Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 67

Ämne: En mat-tråd: Var det inte bättre förr?

  1. #51
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Personligen har jag valt bort kyckling, som jag anser vara mest utsatt . På 30 dagar ska den va 1kg smaklös köttklump.
    En reminiscens från Sthlmstiden.
    En invandrarbutik hade "kycklingfileer/klubba" av en storlek som .. som skulle få en kalkon att känna allvarligt mindervärdeskomplex..
    Vad var de uppfödda på? "belgian Blue superfoder?

    Skulle vilja se de "kycklingarna"
    Eller vid närmarae eftertanke - kanske inte...

  2. #52
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Välj Svenskt kött. Välj bort färdigrätter å halvfabrikat. Svensk djurskyddslagstiftning är ganska bra. Har ni möjlighet välj Ekologiskt fläskkött.
    Personligen har jag valt bort kyckling, som jag anser vara mest utsatt . På 30 dagar ska den va 1kg smaklös köttklump.
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    En reminiscens från Sthlmstiden.
    En invandrarbutik hade "kycklingfileer/klubba" av en storlek som .. som skulle få en kalkon att känna allvarligt mindervärdeskomplex..
    Vad var de uppfödda på? "belgian Blue superfoder?

    Skulle vilja se de "kycklingarna"
    Eller vid närmarae eftertanke - kanske inte...
    Instämmer! Kanske det svenska ekologiska köttet kostar en tia mera/kilo men smakar så mycket bättre och man slipper antibiotikarester i maten.

    "Kycklingen" är av Amerikansk ursprung och motsvarar Belgian Blue. En superavlad koloss som egentligen inte är livsduglig och matad med högoktanigt foder. Ska du ha kyckling så prata väl med någon som har hönsen sprättande ute i gröngräset, då kan du få känna smaken av riktig höna.

    Jag har en kontakt där jag kan få tag på kanin uppfödd på motsvarande sätt + marinerad med barr på slutet. Jättegott!
    Ove

  3. #53
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Instämmer! Kanske det svenska ekologiska köttet kostar en tia mera/kilo men smakar så mycket bättre och man slipper antibiotikarester i maten.

    "Kycklingen" är av Amerikansk ursprung och motsvarar Belgian Blue. En superavlad koloss som egentligen inte är livsduglig och matad med högoktanigt foder. Ska du ha kyckling så prata väl med någon som har hönsen sprättande ute i gröngräset, då kan du få känna smaken av riktig höna.

    Jag har en kontakt där jag kan få tag på kanin uppfödd på motsvarande sätt + marinerad med barr på slutet. Jättegott!
    Jag träffade en bonde för många år sedan, som födde upp vädurskaniner. Det är ju den största kaninrasen. Han sålde kaninerna till en bekant som drev en krog i Göteborg. Sista veckorna innan slakt fick de smaka på enris för att få viltsmak. På menyn gick de under Värmländsk skogshare.
    Garanterat utan antibiotika.

  4. #54
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Det här med ekologiskt. Var det inte så att man sa det var bättre med tanke på transporterna, det skulle vara så korta transporter som möjligt för att spara på miljön. I dag när jag stod i butiken vid grönsakerna läser jag: Ekologisk gurka, Spanien, 29,90 kr kilot. Bredvid finns svensk gurka för 14,90 kr kilot.

  5. #55
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Det här med ekologiskt. Var det inte så att man sa det var bättre med tanke på transporterna, det skulle vara så korta transporter som möjligt för att spara på miljön. I dag när jag stod i butiken vid grönsakerna läser jag: Ekologisk gurka, Spanien, 29,90 kr kilot. Bredvid finns svensk gurka för 14,90 kr kilot.
    Instämmer - ekologi är ett svårt ämne. Önskar spanjorerna allt gott med tanke på de räck med underglidningsskydd som som satt upp i nya kurvor, men....

    "Plasthavet" som dom odlar under, transporter sydländsk inställning mot förbjudna medel gör att jag hellre köper den närproducerade gurkan till halva priset. Det går nog i slutändan på ett ut.
    Ove

  6. #56
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Instämmer - ekologi är ett svårt ämne. Önskar spanjorerna allt gott med tanke på de räck med underglidningsskydd som som satt upp i nya kurvor, men....

    "Plasthavet" som dom odlar under, transporter sydländsk inställning mot förbjudna medel gör att jag hellre köper den närproducerade gurkan till halva priset. Det går nog i slutändan på ett ut.
    Gissa vilken jag köpte. Svenskt givetvis.

  7. #57
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Nytt recept ur ett "tomt"kylskåp....

    Hittade en bit salladskål där den fina änden var borta, en bit kassler och en gorgonzolaost som blivit lite övermogen. Gjorde en rätt smakrik sås på gorgonzola och gav kålen ett snabbt uppkok efter att ha skurit ner den grovt. Brynt kassler till. Blev riktigt gott som måndagskylskåpsrensning.
    Ove

  8. #58
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47
    En sak jag retat mig på rejält på senaste årtusendet dvs 2000-talet är fläsk... rimmat fläsk. Rimmat fläsk använder jag mycket av. I allt från ugnsfläskpannkaka till bruna bönor o fläsk. Jag köper en rejäl fläskbit... oftast 1 kg. Skivar fläsket o strimlar det o drar på stekpannan på rejäl värme... använder alltid riktig gjutjärnspanna. Efter bara ett par minuter händer det som INTE SKA HÄNDA!

    Hela jävla pannan blir full med vätska! Fläsket som ska brynas/stekas börjar istället att koka i allt vatten som "steks ur" (kokas ur) fläsket.

    Efter kanske 10 minuter har allt vatten stekt (kokat) bort o bryningen kan påbörjas o jag känner mig som en dyngblåst förlorare. Så visst var köttet bättre förr!

  9. #59
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ölänningen Visa inlägg
    En sak jag retat mig på rejält på senaste årtusendet dvs 2000-talet är fläsk... rimmat fläsk. Rimmat fläsk använder jag mycket av. I allt från ugnsfläskpannkaka till bruna bönor o fläsk. Jag köper en rejäl fläskbit... oftast 1 kg. Skivar fläsket o strimlar det o drar på stekpannan på rejäl värme... använder alltid riktig gjutjärnspanna. Efter bara ett par minuter händer det som INTE SKA HÄNDA!

    Hela jävla pannan blir full med vätska! Fläsket som ska brynas/stekas börjar istället att koka i allt vatten som "steks ur" (kokas ur) fläsket.

    Efter kanske 10 minuter har allt vatten stekt (kokat) bort o bryningen kan påbörjas o jag känner mig som en dyngblåst förlorare. Så visst var köttet bättre förr!
    Förr lades fläsket i saltlag och fick ligga där till det var genomsaltat. Numera injiceras saltlake i fläsket och får sedan ligga till sig i saltlake en kortare tid. Resultatet är att saltet som injicerats drar till sig vätska(osmos) istället för att som förr att en del vätska drogs ut. Då blir det som du säger - ett vattnigare kött. Samma sak med allt kött som injiceras med saltlake. Sk. mörad ytterfile, sk. kycklingfile o.s.v. Jävvla fusk och skoj när man får koka ur köttet som man normalt gör med kantareller.

    Det underigaste är att vi kunder går på bluffen!
    Ove

  10. #60
    Helt ense!

    Köpte idag en bit "ytterfile" f halva priset som jag bryner och sen steker i ugn.
    Kryddas med lite salt peppar och timjan..
    Skärs sen i tunna skivor.
    Utmärkt som smörgåsmat..
    men oj vad den krymper i ugnen..

    Men m,ed 50% rabatt motsvarar det priset....

Liknande ämnen

  1. Ingen ny tråd
    Av kenneth i forum Träffar & Körningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-15, 19:29
  2. Ny tråd för mekguider
    Av pewa i forum Artiklar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 15:12
  3. Var rockmusiken bättre förr än vad den är idag?
    Av Ölänningen i forum Off topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 23:17
  4. Byggde man hus bättre förr?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 13:48
  5. Det blir bättre och bättre det här!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 07:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •