Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Rondellkörning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Rondellkörning

    Kom in på det här i en annan tråd som har en helt annat ämne.
    En del mcförare brukar köra fort runt rondellen. Det verkar vara få som använder blinkersen vid utfarten. Gäller även bilister.
    Ett knepigt exempel är i Åmål. Där har de på Storgatan byggt två sk. minirondeller som är endast lite upphöjda. Många fattar inte att det är en cirkulationsplats utan kör som vanligt i en korsning. Finns inte en chans att en större skåpbil kan hålla sig på körbanan utan att köra upp på den lilla rondellen.
    Finns en matservering i anslutning till den ena. Snacka om många lustiga episoder på en kort stund, när vi satt och käkade, då en del körde efter högerregeln och andra försökte med rondellkörning.

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kom in på det här i en annan tråd som har en helt annat ämne.
    En del mcförare brukar köra fort runt rondellen. Det verkar vara få som använder blinkersen vid utfarten. Gäller även bilister.
    Ett knepigt exempel är i Åmål. Där har de på Storgatan byggt två sk. minirondeller som är endast lite upphöjda. Många fattar inte att det är en cirkulationsplats utan kör som vanligt i en korsning. Finns inte en chans att en större skåpbil kan hålla sig på körbanan utan att köra upp på den lilla rondellen.
    Finns en matservering i anslutning till den ena. Snacka om många lustiga episoder på en kort stund, när vi satt och käkade, då en del körde efter högerregeln och andra försökte med rondellkörning.
    Är korsningen skyltad som cirkulationsplats? Finns ingen sån skylt är "bulan" att betrakta som fartgupp som jag förstår det. Vi har en del sådana korsningar som liknar rondeller men inte är det här i stan, begriper inte varför man ska förvirra folk i onödan.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    blinka och tala om vilket håll man ska åt bara i rondellen,annars kör jag bara.Och blinka ur när jag ska rakt fram i en rondell?varför skulle jag det,aldrig Det hjälper ingen annan,jädra påhitt från eu bara.Jag kör som man lärde ut när jag tog körkort sedan får man tuta bäst man vill,som sagt jag kan ju inte stanna och gissa vilket håll puckot ska.Jag vet jag får på pälsen nu,men viker inte en mm i detta.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-11-27 klockan 02:10.

  4. #4
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    eftersom jag kör hoj så förlorar jag dom flesta sammanstötningar oavsett om jag har fel eller rätt,så jag försöker vara så tydlig det bara går vad jag ska göra,så alla borde förstå.Att blinka när man inte nödvändigtvis behöver kostar mig inget,kan gott bjuda på det om dom andra fattar vad jag ska göra. Att blinka på fel ställe och kanske glömma blinkers på kan vara mycket värre och skapa oreda.
    Om jag ska fortsätta köra min hoj till minst 80års ålder så måste jag ju ha livet i behåll

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Är korsningen skyltad som cirkulationsplats? Finns ingen sån skylt är "bulan" att betrakta som fartgupp som jag förstår det. Vi har en del sådana korsningar som liknar rondeller men inte är det här i stan, begriper inte varför man ska förvirra folk i onödan.
    Glömde skriva att korsningarna är skyltade som cirkulationsplats.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    blinka och tala om vilket håll man ska åt bara i rondellen,annars kör jag bara.Och blinka ur när jag ska rakt fram i en rondell?varför skulle jag det,aldrig Det hjälper ingen annan,jädra påhitt från eu bara.Jag kör som man lärde ut när jag tog körkort sedan får man tuta bäst man vill,som sagt jag kan ju inte stanna och gissa vilket håll puckot ska.Jag vet jag får på pälsen nu,men viker inte en mm i detta.
    Faktiskt trevligt om bilisterna blinkar då de skall ur en rondell. Tänker på en stor cirkulationsplats utanför Grums, som den vid E18-- E45. Om det blinkas i tid, så kanske man slipper att stanna, för man tror ju att utan blinkning så skall fordonet fortsätta vidare runt.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Faktiskt trevligt om bilisterna blinkar då de skall ur en rondell. Tänker på en stor cirkulationsplats utanför Grums, som den vid E18-- E45. Om det blinkas i tid, så kanske man slipper att stanna, för man tror ju att utan blinkning så skall fordonet fortsätta vidare runt.
    Med tanke på hur det körs idag får vi vara glada över se små sakerna, t ex att faktiskt de flesta vet att man kör i vänstervarv i rondeller.
    (Har sett undantag, i gamla skruvade Rydsrondellen i Lkpg...)

  8. #8
    Medlem nauskas avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag kör som man lärde ut när jag tog körkort sedan får man tuta bäst man vill
    Det är bara att hoppas att det inte var vänstertrafik när du tog körkort
    Senast redigerat av nauska den 2012-11-27 klockan 12:01.

  9. #9
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    eftersom jag kör hoj så förlorar jag dom flesta sammanstötningar oavsett om jag har fel eller rätt,så jag försöker vara så tydlig det bara går vad jag ska göra,så alla borde förstå.Att blinka när man inte nödvändigtvis behöver kostar mig inget,kan gott bjuda på det om dom andra fattar vad jag ska göra. Att blinka på fel ställe och kanske glömma blinkers på kan vara mycket värre och skapa oreda.
    Om jag ska fortsätta köra min hoj till minst 80års ålder så måste jag ju ha livet i behåll
    Min melodi också, och jag tycker det är kanon när folk blinkar att de ska ur rondellen. Då vet jag att jag kan köra in. Den placering i rondellen folk väljer hjälper inte till, jag har sett folk med flörtkulor mellan öronen som ligger i högerkörfält i rondellen trots att de ska ut i tredje utfarten. Tvärkorkat! Så man kan inte lita på nån som inte blinkar (och egentligen inte på dem som blinkar heller om sanningen ska fram).

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Klart man ska tala om var man ska.. Allt annat är förstås befängt..

    Aledningen till att man bygger knapprondeller i små korsningar är just att större fordon ska kunna ta sig fram.

Liknande ämnen

  1. Rondellkörning
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 09:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •