Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: råd om nytt jobb.

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av jtr Visa inlägg
    Starta eget.

    Du får mycket frihet dvs att du styr själv hur och när du skall jobba och hur många lediga dagar du skall har. Det är du som bestämmer över andra medarbetare (både jobb och lön) Du som eget företagare sitter mycket säkert och du har nästan obegränsat med pengar får bara några timmars jobb per vecka.

    P.S. Detta får jag höra ofta som egen företagare.
    Haha...jag förstår ditt sinne för humor. jag har haft eget åkeri under några år. minns fortfarande hur bra jag trodde det skulle vara. (men aldrig blev)


    Nog för att jag älskar att jobba, men jag vill ju naturligtvis ha betalt för varje cm av min kropp som jag säljer.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  2. #12
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Den där lediga veckan är ju guld värd, det är ju då jag brukar kasta på tält/sovsäck och hitta på något roligt...
    och andra sidan, jag tänkte ta pension vid 55.... och det kräver ju att jag tar ut max med lön nu... och sparar en "hel del" ....
    Jag brukar tänka att jag lever nu, sparar normalt inte till något som pension, tänkte investera i ett tryggt boende runt medelhavet och leva mina sista 20 år där...

    måste besluta till lunch på fredag...
    Låter som alternativ 2. Runt medelhavet kan man väl glida runt på fina vägar året om, utan att förfrysa.....hellre då avstå från hojåkning nu, för att kuna njuta av det sen resten av livet...
    vad du än väljer-good luck!

  3. #13
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Problemet är ju att man vet inte hur länge man har sig. Så lev här å nu. Dagen före man ska sluta jobba å hinna allt kanske man ligger död.
    Jan

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311

    Red face

    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Problemet är ju att man vet inte hur länge man har sig. Så lev här å nu. Dagen före man ska sluta jobba å hinna allt kanske man ligger död.
    Ja jag brukar tänka så, därför känner jag sällan ångest över något jag gjort, jag är mer rädd att ångra det som inte blev gjort.

    Jag har ju med det sagt en "master plan" , ett mål med livet att inte jobba livet ut. utan att ta en tidig pension och flytta till ett behagligare klimat med gynnsamt kostnadsläge....
    italien , spanien, grekland, portugal är väl dom länder jag kommer att tänka på, deras nuvarande ekonomi kommer ge långvariga effekter som jag gärna utnyttjar.
    men om jag ska gå vid 55 istället för 65 så innebär det ju (förenklat) att dom pengarna måste jag ha in nu, för att kunna leva normalt då.....

    Börjar luta mot att ta alt 2. jag kommer ju trots allt ha helgerna lediga.

    men och andra sidan.... hmm
    ................fast man kan ju ångra sig.......
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  5. #15
    Medlem Texass avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Jämtland/Östersund
    Inlägg
    19
    Frågan man kan ställa sig är: Leva för att jobba eller jobba för att leva





    mvh//Texas

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Tack för erat stöd och tålamod !

    Jag har nu tackat ja till ett jobb.... Vet fortfarande inte om det blev rätt, men om inte annat så får jag väl söka nytt igen om det inte blir som jag trott....

    Min far sparade sig igenom livet, han amorterade snabbt bort det lilla huslånet han tog 1976, han sparade till pension, han tog aldrig ett billån, jobbade varje dag, aldrig sjuk. Förrän han blev 58, då blev han sjuk på riktigt, i ALS

    http://sv.wikipedia.org/wiki/ALS

    Han blev 61 år ,
    Arvet har jag redan gjort slut på, dom sista pengarna gick till min nya Triumph,
    Ja då tycker ni att jag borde ha lärt mig något av honom.... Ja han lärde mig att arbeta för det du vill ha, tyvärr fick han inte själv skörda sin frukt.

    Hur galet det än är så har jag valt alt 2. att vara ledig varannan vecka och inte ha råd att göra det jag vill..... Då kan jag lika gärna jobba.... Och sedan när jag väl är ledig så kan jag köpa/göra vad jag vill.
    det skiljer 12000 i månaden plus att jag slipper arbetsresor till och från arbetet. hoppas att jag gjort rätt även om hojåkandet nu kommer att minska "kraftigt"
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

Liknande ämnen

  1. Jobb i helgen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 20:34
  2. Mycket jobb.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 17:26
  3. Jobb.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 00:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •