Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 67

Ämne: En mat-tråd: Var det inte bättre förr?

  1. #41
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Som gammal bonde är jag noga med vad jag äter. Är med i ett griskolektiv som föder upp ett gäng utegrisar.
    Jan

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Instämmer! Jag har väl köpt kött färdigpackat av ICA i såna där långtidstråg kanske ett halvdussin gånger. Förutom den otäcka lukten när man öppnar har jag några gånger hittat felskurna slamsor under den fina biten som låg överst. Liiiite träligt när man istället för att kunna steka en fin köttbit till varje tallrik får skära ner allt och göra en köttgryta istället. Sånt händer aldrig hos min ordinarie handlare som har egen charkavdelning. [/QUOTE]

    En stor poäng till dig Ove. När den manuella köttdisken försvann så försvann också den personliga känslan för att ge kunden det bästa. Visst kunde de gamla charkuteristerna putsa till en och annan köttbit trots att datumet enligt våra nya regler gått ut, men vi fick ändå ingen dålig mat. Handelsmannen ville absolut inte få ett dåligt rykte. Det verkar inte affärskedjorna bry sig om.
    Som sagt försök få tag i boken "Matens Pris" . Jag fick i allafall en lätt illamåendekänsla då jag kollade i affärerna, efter att läst den.

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Lite störd av att man inte kan köpa riktigt stark sprit i Sverige utan måste fara till södern för att handla. Grilla är ett elände med kol, tändvätska, skitiga galler, sitta i sin ensamhet vid grillen och fyllna till när alla andra har kul i köket med tillbehörena, åsså en massa aska efteråt.

    Bättre tycker jag att lägga den förvärmda korven på ett fat, hälla på en dryg nubbe 95% och tända på och plocka om den lite medan det brinner. Flamberat och klart direkt på bordet.

    Utomhus rekommenderas eller mycket högt till tak utan brandvarnare.

    Undrar hur det smakar med 80% Strohrom?
    Ove

  4. #44
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Själv gillar ag enkel mat...

    http://www.youtube.com/watch?v=Xy0KH1R1gkQ


  5. #45
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    [QUOTE=LowTech;71117]
    Själv tycker jag t ex att danskt fläsk står skyhögt över det svenska..
    D[å/QUOTE]

    Misshandlade grisstackare fulltryckta med penicillin. Inte för min del, tack!

  6. #46
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Flygande jakob idag :P

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Jag har varit pollenallergiker sedan 4-5 årsåldern. Slutade tvärt att äta kött (kommersiellt) för 15 år sedan, och blev av med samtliga allergier. Dessutom slapp jag ta alla medicament. Sedan slog det mig! Det är det kommersiella köttet som är problemet! Djuren är fullproppade med div konstfoder och lever inte som de skall. Började så smått äta vilt efter tio år, och det fungerade. Slump eller inte, men jag tror att min teori håller.

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Jag har varit pollenallergiker sedan 4-5 årsåldern. Slutade tvärt att äta kött (kommersiellt) för 15 år sedan, och blev av med samtliga allergier. Dessutom slapp jag ta alla medicament. Sedan slog det mig! Det är det kommersiella köttet som är problemet! Djuren är fullproppade med div konstfoder och lever inte som de skall. Började så smått äta vilt efter tio år, och det fungerade. Slump eller inte, men jag tror att min teori håller.
    Det finns faktisk kött att få från nötkreatur som aldrig fått konstgjort foder utan enbart hö. DVS. de bör ha samma kvalité som vilt.
    Importerat kött från Brasilien, Irland, Danmark och Tyskland, Polen osv är garanterat fyllt med diverse preparat. Alltifrån penicillin tillväxtgynnande preparat.
    Gå in på www.gronko.se så ser du svensk uppfödning.

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det finns faktisk kött att få från nötkreatur som aldrig fått konstgjort foder utan enbart hö. DVS. de bör ha samma kvalité som vilt.
    Visst är det så! Kossor och alla andra idisslare är stråätare och skall äta hö eller ännu hellre friskt gräs. Grisarna vill också ha grönt! Spannmål påskyndar tillväxt och mjölkproduktion men är inte nödvändigt annars. Mediciner ska användas till sjuka djur men aldrig nära i tiden till slakten.

    När det gäller import från vissa länder kan man förutsätta att djuren är uppfödda på spannmål, proteinet får dom genom sojabönor eller liknande. För många djur på för liten plats fungerar genom kontinuerlig medicinering till hela beståndet, kanske ända fram till slaktdagen. Då kan man få problem som "kycklingallergi" och en massa annat.

    Behandlade/kontaminerade matvaror finnes även hos frukt och grönsaker. Bakterieodling på färdigpackad sallad har gjorts ganska nyligen och resultatet var skrämmande med tanke på att många anser att det som ligger packat i tät påse ska vara rent. Frukt med rester av insektsgift är inget nytt. Skölj och ev. skala gäller!

    Bäst är om man kan köpa direkt av producent som man har förtroende för alt. anlita butik som har koll på vad som köps in. Då faller de flesta de stora butikskedjorna och man får söka bland de små affärerna och gårdsbutiker, men hur många har den möjligheten??
    Ove

  10. #50
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Välj Svenskt kött. Välj bort färdigrätter å halvfabrikat. Svensk djurskyddslagstiftning är ganska bra. Har ni möjlighet välj Ekologiskt fläskkött.
    Personligen har jag valt bort kyckling, som jag anser vara mest utsatt . På 30 dagar ska den va 1kg smaklös köttklump.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Ingen ny tråd
    Av kenneth i forum Träffar & Körningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-15, 19:29
  2. Ny tråd för mekguider
    Av pewa i forum Artiklar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 15:12
  3. Var rockmusiken bättre förr än vad den är idag?
    Av Ölänningen i forum Off topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 23:17
  4. Byggde man hus bättre förr?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 13:48
  5. Det blir bättre och bättre det här!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 07:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •