Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Rondellkörning

  1. #11
    Ankan1
    Gäst
    Blinkade en period som man skulle i dessa rondeller men när jag upplevde att många istället blev undrande till att jag visade var jag skulle köra så slutade jag med detta.Så numera brukar jag passera dessa rondeller som många andra stolpskott i hög fart helt utan tecken ...

    Organiserat kaos : http://www.youtube.com/watch?v=lay8aZlsbB0

    Och försök att tala om för dessa trafikanter att man ska blinka ha ha ...

    www.youtube.com/watch?v=pLUm3Q-7iZA

    Min lösning är att vi skickar ner vårat trafikverk så att de får prata om sin nollvision ... Super LOL.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-11-27 klockan 13:19.

  2. #12
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs down

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Blinkade en period som man skulle i dessa rondeller men när jag upplevde att många istället blev undrande till att jag visade var jag skulle köra så slutade jag med detta.Så numera brukar jag passera dessa rondeller som många andra stolpskott i hög fart helt utan tecken ...

    Organiserat kaos : http://www.youtube.com/watch?v=lay8aZlsbB0

    Och försök att tala om för dessa trafikanter att man ska blinka ha ha ...

    www.youtube.com/watch?v=pLUm3Q-7iZA

    Min lösning är att vi skickar ner vårat trafikverk så att de får prata om sin nollvision ... Super LOL.
    Sjukan i ett nötskal = blinkar ingen annan skiter jag oxå i det
    Jan

  3. #13
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    blinka och tala om vilket håll man ska åt bara i rondellen,annars kör jag bara.Och blinka ur när jag ska rakt fram i en rondell?varför skulle jag det,aldrig Det hjälper ingen annan,jädra påhitt från eu bara.
    Blinka ut det hjälper mycket!!!

    Idag tycker jag det bara är skit i rondellerna. Man kör på två system. Gammalt och nytt.
    Gammalt är som du skrev. Nya att enbart blinka när man skall ut.

    Vet inte hur jä... många ggr jag har missbedömt.
    Stannar för att "mötande" bil som kört in i rondellen och som skall rakt fram inte blinkar ut.
    När det har hänt några ggr så "tror" man att nästa gång så blir det samma. Fast denna gång kör den "mötande" bilisten givet efter nya systemet att inte blinka vänster i rondell och kör då inte rakt igenom som man trott utan det blir att nita till...
    Sedan är man tillbaka i karusellen att på nytt stanna för den som kör rakt fram utan att blinka ut...

    Jä... skit mix av regelblandning .
    Jag kör därför min mix av båda systemen för att underlätta för andra.
    Blinkar alltid vänster om jag skall vänster i rondell och blinkar alltid ut. Även när jag kör rakt fram.
    Senast redigerat av Linnex den 2012-11-27 klockan 13:41.

  4. #14
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kom in på det här i en annan tråd som har en helt annat ämne.
    En del mcförare brukar köra fort runt rondellen. Det verkar vara få som använder blinkersen vid utfarten. Gäller även bilister.
    Ett knepigt exempel är i Åmål. Där har de på Storgatan byggt två sk. minirondeller som är endast lite upphöjda. Många fattar inte att det är en cirkulationsplats utan kör som vanligt i en korsning. Finns inte en chans att en större skåpbil kan hålla sig på körbanan utan att köra upp på den lilla rondellen.
    Finns en matservering i anslutning till den ena. Snacka om många lustiga episoder på en kort stund, när vi satt och käkade, då en del körde efter högerregeln och andra försökte med rondellkörning.
    Finns liknande problem i Arninge (Täby) Fast det är en vanlig rondell, men de som ska till bolaget på lördag bränner rakt fram som om det är just en huvudled.....de som komer från El giganten har inte en chans..skulle bli krock direkt....strax innan kl 3 är det bara att hålla sig undan.....

  5. #15
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Jag fick lära mig att man ska blinka ut. Inga indicier på att detta system ändrat sig under tiden jag haft körkort.

    Sen finns det alltid undantag. Jag tänker på ryds rondell i Linköping. något förvirrande till att börja med men en briljant lösning.

  6. #16
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Faktiskt trevligt om bilisterna blinkar då de skall ur en rondell. Tänker på en stor cirkulationsplats utanför Grums, som den vid E18-- E45. Om det blinkas i tid, så kanske man slipper att stanna, för man tror ju att utan blinkning så skall fordonet fortsätta vidare runt.
    Så sant, också rondellen på E45:an vid Åmål är så stor att man räcker blinka innan man ska ut av den. Problemet är smårondeller där man inte hinner göra tecken innan man är ur den......
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

Liknande ämnen

  1. Rondellkörning
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 09:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •