Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 67

Ämne: En mat-tråd: Var det inte bättre förr?

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Du kan köpa en levande tjurkalv av mig. Vad du hittar på med han sen du lämnat gården har jag ingen koll på.
    Höll på att missa det här inlägget!

    Klart jag vill ha en kalv, men jag vill ha den levererad. Passar det bra att den får åka baksits på GS;en när tranorna samlas?

    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Dessutom går inte vegetabilisk olja att kärna till smör, som vi alla vet. För att få den i bredbart skick behöver man köra rena petroliumhanteringen på oljan. Det är som att tillverka diesel och det vill inte jag ha i min mat.
    Broder! En till som har min uppfattning om margarinet - förtjockat bränsle... Jag köper lite margarin men ger det till fåglarna som vinterfoder för dom lever inte så länge så dom hinner få så stora skador av fel kost.
    Ove

  2. #32
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Broder! En till som har min uppfattning om margarinet - förtjockat bränsle... Jag köper lite margarin men ger det till fåglarna som vinterfoder för dom lever inte så länge så dom hinner få så stora skador av fel kost.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Eftersom detta är en mattråd, så kan jag dela med mig av ett recept på en köttfärssås eller om man kanske ska säga stuvning. Detta räcker till 4 personer. Det är ingenting man slänger ihop bara för att ungarna är hungriga, utan detta är riktig mat.

    Fräs ca 350 g nötfärs och ett par stora skivade lökar i en klick smör i en järngryta Tillsätt lite vatten. Häll i ett paket krossade tomater. Ta ett par msk vetemjöl och rör till en redning. Ev. lite vatten till. Lägg i ett par tre stora msk med exvis keso eller grekisk youghurt. 2 buljongtärningar, salt och peppar, ev lite chili
    Soya för att få bättre färg. Skiva gärna lite ost och om du har torkad trattkantarell så gnugga ner lite.

    Den här köttfärssåsen tar ju en stund. Medan den puttrar, så koka spaghettin. Såsen är garanterat värd att vänta på.
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-12-06 klockan 20:34.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Eftersom detta är en mattråd, så kan jag dela med mig av ett recept på en köttfärssås eller om man kanske ska säga stuvning. Detta räcker till 4 personer. Det är ingenting man slänger ihop bara för att ungarna är hungriga, utan detta är riktig mat.

    Den här köttfärssåsen tar ju en stund. Medan den puttrar, så koka spaghettin. Såsen är garanterat värd att vänta på.
    Jodå det verkar gott! Köttfärssåsen är nog den mest varierade maträtten i svenska kök sen -60 -70 talet nån gång. Jag har lite roligt åt min son som är en hejare till att laga mat, han har gjort det sen han räknade åldern i ental. När han gör köttfärssås försöker har få fram smaken han minns från sin tidiga barndom, står där med bekymrad min, skakar på huvudet och mumlar "nej det är inte rätt". Hans övriga familj begriper inget för dom var ju inte barn i samma kök.
    Ove

  5. #35
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Eftersom detta är en mattråd, så kan jag dela med mig av ett recept på en köttfärssås eller om man kanske ska säga stuvning. Detta räcker till 4 personer. Det är ingenting man slänger ihop bara för att ungarna är hungriga, utan detta är riktig mat.

    Fräs ca 350 g nötfärs och ett par stora skivade lökar i en klick smör i en järngryta Tillsätt lite vatten. Häll i ett paket krossade tomater. Ta ett par msk vetemjöl och rör till en redning. Ev. lite vatten till. Lägg i ett par tre stora msk med exvis keso eller grekisk youghurt. 2 buljongtärningar, salt och peppar, ev lite chili
    Soya för att få bättre färg. Skiva gärna lite ost och om du har torkad trattkantarell så gnugga ner lite.

    Den här köttfärssåsen tar ju en stund. Medan den puttrar, så koka spaghettin. Såsen är garanterat värd att vänta på.
    Detta är en maträtt helt i min smak - tack för bra recept.

  6. #36
    Medlem Svein2s avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Hedmark
    Inlägg
    11
    Olle Å`s køttfarssås skal prøves også på andre siden av grensa i løpet av helga.

    En enkel og varm soppa jeg har lagd til barna er å koke makaroni å ha den i sterk
    buljong. Spises med grovt brød med godt smør til.
    Godt når man kommer inn igjen etter en kald vinterdag.

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Svein2 Visa inlägg
    Olle Å`s køttfarssås skal prøves også på andre siden av grensa i løpet av helga.

    En enkel og varm soppa jeg har lagd til barna er å koke makaroni å ha den i sterk
    buljong. Spises med grovt brød med godt smør til.
    Godt når man kommer inn igjen etter en kald vinterdag.
    Hoppas den skall smaka. Häll gärna ner ett paket med krossade tomater i din buljongsoppa, så får barnen i sig flera vitaminer.

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Julen närmar sig. Jag vill inte göra och frysa allt för mycket, men köttbullar och bröd är OK. Idag blev det 265 köttbullar till. Jag har gjort en sån omgång för några dar sen och det brukar gå åt såpass varje jul. Undrar vart dom tar vägen egentligen? 4 kg köttfärs bara till köttbullarna

    I morgon blir det baka, bara matbröd för kakor är inte min grej.
    Ove

  9. #39
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Intressant diskussion detta, mat berör alla mer eller mindre.
    Själv väljer jag ekologiska eller närproducerat i första hand.

    Kött är oftast av en mindre bra kvalitet i köttdisken på ICA eller Konsum. Väljer när jag vill ha bra kött att köpa detta direkt i en köttbutik.
    Har då möjligheten att se bitarna innan jag köper dem, även lukta på dem.

    Mat ska smaka bra vara av hög kvalitet och innehålla så lite tillsatser som möjligt.
    [/QUOTE]

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Intressant diskussion detta, mat berör alla mer eller mindre.
    Själv väljer jag ekologiska eller närproducerat i första hand.

    Kött är oftast av en mindre bra kvalitet i köttdisken på ICA eller Konsum. Väljer när jag vill ha bra kött att köpa detta direkt i en köttbutik.
    Har då möjligheten att se bitarna innan jag köper dem, även lukta på dem.

    Mat ska smaka bra vara av hög kvalitet och innehålla så lite tillsatser som möjligt.
    [/QUOTE]

    Instämmer! Jag har väl köpt kött färdigpackat av ICA i såna där långtidstråg kanske ett halvdussin gånger. Förutom den otäcka lukten när man öppnar har jag några gånger hittat felskurna slamsor under den fina biten som låg överst. Liiiite träligt när man istället för att kunna steka en fin köttbit till varje tallrik får skära ner allt och göra en köttgryta istället. Sånt händer aldrig hos min ordinarie handlare som har egen charkavdelning.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Ingen ny tråd
    Av kenneth i forum Träffar & Körningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-15, 19:29
  2. Ny tråd för mekguider
    Av pewa i forum Artiklar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 15:12
  3. Var rockmusiken bättre förr än vad den är idag?
    Av Ölänningen i forum Off topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 23:17
  4. Byggde man hus bättre förr?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 13:48
  5. Det blir bättre och bättre det här!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 07:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •