Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: råd om nytt jobb.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311

    råd om nytt jobb.

    Jag behöver erat stöd, Igår tog mitt tålamod slut, Jag sa upp mig från mitt jobb.

    Jag älskar att arbeta, men "ogillar" min nuvarande chef och hans personalsyn... lugn nu! jobb finns det för den som vill och har rätt kort på handen, jag har fått ett par erbjudanden, båda jobben är hos "större internationella" företag.

    1:a
    måndag till fredag (ev lördag, xtra) 12-13 tim per dag men ledig varannan vecka.
    lön 23000sek/mån

    2:a
    söndag till fredag, inga friveckor, sover i bilen på veckorna, ca 10 tim per dag.
    lön 35000sek. (mycket mindre fysiskt krävande arbete)

    ibland kan jag vara en idiot (om ni inte tror mig, fråga min fru) men jag har nog tänkt gå på pengarna, va faan man lever ju bara 1 gång...

    problemet är ju..... hur ska man hinna åka hoj om man jobbar söndag- fredag, Frun ska ha "sitt" , dottern är 13 så hon är självgående...
    (jag har en mycket förstående fru...)

    verkar det härrörigt för er? tänk er då mig som sitter och firar min avgång med en irish coffee.

    Stefan
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Jag behöver erat stöd, Igår tog mitt tålamod slut, Jag sa upp mig från mitt jobb.

    Jag älskar att arbeta, men "ogillar" min nuvarande chef och hans personalsyn... lugn nu! jobb finns det för den som vill och har rätt kort på handen, jag har fått ett par erbjudanden, båda jobben är hos "större internationella" företag.

    1:a
    måndag till fredag (ev lördag, xtra) 12-13 tim per dag men ledig varannan vecka.
    lön 23000sek/mån

    2:a
    söndag till fredag, inga friveckor, sover i bilen på veckorna, ca 10 tim per dag.
    lön 35000sek. (mycket mindre fysiskt krävande arbete)

    ibland kan jag vara en idiot (om ni inte tror mig, fråga min fru) men jag har nog tänkt gå på pengarna, va faan man lever ju bara 1 gång...

    problemet är ju..... hur ska man hinna åka hoj om man jobbar söndag- fredag, Frun ska ha "sitt" , dottern är 13 så hon är självgående...
    (jag har en mycket förstående fru...)

    verkar det härrörigt för er? tänk er då mig som sitter och firar min avgång med en irish coffee.

    Stefan
    Får nog hålla med dig,pengar är inte allt.Skulle då absolut inte vilja ligga ute i veckorna,vadå värdelöst som du säger när ska man åka hoj?.Jag älskar då mitt jobb med perfekt schema och många lediga dagar.Jag antar att dom där summorna är efter skatt

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Den där lediga veckan är ju guld värd, det är ju då jag brukar kasta på tält/sovsäck och hitta på något roligt...
    och andra sidan, jag tänkte ta pension vid 55.... och det kräver ju att jag tar ut max med lön nu... och sparar en "hel del" ....
    Jag brukar tänka att jag lever nu, sparar normalt inte till något som pension, tänkte investera i ett tryggt boende runt medelhavet och leva mina sista 20 år där...

    måste besluta till lunch på fredag...
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  4. #4
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Varför begränsa dig till de två erbjudande du har nu. Måste väll finnas fler som är i behov av bra folk.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Ja jag är öppen för alla förslag, den 26 december jobbar jag sista skiftet på nuvarande jobb. men det här är dom två jag fått erbjudande om, och den ena av dom vill ha besked på torsdag, men jag har förhandlat fram fredag/13,00,
    Hur värderar man fritid ?
    räkningarna kommer även då jag är ledig...
    jag tycker om att jobba, jag har en god årsinkomst (mycket beroende på all övertid) men nu vet jag inte.... känns som att stå i en 4vägs korsning och stirra rätt ut och inte ens veta åt vilket håll jag bor...
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    Önskar dig naturligtvis lycka till och ger dig dagens TUMMEN UPP. Livet är för kort för att gå runt och vara småförbannad på rena dumheter var och varannan dag på mer eller mindre vanskötta företag personalmässigt där allt som är positivt tydligen enbart räknas i pengar så naturligtvis får du mitt stöd om det gör någon nytta.Kör så det ryker och stå på dig.

    Även om arbetsklimatet runtom i världen ser mörkt ut mellan varven så gäller det att hålla humöret uppe.
    Eller som grabben på korset sa, somliga grejer i livet kan göra dig fly förbannad så länge man inte glömmer att se de ljusa sidorna i livet ... http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-11-27 klockan 23:21.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Önskar dig naturligtvis lycka till och ger dig dagens TUMMEN UPP. Livet är för kort för att gå runt och vara småförbannad på rena dumheter var och varannan dag på mer eller mindre vanskötta företag personalmässigt där allt som är positivt tydligen enbart räknas i pengar så naturligtvis får du mitt stöd om det gör någon nytta.Kör så det ryker och stå på dig.

    Även om arbetsklimatet runtom i världen ser mörkt ut mellan varven så gäller det att hålla humöret uppe.
    Eller som grabben på korset sa, somliga grejer i livet kan göra dig fly förbannad så länge man inte glömmer att se de ljusa sidorna i livet ... http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ
    Allt moraliskt stöd uppskattas... Just i detta nu så (på skoj) känns det som att jag skulle kunna skjuta mig i foten med bössan bara för att få "lite" mer tid...

    Kan man gå mer OT än så här? min chef skickade nyss ett sms. "Kläder, kort, nycklar lämnas sista arbetsdagen, mvh *****"

    öÖhhH , ja, vad ska jag svara på det? nä jag vill gärna gå runt på stan med min gamla arbetsgivares namn på min rygg, inte för evigt bara tills jag dör.... Undra vem som ska få äran att "walk a mile in my shoes" ?
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  8. #8
    Mitt råd är att satsa på fritiden. Man arbetar ju enbart för att finansiera fritiden och för att leva. Efter 25 års skiftestjänst med allvarliga sömnrubbningar och en kronisk tarmsjukdom som följd så skulle jag om jag fick börja om välja fritid och hälsa före hög lön. Idag arbetar jag mestadels dag och kväll på vardagar vilket innebär många tusenlappar mindre i näven varje månad men jag har däremot fått ett fungerande socialt liv och är pigg då jag är ledig.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Starta eget.

    Du får mycket frihet dvs att du styr själv hur och när du skall jobba och hur många lediga dagar du skall har. Det är du som bestämmer över andra medarbetare (både jobb och lön) Du som eget företagare sitter mycket säkert och du har nästan obegränsat med pengar får bara några timmars jobb per vecka.

    P.S. Detta får jag höra ofta som egen företagare.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av jtr Visa inlägg
    Starta eget.

    Du får mycket frihet dvs att du styr själv hur och när du skall jobba och hur många lediga dagar du skall har. Det är du som bestämmer över andra medarbetare (både jobb och lön) Du som eget företagare sitter mycket säkert och du har nästan obegränsat med pengar får bara några timmars jobb per vecka.

    P.S. Detta får jag höra ofta som egen företagare.
    Jag hoppas att du är ironisk....
    Det jag ofta fick höra på min tid var "Döh, du kan väl stryka momsen, den kan du ju ändå skriva av".
    Ack, detta magiska uttryck, "skriva av"....
    Fö, två av de fyra små företag jag anlitat till hus/tomt/markarbeten under de senaste 5 åren har nu konkat...
    De var nog inte tillräckligt bekanta med uttrycket "skriva av"...

    Och det andra, tänk på din fritid och ffa på din familj, Pengar ÄR inte allt.
    Jag jobbade under 70-talet som en idiot, ofta 31 dagar per månad och arbetstid på +300h..
    Pengarna är borta, de gick till förra hustruns i en skilsmässa (hon köpte en lgh på Södermalm..)
    Tiden är borta..
    Nu finns jag ute i landet, med ett mindre hus, ny hustru och, en lägre levnadsnivå.
    Ingen av oss röker och hustrun nykterist, jag lågkonsument underlättar.
    Mer pengar = mer roligt... njaaaa, inte nödvändigtvis....

Liknande ämnen

  1. Jobb i helgen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 20:34
  2. Mycket jobb.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 17:26
  3. Jobb.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 00:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •