktigt bra köttbit får man fara omkring på en massa gårdsbutiker för att hitta vad man vill ha. Nu har jag en hyfsad ICA med manuell chark i närheten så att jag är ändå rätt gynnad, men kvalitén överlag har gått helt snett i vissa fall.

    Mörat innebär oftast att man har sprutat köttet fullt med saltvatten. "Kycklingfile", rätt uttryckt heter det hönsbröst, är så fulla av vatten att man måste koka ur dom först om man ska steka dom i bitar ungefär som man gör med kantareller. "Ytterfilé" av gris, egentligen utskuren kotlett, samma sak, man betalar för vatten.

    En gårdsbutik utanför Karlstad har riktigt bra fläskkotlett, >1,5 cm tjock och med både fettrand och svål kvar! Brynt med salt och peppar och sen ligga och puttra under lock länge. Sen grädde i skyn, + kanske lite ädelost. Ååh jössses va gott! Det smakar som det man fick hemma som barn....

    Nötkött köper jag knappast i affär för kvalitén motsvarar alls inte priset. Finns en gårdsbutik med hyfsat nötkött i relativ närhet men då blir det att man får köpa en stor låda. Fungerar inte så bra i ett tvåpersonershushåll.

    Jag söker ställen där man kan köpa höns-, gris-, lamm- och nötkött av mindre raser som betat ute. Någon som har bra tips.

    Ja jag vet - MC-forum, men man kör väl bättre om man äter rätt.
    Ove

  2. #2
    Hondamannen
    Gäst
    Ove, jag skrattade mkt när jag läste ditt inlägg :-) Jag är också god vän med min mage :-)

  3. #3

    Smile

    du får bli jägare. då har man inte sånna problem.jag behöver aldrig köpa kött. frysboxen full av älgkött. å snart är det dax att börja pimpelfiska å variera maten med ädelfisk. min favorit är smördegsinbakad älgfile med blåmögelost å potatisgratäng, en till höjdare är rökt älgköttå speciellt rökt älghjärta
    Senast redigerat av veteranmc den 2012-12-02 klockan 17:43.

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Folk är kräsnare idag medVi åt hasselbackspotatis och fläskfile,i går kväll,köpt på konsum och som min sambo tillagade med svamp.Smakade gudomligt.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-12-02 klockan 17:31.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Annat var det på den tiden när diverse butiker sålde de såkallade "minutburgarna" som var fyllda med precis allt som senor, bråsk mm men inte något som liknade kött.Så något bättre har det ju uppenbart blivit på köttfronten.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    du får bli jägare. då har man inte sånna problem.jag behöver aldrig köpa kött. frysboxen full av älgkött. å snart är det dax att börja pimpelfiska å variera maten med ädelfisk
    Jodå, jag jagar älg, men tilldelningen på licensen är sådan att det blir inte så många kilo att det fyller mer än en halv låda i frysen.

    Jag tänker på dom som inte har dom möjligheter som jag ändå har med tid och kontakter. Faan, leva på sånt där långdatumkött i gasade tråg som luktar förruttnelse när man öppnar dom -inte kul.
    Ove

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå, jag jagar älg, men tilldelningen på licensen är sådan att det blir inte så många kilo att det fyller mer än en halv låda i frysen.

    Jag tänker på dom som inte har dom möjligheter som jag ändå har med tid och kontakter. Faan, leva på sånt där långdatumkött i gasade tråg som luktar förruttnelse när man öppnar dom -inte kul.
    vi hade 12 vuxna att skjuta i år, men älgtillgången var inte så god vi fick bara 5st vuxna å 3 kalvar. men nog fick jag ca 90kg kött varav 30kilo köttfärs. vi var 4 st ute å jaga en gång å brorsan min sköt en 17taggare så bara där fick jag 40kilo

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Folk är kräsnare idag medVi åt hasselbackspotatis och fläskfile,i går kväll,köpt på konsum och som min sambo tillagade med svamp.Smakade gudomligt.
    Vet inte direkt om folk blivit kräsnare men utbudet av riktigt gott kött har minskat. Riktigt hängmörat t.ex. finns inte att få tag på för då är det som "bäst före" har gått ut. Likaså med ost, kastas när den börjar bli som bäst p.g.a. "bäst före". Just fläskfilé är faktiskt fortfarande ett ganska säkert kort.

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Annat var det på den tiden när diverse butiker sålde de såkallade "minutburgarna" som var fyllda med precis allt som senor, bråsk mm men inte något som liknade kött.Så något bättre har det ju uppenbart blivit på köttfronten.
    Jajjamen, fusk med matvaror har förekommit länge och det har som jag ser det inte blivit stort bättre. Färgad suggfilé säljs som oxfilé. Ommärkning av köttrågena förekommer fortfarande trots att det blev ett herrans liv för några år sen.

    Vissa saker har gudskelov försvunnit: Dom allra sämsta korvarna, burgarna som du nämner och en del konservpannbiff och sånt som knappt innehöll något kött.

    Sen har man ju också allt transporterande av ömtåliga varor härs och tvärs över jorden för bearbetning - knappast kvalitetshöjande.
    Ove

  9. #9
    jo numera brukar det ju stå ursprungsland sverige på köttförpackningarna. vars det sen är bearbetad å paketerat vette sjutton

  10. #10
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Vet inte direkt om folk blivit kräsnare men utbudet av riktigt gott kött har minskat. Riktigt hängmörat t.ex. finns inte att få tag på för då är det som "bäst före" har gått ut. Likaså med ost, kastas när den börjar bli som bäst p.g.a. "bäst före". Just fläskfilé är faktiskt fortfarande ett ganska säkert kort.



    Jajjamen, fusk med matvaror har förekommit länge och det har som jag ser det inte blivit stort bättre. Färgad suggfilé säljs som oxfilé. Ommärkning av köttrågena förekommer fortfarande trots att det blev ett herrans liv för några år sen.

    Vissa saker har gudskelov försvunnit: Dom allra sämsta korvarna, burgarna som du nämner och en del konservpannbiff och sånt som knappt innehöll något kött.

    Sen har man ju också allt transporterande av ömtåliga varor härs och tvärs över jorden för bearbetning - knappast kvalitetshöjande.
    Du kan köpa en levande tjurkalv av mig. Vad du hittar på med han sen du lämnat gården har jag ingen koll på.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Ingen ny tråd
    Av kenneth i forum Träffar & Körningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-15, 19:29
  2. Ny tråd för mekguider
    Av pewa i forum Artiklar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 15:12
  3. Var rockmusiken bättre förr än vad den är idag?
    Av Ölänningen i forum Off topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 23:17
  4. Byggde man hus bättre förr?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 13:48
  5. Det blir bättre och bättre det här!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 07:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •